یکشنبه 28 مهر 1398

طراحی داشبورد بازاریابی
نویسنده خبر : مدیر سایت    
یکشنبه 14 مهر 1398
    
تعداد بازدید: 66
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1398/7/14

بسیاری از بازاریابان داشبورد خود را به صورت فی‌البداهه طراحی می‌کنند و از آنجا که افراد در سازمان خواستار اشکال مختلفی از داده هستند، چنین داشبوردهایی با داده‌های بی‌ارتباط به هم نظم لازم را نخواهند داشت.

یک داشبورد بازاریابی قبل از ساخت نیاز به دقت لازم و رعایت اصولی کاربردی دارد که در ادامه به آنها پرداخته خواهد شد.

      1. داشبورد برای چه کسانی است؟

وقتی تصمیم گرفتید که داده‌ها را در داشبورد خود بگنجانید، از خود بپرسید «آیا این شخص / تیم باید واقعاً این دست از اطلاعات را بداند؟» به عنوان مثال، مدیران ارشد بازاریابی به معیارهایی مانند هزینه جذب مشتری و بازگشت سرمایه بیشتر از عملکرد سرورهای رایانه اهمیت می‌دهند.

درباره معیارهایی که انتخاب می‌کنید محافظه کار باشید. داده‌های بیشتر برابر با آشفتگی بیشتر است. ابتدا با تیم یا مجری داشبورد ارائه خدمات صحبت کنید و از آنها سؤال کنید که چه چیزهایی بازدید بیشتری دارند و کدام بینش برای آنها معنی بیشتری دارد. درباره معیارهایی که بیشتر برای آنها مهم است همکاری کنید و مواردی را که ممکن است در نظر نگرفته اند به آنها پیشنهاد دهید.

       2.انتخاب قالب داشبورد مناسب

قالب داشبورد شما به هدف آن بستگی دارد. سه قالب داشبورد مشترک وجود دارد:

 

        الف. استراتژیک: این قالب باید شامل شاخص‌های کلیدی عملکردی باشد که مدیریت ارشد بطور منظم آن را پیگیری می‌کند. این قالب‌ها باید گزارش‌هایی درباره عملکرد تجارت را در اختیار مدیران قرار دهند. معیارها ممکن است شامل درآمد، خط فروش و هزینه جذب مشتری باشد.

       ب. عملیاتی: این قالب بر معیارهایی که برای ادامه کار تجارت مهم هستند نظارت می‌کند. برای مثال، تیم‌های بازاریابی می‌توانند از داشبوردی استفاده کنند که تعداد پست‌های وبلاگ‌های منتشر شده یا پیوندهای ربایشی تولید‌شده را ردیابی می‌کنند.

       ت: تحلیلی: این قالب داده‌های استراتژیک و عملیاتی را نشان می‌دهد و به معیارهای دانه‌بندی‌شده‌تری منتهی می‌شوند. بسیاری از ابزارها به کاربران این امکان را می دهند تا برای بینش‌های عمیق‌تر به معیارهای سطح بالا دسترسی داشته باشند.

       3. گروه بندی منطقی داده‌ها

طراحی داشبورد خوب، دسته‌ داده‌هایی که نمایش می‌دهد را در نظر می‌گیرد. به عنوان مثال، یک داشبورد بازاریابی می‌تواند معیارهای حساس غیر تجاری (یعنی سهام اجتماعی) و همچنین داده‌های درآمد و کسب را شامل شود. به جای ترکیب همگی این موارد، مهم است که هر معیار را در بخش خود در داشبورد گروه‌بندی کنید. برای مثال، تیم‌های ارائه محصول ممکن است داشبورد مخصوص به خود را داشته باشند تا بر جذب و عملکرد نظارت داشته باشند. این دو گروه شامل معیارهای مربوط به خود هستند و به مدیران اجازه می دهند تا داده‌ها را راحت‌تر جمع‌آوری کنند.

چهار دسته معیار که داشبورد شما باید آنها را اندازه‌گیری کند:

داشبوردهای بازاریابی تنها به اندازه دورنمایی که ارائه می‌دهند کاربردی هستند. بدین منظور، آنها باید معیارهای مناسبی را به روشی درست نشان دهند. ما روش‌های نمایش داده‌های مختلف را در ادامه به طور خلاصه پوشش خواهیم داد. اما نخست اجازه دهید چهار گروه از شاخص‌های کلیدی عملکرد را که باید برای همه تیم‌ها در نظر گرفت، بررسی کنیم.

