انتشار : یکشنبه 22 آبان 1401
10508 بازدید
منظور از صادرات، کالاها و خدماتی است که در یک کشور تولید و در کشور دیگر به خریداران فروخته میشود. صادرات، همراه با واردات، تجارت بینالمللی را تشکیل میدهند. صادرات، تجارت بینالمللی را تسهیل میکند و با ایجاد اشتغال، تولید و درآمد، فعالیتهای اقتصادی داخلی را تحریک میکند.
صادرات برای اقتصادهای مدرن بسیار مهم است زیرا به مردم و شرکتها بازارهای بیشتری را برای کالاهایشان ارائه میدهد. یکی از کارکردهای اصلی دیپلماسی و سیاست خارجی بین دولتها، تقویت تجارت اقتصادی و تشویق صادرات و واردات است. در سال 2019، بزرگترین کشورهای صادرکننده جهان (ازنظر دلار) چین، ایالات متحده، آلمان، هلند و ژاپن بودند.
شرکتها به دلایل مختلفی محصولات و خدمات خود را صادر میکنند. اگر کالاها بازارهای جدیدی ایجاد کنند یا بازارهای موجود را گسترش دهند، صادرات میتواند فروش و سود را افزایش دهد و حتی ممکن است فرصتی برای تصاحب سهم قابلتوجهی از بازار جهانی باشد اما باید با مراحل صادرات کالا به خارج از کشور آشنا باشند. شرکتهایی که صادرات میکنند با تنوع بخشیدن به بازارهای مختلف، ریسک تجاری را گسترش میدهند.
صادرات کالا به خارج از کشور میتواند هزینههای هر واحد را با افزایش تقاضا، کاهش دهد. در نهایت، شرکتهایی که به بازارهای خارجی وارد میشوند، دانش و تجربه جدیدی به دست میآورند و ممکن است بتوانند فناوریهای جدید، شیوههای بازاریابی و بینش رقبای خارجی را کشف کنند؛ اما برای صادرات کالا چه باید کرد؟
صادرات کالا انواع مختلفی دارد که آشنایی با آنها به درک بهتر شما از صادرات کمک میکند.
در صادرات قطعی، انواع کالاها به خارج از کشور برای مصرف یا فروش ارسال میشوند.
در صادرات موقت، انواع کالاها برای حضور در یک نمایشگاه بینالمللی به طور موقت فرستاده میشوند و مرجوع کالا به کشور به راحتی انجام میشود.
در صادرات مستقیم کالا، صادرات کالا به عهده فرد صادرکننده است و فرد میتواند سود بیشتری را به دست آورد و برای خود شبکهسازی کند.
در صادرات غیرمستقیم کالا، فرد کارهای صادراتی را به شرکتهای بازرگانی واگذار میکند و سود بین آنها به صورت توافقی تقسیم میشود. در این روش نیاز به مجوزهای قانونی نیست و میتوان از تجربیات افراد متخصص استفاده کرد.
کالاهای صادراتی به سه دسته تقسیمبندی میشوند که قبل از صادرات باید با آنها آشنا باشید.
آیا شرکت شما قصد صادرات کالا به خارج از کشور را دارد؟ این بخش به شما کمک میکند تا متوجه شوید که آیا شرکت شما برای صادرات آماده است یا خیر و مراحل صادرات کالا به خارج از کشور را تشریح میکند.
اگر قصد دارید محصولی را برای اولین بار صادر کنید، قبل از شروع باید بررسی کنید که آیا شرکت شما آماده تجارت است یا خیر؟ با پاسخ به این سوالات میتوانید به پاسخ این سوال برسید.
قبل از ادامه، سؤالات بالا را بهدقت بررسی کنید و آنها را در داخل شرکت خود مورد بحث قرار دهید تا تصمیم بگیرید که آیا آماده تجارت با کشورهای دیگر هستید یا چه مراحلی را باید انجام دهید تا خود را برای انجام این کار آماده کنید.
حال که شرایط شرکت را برای ورود به بازارهای بینالمللی، مناسب ارزیابی کردید باید این 5 مرحله را برای صادرات کالا طی کنید.
بعد از تسلیم اظهارنامه صادراتی شما چه اتفاقی میافتد؟
سه حالت وجود دارد:
صادرات کالاهایی که به دلیل کیفیت بالا، قیمت مناسب یا تخصصی بودن آنها در بازار جهانی مورد استقبال قرار میگیرند، میتواند به صادرکنندهها سودآوری بالا برای کسب و کارشان به همراه داشته باشد. در زیر به برخی از کالاهایی که برای صادرات مفید هستند، اشاره شده است:
لازم به ذکر است که هر کشوری شرایط منحصر به فردی برای صادرات دارد و باید با توجه به شرایط و منابع موجود، به انتخاب مناسب کالاهای صادراتی بپردازد.
صادرات یکی از قدیمی ترین اشکال انتقال اقتصادی است و در مقیاس وسیع بین کشورها اتفاق میافتد. در صورت رسیدن به بازارهای جدید، صادرات میتواند فروش و سود را افزایش دهد و حتی ممکن است فرصتی برای تصاحب سهم قابلتوجهی از بازار جهانی باشد. صادرات کالا ریسک بالایی دارد و نیاز به مهارت و دانش تخصصی دارد. تجار و بازرگانان باید مدام اطلاعات خود را در این زمینه بهروز کنند. شرکت در دوره آموزشی صادرات و واردات مرکز آموزش بازرگانی فارس میتواند یک کلاس درس واقعی برای انتقال تجربیات و آموزشهای جامع صادرات و واردات باشد تا بتوانید سود خود را حداکثر کنید. با توجه به نیاز خود میتوانید برای شرکت در دورههای حضوری یا آنلاین این موسسه برنامهریزی کنید.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : *
ایمیل شما :
نظر شما : *
نظرات کاربران
مقالات مشابه