انتشار : شنبه 30 بهمن 1400
2349 بازدید
اگر شما خواننده گرامی علاقمند به شیوه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی هستید با ادامه این مقاله همراه شوید و پاسخ کارشناسان مرکز آموزش بازرگانی فارس را به تمامی ابهامات در خصوص شیوه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی مطالعه نمائید. لازم به ذکر می باشد که همراه برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه آموزشی و دیگر زمینه های آموزشی بازرگانی می توانید به وب سایت مرکز آموزش بازرگانی فارس مراجعه نموده و از مشاوره کارشناسان مجرب ما بهرمند شوید.
مباحثی که در این مقاله بررسی می گردد:
شیوه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و شرایط عمومی آن
شیوه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و اولویت بندی اهداف در آن
شیوه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و اهداف شرکت کنندگان در آن
شیوه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و اهداف ارتباطی آن
شیوه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی به عنوان قسمتی از مجموعه محصول
شیوه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی به عنوان قسمتی از مجموعه توزیع
شیوه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و نقش آن در بازاریابی
شیوه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و فروش و قیمت گذاری
شیوه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و ارزیابی رقبا
شیوه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و نمایشگاه تجاری
حضور یک شرکت درنمایشگاه های داخلی و بین المللی به عنوان یک مدیا یا رسانه، دارای مواهب و مزایای بی شماری است که در این زمینه می توان به برندینگ بهتر شرکت، کسب اعتبار، استقرار نام تجاری، بالا رفتن احتمال عقد قراردادهای پیش فروش و فروش، افزایش احتمال دستیابی به تسهیلات مالی جدید، احتمال عقد قراردادهای بیع متقابل متنوع تر، احتمال پیدا کردن نماینده فروش فعال جدید، امکان ارزیابی محصول، امکان ارزیابی مشتری و مصرف کننده به صورت مستقیم و... اشاره نمود. همچنین از بین ابزارهای بازاریابی تجمیع شده و حضوری، نمایشگاه های داخلی و بین المللی گستردهترین طیف عملکردی را در اختیار شرکت ها قرار می دهند. نمایشگاه های داخلی و بین المللی جایگاهی است که شرکت ها میتوانند کسب و کار خود را هدایت کرده و وجهه خود را تقویت کنند، در نمایشگاه ها شرکت ها می توانند شرکای کسب و کار را جستجو کنند یا بازار را بررسی کنند. همین امر در مورد بازدیدکنندگان نیز صادق است. نمایشگاه های داخلی و بین المللی تجاری مکانهایی ایدهآل برای بررسی بازارخدمات و کالا، مقایسه قیمتها رقبا و شرایط فروش جدید، سنجش محصولات و کاربرد آنها و انجام کسب و کار نوپا هستند. به همین علت در عصر ارتباط نیز اهمیت نمایشگاه های داخلی و بین المللی تجاری کاهش نیافته است.
برای اینکه شرکتی بتواند در مورد شرکت در نمایشگاه های داخلی و بین المللی تصمیم بگیرد، باید در آغاز وضعیت و جایگاه خود را تجزیه و تحلیل کند. یک شرکت قبل از حضور در یک نمایشگاه های داخلی و بین المللی تجاری باید اهداف خود را در مورد ارتباطات، قیمتگذاری، شرایط، توزیع و محصولات مشخص کند. اهداف استراتژیک میانمدت یک شرکت به عنوان مبنایی برای یک مفهوم اساسی جهت حضور در یک نمایشگاه های داخلی و بین المللی به عنوان بخشی از مجموعه بازاریابی و به دست آوردن اهداف باید مورد نظر باشد. موارد زیر از اهداف حضور در یک نمایشگاه های داخلی و بین المللی میتوانند در اولویت قرار گیرند:
جستجوی بازارهای جدید برای شرکت
ارزیابی صحیح رقابت کلی در بازار
ارزیابی شانس صادرات محصولات
ارزیابی مناسب وضعیت کلی صنعت
تبادل تجربیات موفق و ناموفق
تقلید از همکاریهای موفق و موثر
شرکت در رویدادهای حرفهای و غیرحرفه ای
آشنایی با گرایشهای جدید بازار
بهرهبرداری مناسب از بازارهای جدید برای شرکت و محصول
ترکیب مشارکت موثر با سایر اقدامات (فعالیتها، سمینارها)
ملاقات با رقبا از نزدیک
افزایش حجم فروش و بازاریابی
