بازاریابی دیجیتال تابحال علامتی از کمکاری یا ازکارافتادگی از خودش نشان نداده است و به همین خاطر صاحبان کسبوکار در سال پیش رو، قصد دارند فعالیتهای مربوط به بازاریابی دیجیتال خود را تقویت کنند. با توجه به این موضوع، پنج روند برای بازاریابی دیجتال پیشبینی شده که ممکن است در سال 2019 با آن روبرو شوید. رسانههای اجتماعی به موضوع بحثبرانگیزی تبدیل میشوند کسبوکارها هیچگاه نباید پستهای رسانههای اجتماعی را مانند گفتوگوهای یکطرفه در نظر بگیرند. برعکس، در سال 2019 برندها از رسانههای اجتماعی برای برقراری ارتباط با مخاطبان و ارزیابی نیازها و خواستههایشان استفاده میکنند. اگر در رسانههای اجتماعی به افراد، خوب گوش کنید و ببینید درباره برندهای رقیب به یکدیگر چه میگویند، باعث میشود بهتر بفهمید چه محتوایی برای مخاطبان هدفتان بهتر است. اقدامات دیگری که میتوانید برای توسعه روابط شخصی با مشتریانتان به کار گیرید، شامل موارد زیر میشود: - پرسیدن سؤال از مشتریان و جواب دادن به سؤالات آنها - خلق محتوا و پست کردن مطالب جالب - زود جواب دادن (پاسخگویی در رسانههای اجتماعی نباید بیش از 24 تا 48 ساعت طول بکشد) سعی کنید در پستها و کامنتهای کاربران هم به مکامله بپردازید و با استفاده از محتوایی که توسط خود کاربران تولید شده (و با احساسات مشتریان همخوانی دارد) تجربه مشتری را شخصیسازی کنید. این کار باعث میشود آگاهی افراد نسبت به کسبوکارتان بیشتر شود و اعتماد مشتری و وفاداری به برندتان افزایش یابد. ویدئوها برای سئو (بهینهسازی موتور جستجو) اصلاح میشوند سئو به دارندگان کسبوکار کمک میکند رفتار کاربر را بهتر متوجه شوند. موتورهای جستجو مدام بروزرسانی میشوند تا مطمئن شوند سایتهای مرتبطی به کاربران نشان میدهند. به همین خاطر، کسبوکارها باید خود را با این الگوریتمهای درحال تغییر انطباق دهند تا جایگاهشان در طبقهبندی نتایج موتور جستجو تغییر نکند؛ اینجاست که ویدئو اهمیت پیدا می کند. طبق تحقیقات، «میزان بهاشتراکگذاری ویدئو 1200 درصد بیشتر از متن و لینک است». بنابراین ویدئوها اهمیت زیادی دارند و تواناییشان در جذب کاربر و ایجاد ارتباط احساسی قوی با بازدیدکنندگان بسیار زیاد است. با توجه به پیشبینی من، کسبوکارها برای اینکه در فهرست نتایج جستجو بالاتر بیایند، بیشتر تمرکزشان را روی ارتقای محتوای ویدئویی میگذارند. برای اینکه در این زمینه موفق شوید، حتماً این سه موضوع را در ویدئوهایتان رعایت کنید. - عنوان ویدئو - شرح - کد URL بسته به نوع صنعت، کلید واژههایی که باید از آن استفاده کنید متفاوت است. شاید دلتان بخواهد عنوان ویدئویتان یک سوال باشد؛ یا پاسخ به سوالی که بازدیدکنندگان به دنبال آن هستند. همچنین میتوانید زیرنویسی برای افراد ناشنوا به آن اضافه کنید. اگر در نوشتههای ویدئو از کیلد واژه های زیادی استفاده کنید، موتور جستجو بهتر میتواند بفهمد ویدئو درمورد چیست و در فهرست نتایجش آن را در اولویت قرار میدهد. ویدئویی بسازید که مرتبط، جذاب و زمان آن مناسب باشد. اگر از پس این کار بر بیایید، افراد بیشتری در رسانههای اجتماعی از صفحهتان بازدید میکنند، جایگاهتان در فهرست نمایش موتور جستجو ثابت میماند، و میزان فروش افزایش پیدا میکند. کسبوکارها باید تمرکزشان را روی بهبود سئو بگذارند تا مخاطبانشان