معیارهای مصرف

بسیاری از این معیارها غالباً «معیارهای پوچ» (Vanity metrics) تلقی می شوند. با این وجود، علارغم تفکر عامه، این معیارها به اندازه نامشان اتلاف کننده وقت نیستند. «معیارهای مشغولیت» (Engagement metrics) مانند زمان حضور در وبسایت یا جلسات معمولاً نشانگر عملکرد محتوا و پیام‌رسانی شما هستند. اگرچه ممکن است این معیارها به طور مستقیم در کسب درآمد سهمی نداشته باشند، اما دورنمای بهتری در مورد اولویت‌بندی و بهینه‌سازی تلاش‌های خود کسب خواهید کرد. معیارهای مصرف عبارتند از:

        - ترافیک

        - ضریب بازگشت

        - زمان حضور در سایت

        - میانگین صفحات بازدیدشده

اینکه چند نفر مطالب شما را پیگیری می‌کنند و چه مدت در سایت شما حضور دارند همه سؤالاتی هستند که معیارهای مصرف می‌توانند به آنها پاسخ دهند. هنگامی که این پاسخ‌ها را دریافت کنید، می‌توانید اقدامی مناسب در کمک به کلیه مراحل فروش و بازاریابی انجام دهید.

معیارهای اجتماعی

همچون معیارهای مصرف، معیارهای اجتماعی غالباً اولویت پایینی دارند. اما آنها می‌توانند به عنوان شاخص پیام‌رسانی و مضمون محتوای شما عمل کنند. اگر محتوای شما مشارکت و تعامل اجتماعی زیادی را ایجاد می‌کند، این می‌تواند شاخصی باشد مبتنی بر ارزش‌گذاری مردم نسبت به آن. احساسات مخاطبان را که از محتوای شما ناشی می‌شود حتما مورد بررسی قرار دهید چرا که هر ابراز احساسی الزاما مثبت نیست. معیارهای اجتماعی شامل موارد زیر است:

        - دسترسی به محتوا

        - تعداد اشتراک‌گذاری‌ محتوا توسط کانال‌های مختلف

        - مشغولیت به محتوا (Engagement metrics)

        - مالکیت محتوا

اگرچه این معیارها مبتنی بر کمیت هستند، درک این که چه کسی محتوای شما را به اشتراک می‌گذارد نیز مهم است. مراقب رهبران فکری یا سهامدارانی که از طریق شبکه‌های اجتماعی با شما درگیر هستند نیز باشید.

معیارهای جذب مشتریان بالقوه

معیار «جذب مشتری بالقوه» از با ارزش‌ترین معیارها برای تیم‌های فروش و هیئت مدیره است. این معیار نشان می دهد که چگونه بازاریابی شما نتیجه ای مهم در تجارت کسب می‌کند. این معیارها شامل موارد زیر است:

        - دفعات تبدیل‌ بازدیدکنندگان به مشتریان بالقوه (کلی و از طریق کانال‌ها)

        - هزینه برای هر تبدیل (کلی و از طریق کانال‌ها)

        - نرخ دفعات تبدیل

        - اولین کلیک / آخرین کلیک / دفعات تشویق بازدیدکنندگان در تبدیل آنها به مشتری بالقوه

معیار اخر این لیست دارای اهمیت است. مدل­های انتسابی داده‌های مربوط به نقش هر کانال بازاریابی در بازدید مشتری را ارائه می­دهند. اگر تنها به آخرین کلیک توجه کنید، ممکن است سرمایه‌گذاری در کانال‌هایی که مشتریان در وهله نخست به آنها توجه کرده‌اند را کاهش دهید. به عنوان یک تیم فوتبال به این موضوع فکر کنید. معمولاً یک «بازیکن ستاره» وجود دارد که همواره گل برتری بنام اوست. اما چنین بازیکنی بدون بقیه اعضای تیم در ارسال پاس گل به او موفق به ثبت امتیاز نهایی نمی‌شود.

معیارهای فروش

معیارهای فروش نیز از با ارزش‌ترین معیارها برای تیم‌های فروش و هیئت مدیره است. این معیارها به این سوال پاسخ می دهند که «بازاریابی برای تجارت چقدر درآمد ایجاد می‌کند؟» معیارهای فروش شامل موارد زیر است:

        - میانگین حجم معاملات

        - تبدیل بازدیدکننده به مشتری

        - ارزش طول عمر مشری (LTV)

        - درآمد (بخش‌بندی بر اساس کانال / دوره)

        - بازگشت سرمایه (ROI)

        - بازگشت هزینه تبلیغات (ROAS)

        - هزینه جذب مشتری (CAC)

در پایان

انتظار می‌رود که هر بازاریاب در ابتدا از طریق اطلاعات هدایت شود. اما چنانچه تمامی داده‌های موجود در جهان نیز ارائه شوند و نتوانیم آنها را ببینیم، ثمری حاصل نشده است. ساخت داشبورد برای امور بازاریابی تجارت به شما بینشی گسترده در مورد چیزهایی که بیشترین اهمیت را دارند می دهد. در این راستا، به معیارهایی توجه کنید که در تمام مراحل قیف، از جذب مشتری تا بازگشت سرمایه، سهمی بسزا داشته باشند. تا زمانی که دیده نشوید، اقدامات صحیحی برای انجام را متصور نخواهید شد.

 


 

وبسایت خدمات مشاوره تجارت Keap.com، آریزونا، ایالات متحده

از   0   رای
0

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.