همواره نمایشگاه های داخلی و بین المللی با اهداف شناسایی توان تولید شرکت ها و سطح تکنولوژی صنایع، مقایسه قیمت های مصرف کننده، شناسایی عرضه کنندگان کالا و خدمات، جستجوی کالاهای مورد نیازمشتری، شناسایی محصولات ، آموزش جدید، شناسایی ایده های نو، جمع آوری اطلاعات، مذاکره و گسترش تماس های تجاری و... در سرتاسر جهان برگزار می شوند. حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی برای شرکت کنندگان نیز وابسته به اهدافی هست در قسمت ذیل به آن اشاره می شود:
کاوش محصولات جدید و طیف برنامهها در نمایشگاه
مقایسه قیمتها و شرایط در نمایشگاه
مشاهده محصولات خاص
کسب ایده برای محصولات جدید
تقویت روابط کاری موجودو ملاقات با شرکای جدید تجاری
کشف روندهای شناسایی وجذب مشتری
کسب دید و نمای کلی از بازارهای مرتبط
ارزیابی وضعیت اقتصادی و چشمانداز تجاری در نمایشگاه
اطلاع از عملکردهای فنی و ماهیت برخی محصولات و سیستمها در نمایشگاه
شرکت در برنامه پشتیبانی نمایشگاه
کسب اطلاعات در مورد راهحلهای موجود برای رفع مشکلات موجود
حضور در همایشهای ویژه نمایشگاه
آموزشهای حرفهای و شخصی موجود در نمایشگاه
ثبت سفارشات، مذاکره در مورد قراردادها در نمایشگاه
برقراری تماس با شرکتهای قابل مقایسه در نمایشگاه
از دیدگاه کارشناسان یک نمایشگاه موفق و موثر نمایشگاهی است که اطلاعات با ارزش را به همه بخش های شرکت کننده عرضه کند و محیط و فضایی ارایه دهد که فعل و انفعالات فردی - جمعی را برای تبادل موثر اطلاعات تقویت و ترویج نماید.همچنین نمایشگاه موفق و موثر به عنوان یک ابزارهای تبلیغاتی مهم برای بازاریابی بسیاری از کالاها یا خدمات نقش ایفا می کند، مطالعه این مقاله به شما کمک می کند تا جلوتر از ضرب الاجل ها نمایشگاهی باشید، همچنین بر تمام جزییات کار نمایشگاهی تسلط داشته باشید و می تواند زمینه ساز حضور هر چه موثر در نمایشگاه باشد تا از سرمایه گذاری ، بیشترین بهره را ببرید. در قسمت زیر اهداف ارتباطی در نمایشگاه ارائه شده:
گسترش لیست مخاطبین شخصی برای هر مجموعه
تعامل با گروههای جدید مشتریان
افزایش آگاهی از برندها
تقویت تاثیر تبلیغات بر عموم مردم
گسترش دامنه مشتریان در نمایشگاه
گسترش فعالیتهای مطبوعاتی موثر
بحث در مورد نیازها و خواستههای مورد نظر مشتری
بررسی روابط تجاری موجود در بازار
جمعآوری اطلاعات جدید
پیادهسازی اقدامات برندینگبه صورت موفق و ارزشمند
آموزش بیشتر برای تحقیق و فروش با اشتراک و تبادل تجربیات موفق
یک شرکت میتواند با حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی مشخصات مجموعه محصول و خدمات خود را سنجیده و به تبع آن خدمات یا محصول خود را آزمایش کند.شرایط و ضوابط عمومی نانوشته نمایشگاه های داخلی و بین المللی تصریح میکند که خدمات ، محصولات وکالاهای نمایشگاهی ارائه شده باید ماهیتاً جذاب و نوآورانه باشند. یک شرکت هنگام بررسی مجموعه خدمات و محصولات خود باید بداند محصول یا خدمتی را که میخواهددر نمایشگاه های داخلی و بین المللی به نمایش بگذارد در چه مرحله از چرخه بازار خود قرار دارند. مسلما در صورت امکان، یک شرکت میتواند دامنه فعالیت خود را در نمایشگاه های داخلی و بین المللی گسترش دهد تا با معرفی یک محصول یا خدمات جدید وجهه خود را بهتر جلوه دهد. این محصول یا خدمات باید از یک طراحی نوآورانه و مدرن برای بهبود فروش برخوردار باشد. به عنوان مثال این امر در مورد بستهبندی محصول نیز صدق میکند. صحبت با مصرف کنندگان یا کاربران به یک شرکت این فرصت را میدهد تا مقبولیت و کاربردی بودن یک محصول را بررسی کرده و اطلاعات و ایدههایی را برای سیاست دامنه محصول خود جمع آوری کنند.
مجموعه محصول
یک شرکت باید بررسی کند که در مقایسه با رقبا آیا تغییراتی در کیفیت و کمیت کانالهای فروش موجود ایجاد کرده است یا خیر. این مهم با حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی قابل سنجش و بررسی می باشد. همچنین شرکت با نگاهی به جنبههای مجموعه توزیع خود مزیت مشارکت در نمایشگاه های داخلی و بین المللی را ارزیابی می کند. در حقیقت شرکت باید بررسی کند که آیا نیاز به جهش یا گسترش بیشتری دارد یا نیازمند تغییرات دیگری در سازمان می باشد. ، برای مثال بازسازی نیروی فروش یا جذب نمایندگان فروش یا شرکای حمل و نقل و تغییر درشیوه انبارداری، است.
