شنبه 2 آذر 1398

چطور ریسک صادرات را مدیریت کنیم؟(بخش اول)
نویسنده خبر : مدیر سایت    
چهار شنبه 19 تیر 1398
    
تعداد بازدید: 579
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1398/4/19

اجازه ندهید که ناشناخته‌ها مانع لذت‌بردن شما از چیزی شود که اگر خود را به درستی برای آن آماده کنید، تجربه‌ی سودآوری خواهد داشت.

درک ما از خطر، ارتباط نزدیکی با سطح دانش ما دارد. هر چه دانش بیشتری داشته باشیم، بهتر می‌توانیم خطرات را بشناسیم و آن‌ها را مدیریت کنیم. اگر از شما بخواهم بدون هیچ آموزشی با چترنجات از هواپیما بپرید، واکنش احتمالی‌تان این است که سریع خود را کنار می‌کشید و می‌گویید امکان ندارد! درحالیکه بعضی افراد دقیقا در پاسخ به همین سوال می‌گویند: باشه می‌پرم مشکلی نیست! به احتمال زیاد آن‌ها قبلا تجربه‌ پریدن با چترنجات را داشته‌اند و احساس کرده‌اند این کار حتی از عبور از یک خیابان شلوغ هم کم‌خطرتر است. در غیر اینصورت، بیایید بگوییم مرز مشخصی بین «احساس خطر کردن و در عین حال انجام آن» و «بی‌احتیاطی» وجود دارد.

وقتی این مسئله را وارد بحث صادرات می‌کنیم، بخت با شجاع بودن یار است. با وجود اینکه من همیشه درباره فرصت‌های بین‌المللی اصرار دارم محتاطانه برخورد کنیم، اما نباید اجازه دهید ترس از ناشناخته‌ها مانع لذت‌بردن شما از چیزی شود که اگر خود را به درستی برای آن آماده کنید، تجربه‌ سودآوردی خواهد بود.

کسانی که قبلا هیچ چیزی به خارج از کشور یا کشورهای خاصی مانند چین نفروخته‌اند، طعم تمام خطراتی که در واقعیت تقریبا به راحتی مدیریت می‌شوند را می‌چشند.

شاید بهترین گواه این مسئله تغییری باشد که با استخدام یک کارمند باتجربه در زمینه فروش به بازار خاصی (مانند چین) در یک شرکت مشاهده می‌کنیم. تقریبا می‌شود تضمین کرد این شرکت طی چند ماه آینده در آنجا فروش خواهد داشت. چرا؟ چون این کارمند ماهر در آنجا لینک‌های زیادی دارد، راه‌های ارتباطی را می‌شناسد و خطرات را درست‌تر درک می‌کند.

از نظر من ابتدا باید میزان خطرات ناشناخته را به حداقل برسانید که تا حد زیادی با کسب دانش این اتفاق رخ خواهد داد. در کل فرصت‌های زیادی برای شناخت کشورهای خاص و تجارت با خارج از کشور وجود دارد.. وب‌سایت UKTI یک نقطه‌ شروع خوب است چون محتوای زیادی دارد و شما را با منابع اطلاعاتی بسیار زیادی مرتبط می‌کند.

در زمینه مدیریت خطرات مالی، روش‌های پرداخت پذیرفته‌شده بسیار زیادی وجود دارد که روشی متداول برای تضمین پرداخت‌ها است. می‌توانید پیشنهادات تمام بانک‌های اصلی و مرکز UK Export Finance (یک مرکز دولتی انگلیسی که خدمات مالی در حوزه صادرات ارائه می‌دهد و بعد هم کارمندانی را در اطراف انگلیس پیشنهاد می‌کند که به شما اطلاعات می‌دهند و راهنمایی‌تان می‌کنند) را بررسی کنید.

البته باید به خاطر داشته باشید هر چیز قیمتی دارد. اگر موافق هستید که 90 روز بعد از تحویل کالا پول خود را دریافت کنید، باید بدانید هزینه‌های بیمه، جریان نقدینگی را از بین می‌برند. پس مطمئن شوید که واقعا می‌خواهید 90 روز بعد از تحویل کالا پول خود را دریافت کنید.

مالکیت معنوی و اطلاعات باید محافظت شوند؛ این مسائل در حوزه طراحی و برند قرار دارند. خوب است پیش از آنکه عجله کنید و به وکلا یا حقوق‎دانان وکالت دهید، نگاهی به اطلاعات اداره مالکیت معنوی بیاندازید. این اداره پیشنهادات و ابزارهای متنوعی فراهم می‌آورد تا در شناخت حقوق مالکیت معنوی خودتان به شما کمک کند.

شایع‌ترین مشکل عدم‌تحویل به موقع است؛ یعنی مشکلاتی برای عبور کالای شما از گمرک وجود دارد و یا شخص یا سازمان اشتباهی را به عنوان نماینده خود در خارج از کشور انتخاب کرده‌اید. اتاق بازرگانی هر منطقه، آموزش‌هایی ارائه می‌دهد تا مستندات درستی داشته باشید و در بیشترموارد هزینه‌ای می‌گیرند و ترتیبی می‌دهند که اسنادتان را برای شما مدیریت و بررسی کنند.

واضح است که باید شرکای خارجی خود را نیز، مانند شرکای داخلی‌تان با دقت انتخاب کنید. انتخاب و مدیریت نماینده‌ها، توزیع‌کننده‌ها و افراد دیگری که با آن‌ها کار می‌کنید هم مورد دیگری است که می‌توانید برای انجام آن کمک و راهنمایی بخواهید. تفاوت‌های فرهنگی و رویه‌های متفاوت تجاری هم می‌توانند باعث سوءتفاهم و رنجش شوند. مرتبا اطلاعات خود را بررسی کنید، اما از مسائل فرهنگی وحشت نداشته باشید. در بیشتر موارد تا زمانی که چهارچوب‌های رسمی را رعایت کنید و اشتباهات فاحشی نکنید، به عنوان یک خارجی می‌توانید خوب عمل کنید.

پیام اصلی من این است: شرکت‌های زیادی هستند که عملیات‌های خارج از کشور خود را نیز به موازات یک تجارت داخلی سودآور پیش می‌برند. اگر آن‌ها می‌توانند، پس شما هم می‌توانید!

بعضی مواقع درک خطر، واقعیت آن را نشان نمی‌دهد. اما مانند همان چترباز، اگر به دقت درباره‌ فرودتان فکر کنید و بعد بپرید. به این ترتیب از مسیر لذت می‌‎برید!

نویسنده: مارک رابسون

این مقاله در بخش اقتصادی گاردین منتشر شده است.

از   3   رای
10

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.