را بهتر بشناسند. هر چه استراتژی سئوی شما دقیقتر باشد، بیشتر میتوانید به مخاطبان هدف خود نزدیک شوید. بازاریابی جغرافیایی گسترش مییابد مدتی است که کسبوکارها بازاریابی جغرافیایی را به استراتژی بازاریابیشان اضافه کردهاند اما نیاز به نتایج دقیقتر و صحیحتر، باعث ظهور فناوریهای جدیدی مانند تعیین محدوده جغرافیایی (جئو فنسینگ) شده است تا کسبوکارها بتوانند یک قدم به مشتریان نزدیکتر شوند. جئو فنسینگ مانند هدفگیری مکان عمل میکند و به شرکتها این امکان را میدهد که مشتریان رقیبها را به سمت خودشان جذب کنند و آگاهی برندشان را افزایش دهند. یکی از راههای استفاده از بازاریابی جغرافیایی تمرکز بر مناطقی است که از بازار هدف اشباع شدهاند. بازاریابی با ایمیل شخصیسازی میشود امروزه مصرفکنندگان از هر زمان دیگری بیشتر به شخصیسازی اهمیت میدهند. وقتی نوبت به ارتباط با برندها میرسد، مصرفکنندگان خوب میفهمند که این مسائل کوچک چقدر مهم هستند. به همین خاطر اگر در شخصیسازی ایمیلها کمی بیشتر تلاش کنید، مکالمات بیشتر و در نتیجه مشتریهای وفادارتری خواهید داشت. هنگام تهیه یک کمپین تبلیغاتی شخصی با ایمیل موارد زیر را در نظر بگیرید: - برای هر یک از بخشهای مختلف بازار ایمیلهای بخصوصی تهیه کنید. -محصولات و خدماتی را برای این مشتریان تبلیغ کنید که میدانید برایشان جالب است. - محتوایی کوتاه اما بهیادماندنی و تاثیرگذار بنویسید. - از خودتان خلاقیتی به خرج دهید که هم جذاب باشد و هم برندتان را بهخوبی معرفی کند. در این روند، نه تنها ایمیلها شخصی میشوند، بلکه کسبوکارها سعی میکنند دسترسی به ایمیلها را از طریق دستگاههای موبایل بیشتر کنند. بنا به نظرسنجیهای انجام شده، 84 درصد از شرکتکنندگان گفتهاند برای چک کردن ایمیل ترجیح میدهند از تلفنهای همراهشان استفاده کنند. برای ارتقای جایگاه شرکتتان و سرمایهگذاری بر این بازار موبایلی پررونق، باید محتوای ایمیلهایتان را شخصیسازی و بهینهسازی کنید. فناوریهای جدید سر بر میآورند به نظر من در سال جدیدکسبوکارها شروع به ادغام فناوریهای جدید میکنند تا بتوانند فعالیتهای بازاریابیشان را توسعه و تجربه مشتری را افزایش دهند. هوش مصنوعی و واقعیت مجازی دو مورد از فناوریهایی هستند که انتظار میرود خدمات مشتری کسبوکارها و در کل استراتژی بازاریابی آنها را ارتقا دهند. برای اینکه بتوانید در زمینه فناوری بهروز باشید، باید هر هفته زمان مشخصی را صرف آشنایی و درک وقایع دیجیتالی اطرافتان کنید. وقتی فرصتهای جدیدی مانند پلتفرمهای تبلیغاتی و ابزار شنیداری اجتماعی پا به عرصه میگذارند، شما باید بهسرعت از آنها خبردار شوید. یکی از راههایی که میتوانید با استفاده از آن یک قدم از رقیبانتان جلو بیفتید، این است که در فیدها یا صفحات فیسبوک وبسایت های خبری RSS اشتراک بگیرید. این منابع خبری شما را در جریان فناوریهای جدید میگذارند و آخرین و بهترین روندهای موجود را اعلام میکنند. بنابراین در دستیابی به اهداف بازاریابیتان به شما کمک خواهند کرد. هر چه بیشتر به اواسط سال 2019 نزدیک میشویم، شرکتها باید به یاد داشته باشند که حداقل یکی از این روندها را اجرا کنند اما اگر بتوانند همه آنها را به یک اندازه در نوآوریهای دیجیتالیشان ترکیب کنند نتایج خیلی بهتری میگیرند. نویسنده: اسکات دارِن
|