مجموعه توریع
برای تصمیمگیری استراتژیک در مورد حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی ، یک شرکت باید به مجموعه بازاریابی خود از نظر محصولات، قیمتگذاری، ارتباطات و کانالهای فروش توجه نماید. هرچند حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی نباید تنها به عنوان یک کانال ارتباطی و فروش دیده شود.ولی در هر صورت حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی بر استراتژی محصول و قیمتگذاری تأثیر میگذارند و با تکامل فناوری اطلاعات، آنها نیز به طور طبیعی تغییر میکنند.امروزه اینترنت در نمایشگاه های داخلی و بین المللی نقش مهمی را ایفا میکند، و امکان دسترسی به اطلاعات را در هر مکان و هر زمان برای شرکت ها و بازدید کنندگان فراهم میکند. به عنوان مثال، در مورد کالاهای سرمایه ای، نمایشگاههای تجاری از یک رویداد بزرگ خریداران به مکانهایی که در آنجا اطلاعات تبادل میشود و افراد در جلسات چهره به چهره شرکت میکنند تغییر هویت یافته اند. در ضمن شرکتها با حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی میتوانند استراتژیهای خود را در رابطه با ارتباطات، تبلیغات، قیمتگذاری و شرایط فروش و همچنین توزیع و محصولات پیاده کنند و نقش خود را در بازار مشخص کنند. اکثر شرکتها حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی را جزئی جداییناپذیر از مجموعه بازاریابی میدانند. نمایشگاه های داخلی و بین المللی شرکتها را قادر میسازد به طیف کاملی از اهداف اقتصادی دست یابند. وقتی شرکتها از نمایشگاه های داخلی و بین المللی به عنوان بستر بازاریابی استفاده میکنند، باید بر آن تمرکز اقتصادی داشته باشند زیرا نمایشگاه های داخلی و بین المللی کارآیی ها و عملکردهای بسیاری برای شرکت ها دارند. نمایشگاه های داخلی و بین المللی همچنین پارامترهای مورد نیاز یک شرکت را برای پیادهسازی استراتژی فروش محور تأمین میکنند. نمایشگاه های داخلی و بین المللی شرکتها را قادر میسازند تا سریعا واکنشهای نسبت به یک محصول یا نمونه اولیه جدید را ارزیابی کنند و اطلاعات ارزشمندی درباره محصول و کار تحقیقاتی بازار بدست آورند.
عملکرد حضور در نمایشگاه تجاری
حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی شرکت را قادر میسازد تا شرایط فعلی قیمتگذاری و فروش را بررسی کند و چشماندازهای جدید را به روی شرکت باز کند.عوامل تاثیر گذار که برای مجموعه شرایط قیمتگذاری و فروش یک شرکت مورد استفاده قرار میگیرد می تواند شامل تعیین دقیق ساختار مشتری، اندازه شرکت ، مکانها و مسافتهای حمل و نقل باشد. به عنوان مثال، صحبت با کاربران و مشتریان اطلاعات مورد نیاز را در اختیار یک شرکت قرار میدهد. جنبه های زیر بر قیمتگذاری تأثیر میگذارد:
بسته بندی، حمل و نقل و هزینههای بیمه
هزینه خدمات به مشتریان
محاسبات قیمتگذاری جاری
شرایط و ضوابط پرداخت
تخفیف در پرداخت برای سفارشات عمده و تخفیف ویژه
شرایط حمل و نقل
شرایط بازگشت
شرکتها برای موفقیت در فروش و قیمت گذاری باید تاریخچه پرداخت و ارزیابی اعتبار مشتریان و مشتریان بالقوه را نیز بررسی کنند. همچنین قیمت گذاری و شرایط فروش باید به گونهای تنظیم گردد که به یک شرکت اجازه دهد اهداف خود را تحقق بخشد و از سود خود نیز محافظت کند.
