↑
عضویت ورود
سامانه آموزش مجازی
0
X
  • خانه
  • گروه‌های آموزشی
    • گروه بازرگانی و تجارت بین‌الملل
    • گروه بازاریابی و فروش
    • گروه آموزش زبان انگلیسی بازرگانی
    • گروه آموزش های اصناف
    • گروه دیجیتال مارکتینگ
    • گروه آموزش های نوجوانان
    • گروه آموزش‌های مالی ،مالیاتی و حسابداری
    • گروه آموزش زبان‌های خارجی
    • گروه آموزش‌های مدیریتی
    • گروه آموزشی صلاحیت ایمنی پیمانکار
  • دوره‌های آموزشی در حال ثبت‌نام
    • آموزش اصول و فنون مذاکرات تجاری
    • آشنایی با سامانه جامع تجارت در ثبت سفارش کالا (NTSW)
    • آموزش اصول صادرات و واردات
    • آموزش جامع صادرات و واردات
    • آموزش امور گمرکی و ترخیص کالا
    • آموزش سامانه گمرکی EPL
    • مستر کلاس شبیه سازی واردات
    • مستر کلاس شبیه سازی صادرات
    • آموزش فروش چابک
    • MBA-گرایش مدیریت اجرایی
  • دوره های عالی MBA
    • MBA-گرایش بازرگانی خارجی
    • MBA گرایش پروژه
    • MBA-گرایش مدیریت اجرایی
    • آموزش DBA اجرایی
  • آکادمی زبان
    • دوره‌های ترمیک زبان
      • دوره‌های بزرگسال
      • دوره‌های نوجوان
      • دوره‌های کودک
    • دوره‌های مکالمه
    • دوره‌های زبان بازرگانی
      • بازرگانی مهارتی
      • دوره‌های زبان انگلیسی بازرگانی ترمیک
    • دور‌ه‌های زبان ویژه دانشجویان ارشد و دکتری
      • دوره آمادگی آزمون‌های معافی و بسندگی
      • دوره جامع زبان انگلیسی کنکور ارشد و دکتری
    • دوره‌های آمادگی آزمون های داخلی و بین‌‌المللی
      • IELTS
      • PTE
      • PET
      • MSRT/MCHE
      • TOLIMO
    • دوره‌های تربیت مدرس
      • تربیت مدرس کودک
      • تربیت مدرس آیلتس
      • مدرس عصر دیجیتال: ابزارها و روش‌ها
      • تربیت سوپروایزر
  • درخواست همکاری
    • ثبت نام بازاریاب ویژه شرکت ها
    • ثبت نام بازاریاب ویژه افراد آزاد
    • استخدام
    • مدرس دوره‌های کسب و کار
    • مدرس زبان
  • پایگاه دانش
    • مقالات
    • ویدئو
    • پادکست‌ها
  • فروشگاه
    • ثبت نام با تخفیف
    • پکیج های آموزشی
    • کتاب و نشریه
    • آموزش‌های آفلاین
  • درباره ما
    • امور شعب استانی
    • تاریخچه
    • اسناد راهبردی
    • مشتریان سازمانی مرکز
    • ساختار سازمانی
    • خدمات ما
    • مدیران
    • کارکنان
    • تماس با ما
    • سازمان‌های همکار
مرکز آموزش بازرگانی فارس

TPACK؛ پداگوژی، محتوا و فناوری


مقالات / زبان‌های خارجی / TPACK؛ پداگوژی، محتوا و فناوری
TPACK؛ پداگوژی، محتوا و فناوری