مجموعه شرایط قیمتگذاری و فروش
حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی اطلاعات مفید و ارزیابی نقاط قوت و ضعف رقبای یک شرکت را در اختیار شرکت قرار می دهد.هنگام ارزیابی رقبا، اهدف میتواندشامل این موارد باشد:
موقعیت شرکت در بازار
بررسی فعالیتهای رقبا در بازار
بینش نسبت به توسعه شرکت
علاوه بر بررسی رقبای مستقیم که خدمات و محصولاتی یکسان یا مشابه تولید می کنند، باید آن دسته از شرکتها که از روشهای تولید مشابه یا خدمات و محصولات جایگزین ارائه می دهند را نیز شناسایی کرد. حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی شرکتهای مختلف ارائهدهنده طیف محصولات و خدمات مشابه در نمایشگاه به افزایش شفافیت بازار شرکت ها کمک خواهد کرد. به عنوان بخشی از استراتژی میان مدت و بلند مدت یک شرکت، حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی میتواند نقش مهمی در موقعیت شرکت در بازار داشته باشد. حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی میتواند نسبت هزینه به سود را بهبود بخشد. هنگام حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی سه معیار وجود دارد که باید رعایت گردد که در قسمت ذیل آورده شده:
محدود یا عدم محدودیتگستره فروش شرکت
وضعیت گستردگیپایگاه مشتری
سطح تخصصی محصول یا خدمات
مسلما کالاها و خدمات دارای بازار انبوه یا روزمره در نمایشگاه های داخلی و بین المللی توجه زیادی را به خود جلب نمیکنند. بازدیدكنندگان انتظار دارند كه کالا و محصولات پیشرفتهای جدید و نوآورانه را كشف كنند و یا محصولات تخصصی را در عمل مشاهده نمایند. با پاسخگویی به بیشتر سوالات و مسائل مربوط به مجموع بازاریابی، یک شرکت میتواند مجموعه بازاریابی اصلی خود را تنظیم کرد و در مورد شرکت در نمایشگاه تصمیم گرفت. معیارهای دیگر، مانند کیفیت نمایشگاه های داخلی و بین المللی مورد نظر نیز در تدوین تصمیم نهایی نقش خواهند داشت. همچنین یک شرکت باید در نظر بگیرد که حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی چه تاثیری بر مفهوم استراتژی بازاریابی کلی آن خواهد گذاشت حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی منجر به همافزایی مثبت برای شرکت میشود و به ویژه در صورت هماهنگی فعالیتهای خود با سایر عناصر مجموعه بازاریابی میتواند منجر به موفقیت برای شرکت شود.
واضح است که بازارهای تازه شکل گرفته، یافتن مشتریان جدید و نوآوریها یک شبه تحقق نمی یابند، حتی در نمایشگاههای تجاری. بنابراین، یک شرکت باید حداقل در سه رویداد نمایشگاهی حضور داشته باشد. حضور در فقط و فقط یک نمایشگاه نمی تواند تصویری کلی واقعی از یک شرکت را عرضه کند. به ویژه، حضور حداقلی باعث فرصت سوزی پیگیری امور مخاطبین در رویداد نمایشگاهی می شود.برای اینکه شرکتی بتواند برای حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی تجاری تصمیم بگیرد، باید ابتدا وضعیت و جایگاه خود را تجزیه و تحلیل نماید. کارشناسان فن بارها و بارها تأکید کردهاند که یک شرکت قبل از شرکت در حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی تجاری باید اهداف خود را در مورد ارتباطات، قیمتگذاری، شرایط، توزیع و محصولات تعیین نماید. هدف یک شرکت در این موقعیت باید تعیین اهداف استراتژیک میانمدت خود به عنوان مبنایی برای یک مفهوم اساسی جهت حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی تجاری به عنوان بخشی از مجموعه بازاریابی و به دست آوردن اهداف مورد نظر باشد. موارد ذکر شده در بالا می تواند از اهداف حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی تجاری باشد.
شیوه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی و سخن پایانی
شیوه حضور در نمایشگاه های داخلی و بین المللی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت همانگونه که بیان گردید برای تجارت، اطلاعرسانی و تبلیغات به اندازه خودکالا مهم میباشد. محصولات و خدمات همواره نیاز به شناختهشدن دارند یک از این گزینههای نمایشگاه های داخلی و بین المللی می باشد برای عرضه کنندگان کالا و خدمات نمایشگاه های داخلی و بین المللی مرکز تبادل اطلاعات و ایجاد اعتماد می باشد. مطالب گفته شده چگونگی حرکت در هر مرحله از مسیر حضور نمایشگاهی، از آمادهشدن برای نمایشگاه تجاری تا انجام تحلیل نهایی، را به شما عرضه کرده است. توصیه می شود قبل از هر گونه اقدام با کارشناسان مرکز آموزش بازرگانی فارس تماس گرفته و از مشاوره آنها بهره مند شوید .همچنین می توانید سوالات خود را در رابطه با مشاوره و دوره های آموزشی در بخش دیدگاه های همین مقاله مطرح نمائید و در سریع ترین زمان ممکن پاسخ بگیرید.
.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : *
ایمیل شما :
نظر شما : *
نظرات کاربران
مقالات مشابه