انتشار : چهار شنبه 24 خرداد 1402

2505 بازدید

TPACK مخفف عبارت Technological Pedagogical Content Knowledge است و چارچوبی است که دانش و مهارت‌هایی را که معلمان برای ادغام موثر فناوری در تمرینات آموزشی خود به آن نیاز دارند، توصیف می‌کند. چارچوب TPACK برای اولین بار توسط محققان آموزشی Punya Mishra و Matthew Koehler در سال 2006 معرفی شد.
چارچوب TPACK بر ارتباط سه نوع دانش که معلمان برای ادغام مؤثر فناوری در تدریس خود به آن نیاز دارند، تأکید می‌کند:
دانش محتوا (CK)، دانش آموزشی (PK) و دانش فنی (TK) . دانش محتوایی به موضوعی که معلمان تدریس می‌کنند، دانش آموزشی به روش‌ها و راهبردهای آموزشی که معلمان برای انتقال آن موضوع استفاده می‌کنند، و دانش فن‌آوری به دانش نحوه استفاده از ابزارهای فناوری برای حمایت از آموزش و یادگیری اشاره دارد. چارچوب TPACK نشان می‌دهد که یکپارچه‌سازی فن‌آوری مؤثر به ترکیبی از هر سه نوع دانش و همچنین درک نحوه تعامل آن‌ها با یکدیگر نیاز دارد. این یک لنز ارزشمند برای مربیان فراهم می‌کند تا شیوه‌های یکپارچه‌سازی فناوری خود را ارزیابی و بهبود بخشند.

چارچوب TPACK بر این ایده استوار است که ادغام موثر فناوری در آموزش و پرورش مستلزم آن است که معلمان درک عمیقی از محتوایی که تدریس می‌کنند و راهبردهای آموزشی که برای آموزش آن محتوا استفاده می‌کنند و همچنین راه‌هایی که فناوری می‌تواند به آن کمک کند، داشته باشند. برای تقویت محتوا و آموزش استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، دانستن نحوه استفاده از ابزارهای فناوری برای معلمان کافی نیست  آن‌ها همچنین باید بدانند که چگونه می‌توان از این ابزارها برای حمایت از یادگیری در حوزه‌های محتوایی خاص و با روش‌های تدریس خاص استفاده کرد.

چارچوب TPACK هفت نوع مختلف دانش را که معلمان برای ادغام موثر فناوری در تدریس خود به آن‌ها نیاز دارند، شناسایی می‌کند:

  1. دانش فناورانه (TK) : دانش در مورد ابزارها و سیستم های فناوری که می تواند برای حمایت از آموزش و یادگیری استفاده شود.
  2. دانش آموزشی (PK) : دانش در مورد راهبردهای تدریس و یادگیری، از جمله نحوه طراحی درس ها و ارزیابی های موثر و نحوه مشارکت دادن دانش آموزان در یادگیری.
  3. دانش محتوا (CK): دانش در مورد موضوع مورد تدریس، از جمله مفاهیم کلیدی، نظریه ها، اصول و مهارت های آن.
  4. دانش محتوای فناورانه (TCK) دانش در مورد چگونگی استفاده از فناوری برای پشتیبانی و ارتقاء آموزش حوزه های محتوایی خاص.
  5. دانش آموزشی فناورانه (TPK) دانش در مورد چگونگی استفاده از فناوری برای حمایت و ارتقای استراتژی ها و رویکردهای آموزشی خاص.
  6. دانش محتوای آموزشی (PCK) دانش در مورد چگونگی آموزش مؤثر حوزه های محتوایی خاص، از جمله مؤثرترین راهبردها و رویکردهای آموزشی برای آن محتوا.
  7. دانش محتوای آموزشی فناورانه (TPACK) محل تلاقی هر سه نوع دانش - فنی، آموزشی و محتوایی - است که برای یکپارچگی موثر فناوری در آموزش لازم است.

چارچوب TPACK برای مربیان مفید است زیرا راهی برای ارزیابی شیوه‌های یکپارچه‌سازی فناوری خود و شناسایی مناطقی که ممکن است نیاز به توسعه دانش و مهارت‌های خود داشته باشند، فراهم می‌کند. همچنین چارچوبی برای آموزش معلمان و توسعه حرفه‌ای فراهم می‌کند و به اطمینان از آمادگی معلمان برای ادغام موثر فناوری در تدریس خود کمک می‌کند.

 

مدرسان چگونه می‌توانند دانش و مهارت TPACK خود را ارتقا دهند؟

روش‌های مختلفی وجود دارد که معلمان می توانند دانش و مهارت های TPACK خود را توسعه دهند:

  1. توسعه حرفه‌ای: بسیاری از مدارس و مناطق فرصت‌های توسعه حرفه‌ای را برای معلمان ارائه می‌دهند تا در مورد ادغام فناوری بیاموزند و دانش و مهارت‌های TPACK خود را توسعه دهند. این ممکن است شامل کارگاه‌ها، دوره های آنلاین یا کنفرانس‌ها باشد.
  2. همکاری: معلمان می‌توانند برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و استراتژی‌هایی برای ادغام فناوری در تدریس خود با یکدیگر همکاری کنند. این ممکن است شامل برنامه‌ریزی مشترک دروس یا واحدها، به اشتراک‌گذاری منابع، یا مشاهده تدریس یکدیگر باشد.
  3. آزمایش: معلمان می‌توانند ابزارها و استراتژی‌های فناوری جدید را در کلاس‌های درس خود امتحان کنند و در مورد اینکه چه چیزی خوب کار می‌کند و چه چیزی خوب نیست، فکر کنند. این می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا دانش و مهارت های TPACK خود را از طریق آزمون و خطا توسعه دهند.
  4. یادگیری خودراهبر: معلمان می‌توانند منابع و اطلاعات خود را برای توسعه دانش و مهارت‌های TPACK خود جستجو کنند. این ممکن است شامل خواندن مقالات یا کتاب‌ها، دنبال کردن وبلاگ‌ها یا حساب های رسانه‌های اجتماعی متمرکز بر آموزش و فناوری، یا شرکت در جوامع آنلاین باشد.
  5. مربیگری: معلمان با تجربه یا مربیان فناوری می‌توانند راهنمایی و حمایت از معلمانی که به دنبال توسعه دانش و مهارت‌های TPACK خود هستند ارائه دهند. این ممکن است شامل مشاهده و ارائه بازخورد در مورد درس‌ها، تدریس مشترک، یا ارائه مربی یا پشتیبانی یک به یک باشد.

برای معلمان مهم است که به توسعه دانش و مهارت‌های TPACK خود به‌عنوان یک فرآیند مداوم و نه یک رویداد یک‌باره نگاه کنند. معلمان با جستجوی مستمر فرصت‌های یادگیری جدید و تأمل در عملکرد خود، می‌توانند به توسعه دانش و مهارت‌های TPACK خود در طول زمان ادامه دهند.

چگونه مدرسان می‌توانند دانش‌آموزان را ترغیب به استفاده از تکنولوژی کنند؟

تشویق دانش‌آموزان به استفاده از فناوری به روش‌های معنادار بخش مهمی از یکپارچه‌سازی موثر فناوری در آموزش است. در اینجا چند استراتژی وجود دارد که معلمان می‌توانند برای تشویق دانش‌آموزان به استفاده از فناوری به روش‌های معنی‌دار استفاده کنند:

  1.  تعیین اهداف یادگیری: هنگام استفاده از فناوری در کلاس، مهم است که اهداف یادگیری واضح و همسو با برنامه درسی داشته باشید. این می‌تواند به دانش آموزان کمک کند تا بفهمند چرا از این فناوری استفاده می‌کنند و چگونه از یادگیری آن‌ها پشتیبانی می‌کند.
  1. ارائه راهنمایی و پشتیبانی: معلمان می‌توانند در حین استفاده از فناوری به دانش آموزان راهنمایی و حمایت کنند و به آن‌ها کمک کنند تا مهارت‌های مورد نیاز خود را برای استفاده مؤثر و مسئولانه از فناوری توسعه دهند.
  2.  تشويق همكاري: تكنولوژي مي‌تواند ابزار قدرتمندي براي همكاري باشد كه به دانش‌آموزان اجازه مي‌دهد روي پروژه‌ها با هم كار كنند و ايده‌ها و منابع را به اشتراك بگذارند. معلمان می‌توانند با اختصاص پروژه‌های گروهی یا فراهم کردن فرصت‌هایی برای همکاری دانش آموزان در کلاس، همکاری را تشویق کنند.
  3. پرورش خلاقیت: فناوری همچنین می‌تواند ابزاری برای خلاقیت باشد و به دانش‌آموزان اجازه می دهد تا خود را به روش های جدید و نوآورانه بیان کنند. معلمان می‌توانند با ارائه تکالیف باز که امکان ارائه طیف وسیعی از رویکردها و ایده‌ها را فراهم می کند، خلاقیت را تقویت کرد.
  4. بر شهروندی دیجیتال تأکید کنید: برای دانش آموزان مهم است که بدانند چگونه از فناوری به طور مسئولانه و اخلاقی استفاده کنند. معلمان می‌توانند با بحث در مورد مسائلی مانند حریم خصوصی آنلاین، آزار و اذیت سایبری و حق چاپ و با الگوبرداری از استفاده از فناوری مسئول بر شهروندی دیجیتال تأکید کنند.
  5. از ابزارهای فن آوری متنوعی استفاده کنید: انواع مختلفی از ابزارهای فناوری برای آموزش در دسترس هستند، از تخته‌های سفید تعاملی گرفته تا تالارهای گفتگوی آنلاین و ابزارهای ایجاد چند رسانه‌ای. با استفاده از ابزارهای مختلف، معلمان می‌توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا طیف وسیعی از مهارت‌های فناوری را توسعه دهند و ابزارهایی را بیابند که برای سبک‌های یادگیری فردی آنها بهترین کارایی را دارد.
  6.  فرصت‌هایی برای تأمل فراهم کنید: در نهایت، برای دانش‌آموزان مهم است که در مورد استفاده خود از فناوری و اینکه چگونه از یادگیری آن‌ها حمایت کرده است فکر کنند. معلمان می‌توانند با نوشتن مقاله‌های تأمل‌آمیز یا شرکت در بحث‌های کلاسی درباره تجربیاتشان در استفاده از فناوری، فرصت‌هایی برای تأمل فراهم کنند.

 

چند نمونه از ابزارهای فناوری که می‌توانند در کلاس درس استفاده شوند چیست؟

ابزارهای فن‌آوری زیادی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در کلاس درس برای حمایت از آموزش و یادگیری استفاده کرد. در اینجا چند نمونه آورده شده است:

  1. سیستم‌های مدیریت یادگیری (LMS) : این‌ها پلتفرم‌های آنلاینی هستند که به معلمان اجازه می‌دهند مطالب درسی را سازماندهی کنند، با دانش آموزان ارتباط برقرار کنند، تکالیف را تعیین کنند و نمره بدهند، و پیشرفت دانش‌آموزان را پیگیری کنند. به عنوان مثال می توان به Canvas، Blackboard و Moodle اشاره کرد.
  2. وایت بردهای تعاملی: این‌ها تخته‌های سفید الکترونیکی هستند که به معلمان امکان نمایش و دستکاری محتوای دیجیتال را در زمان واقعی می‌دهند. به عنوان مثال می توان به SMART Board و Promethean Board اشاره کرد.
  3. برنامه‌های آموزشی: برنامه‌های آموزشی زیادی برای طیف وسیعی از موضوعات و سطوح پایه وجود دارد. به عنوان مثال می‌توان به Duolingo برای یادگیری زبان، Khan Academy برای ریاضیات و علوم و Quizlet برای مطالعه واژگان اشاره کرد.
  4. ابزارهای ایجاد محتوای چند رسانه‌ای: این ابزارها به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا محتوای چندرسانه‌ای مانند ویدئو، پادکست و داستان‌های دیجیتال را ایجاد و به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال می توان به iMovie، Audacity  و Adobe Spark اشاره کرد.
  5. تالارهای گفتگوی آنلاین: این انجمن‌ها به دانش آموزان اجازه می‌دهد تا در بحث‌های ناهمزمان با همکلاسی‌ها و معلمان خود شرکت کنند. به عنوان مثال می توان به Padlet، Edmodo و Google Classroom اشاره کرد.
  6. واقعیت مجازی و افزوده: این فناوری‌ها به دانش‌آموزان اجازه می‌دهند تا محیط‌های مجازی را کشف کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشند که می‌تواند درک آن‌ها از مفاهیم پیچیده را افزایش دهد. به عنوان مثال می توان به Google Expeditions و Merge Cube اشاره کرد.
  7. ابزارهای همکاری: این ابزارها به دانش آموزان اجازه میدهد تا با یکدیگر روی پروژه ها کار کنند و ایده‌ها و منابع را به اشتراک بگذارند. به عنوان مثال می‌توان به Google Docs، Slack و Microsoft Teams اشاره کرد.
  8. پلتفرم‌های کدنویسی: این پلتفرم‌ها به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا مهارت‌های کدنویسی را بیاموزند و به کار گیرند. به عنوان مثال می توان به Scratch، Codecademy و Tynker اشاره کرد.

این‌ها تنها چند نمونه از ابزارهای فناوری بسیاری هستند که می‌توانند در کلاس درس برای حمایت از آموزش و یادگیری استفاده شوند. انتخاب ابزار فناوری باید بر اساس اهداف یادگیری درس یا واحد و نیز نیازها و علایق دانش آموزان باشد.

 

کلام آخر

دوره‌های آموزشی آکادمی زبان مرکز آموزش بازرگانی فارس بر مبنای نیازهای آموزشی گروه‌های متنوعی از مخاطبین طراحی شده است و شرکت در این دوره‌ها و گذراندن پیوستار آموزشی تعریف‌شده برای آن‌ها می‌تواند در نهایت، برونداد مطلوب  را در گروه انتخابی خود ایجاد نماید. با شرکت در دوره آموزشی تربیت مدرس TPACK آکادمی زبان مرکز آموزش بازرگانی فارس می‌توانید با شیوه‌های نوین ادغام پداگوژی، محتوا و فناوری آشنا شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق این لینک با ما در تماس باشید.

نظر شما درباره این مطلب

نام شما : * تکمیل شود

ایمیل شما :

نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد

نظرات کاربران

  • هما هما (چهار شنبه 24 آبان 1402 )
    عالی بود
    مرکز آموزش بازرگانی مرکز آموزش بازرگانی:
       

مقالات مشابه

آزمون دولینگو چیست؟
آزمون دولینگو چیست؟
روش‌های تدریس زبان انگلیسی
روش‌های تدریس زبان انگلیسی
زبان اسپرانتو
زبان اسپرانتو
یادگیری آنلاین زبان انگلیسی چه مزیت‌های دارد؟
یادگیری آنلاین زبان انگلیسی چه مزیت‌های ...

نماد اعتماد الکترونیکی

enamad

بدانید

  • سبد خرید
  • سوالات متداول
  • راهنمای سایت
  • پیگیری سفارشات
  • قوانین و مقررات
  • تماس با ما

تماس با ما

آدرس: شیراز، خیابان خلیلی، نبش کوچه 6، مرکز آموزش بازرگانی فارس

شماره تماس: 07136268626 | 07136261097

شبکه‌های اجتماعی مرکز آموزش بازرگانی فارس:

 whatsappinstagram linkedin

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه می توانید از جدیدترین مقالات، اخبار و محصولات سایت در ایمیل خود با خبر شوید...


تمامی حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مرکز آموزش بازرگانی نمایندگی فارس می‌باشد.

طراحی سایت و سئو : سیرن