↑
عضویت ورود
سامانه آموزش مجازی
0
X
  • خانه
  • گروه‌های آموزشی
    • گروه بازرگانی و تجارت بین‌الملل
    • گروه بازاریابی و فروش
    • گروه آموزش زبان انگلیسی بازرگانی
    • گروه آموزش های اصناف
    • گروه آموزش های فناوری اطلاعات
    • گروه دیجیتال مارکتینگ
    • گروه آموزش های نوجوانان
    • گروه آموزش‌های مالی ،مالیاتی و حسابداری
    • گروه آموزش زبان‌های خارجی
    • گروه آموزش‌های مدیریتی
    • گروه آموزشی صلاحیت ایمنی پیمانکار
  • دوره‌های آموزشی در حال ثبت‌نام
    • آموزش اصول و فنون مذاکرات تجاری
    • آشنایی با سامانه جامع تجارت در ثبت سفارش کالا (NTSW)
    • آموزش اصول صادرات و واردات
    • آموزش جامع صادرات و واردات
    • آموزش امور گمرکی و ترخیص کالا
    • آموزش سامانه گمرکی EPL
    • آموزش فروش چابک
    • MBA-گرایش مدیریت اجرایی
  • دوره های عالی MBA
    • MBA-گرایش بازرگانی خارجی
    • MBA گرایش پروژه
    • MBA-گرایش مدیریت اجرایی
    • آموزش DBA اجرایی
  • آکادمی زبان
    • دوره‌های ترمیک زبان
      • دوره‌های بزرگسال
      • دوره‌های نوجوان
      • دوره‌های کودک
    • دوره‌های مکالمه
    • دوره‌های زبان بازرگانی
      • بازرگانی مهارتی
      • دوره‌های زبان انگلیسی بازرگانی ترمیک
    • دور‌ه‌های زبان ویژه دانشجویان ارشد و دکتری
      • دوره آمادگی آزمون‌های معافی و بسندگی
      • دوره جامع زبان انگلیسی کنکور ارشد و دکتری
    • دوره‌های آمادگی آزمون های داخلی و بین‌‌المللی
      • IELTS
      • PTE
      • PET
      • MSRT/MCHE
      • TOLIMO
    • دوره‌های تربیت مدرس
      • تربیت مدرس کودک
      • تربیت مدرس آیلتس
      • مدرس عصر دیجیتال: ابزارها و روش‌ها
      • تربیت سوپروایزر
  • درخواست همکاری
    • ثبت نام بازاریاب ویژه شرکت ها
    • ثبت نام بازاریاب ویژه افراد آزاد
    • استخدام
    • مدرس دوره‌های کسب و کار
    • مدرس زبان
  • پایگاه دانش
    • مقالات
    • ویدئو
    • پادکست‌ها
  • فروشگاه
    • ثبت نام با تخفیف
    • پکیج های آموزشی
    • کتاب و نشریه
    • آموزش‌های آفلاین
  • درباره ما
    • امور شعب استانی
    • تاریخچه
    • اسناد راهبردی
    • مشتریان سازمانی مرکز
    • ساختار سازمانی
    • خدمات ما
    • مدیران
    • کارکنان
    • تماس با ما
    • سازمان‌های همکار
مرکز آموزش بازرگانی فارس

روش‌های تجارت بین‌الملل و آداب و رسوم رایج در سراسر جهان


مقالات / بازرگانی و تجارت بین الملل / روش‌های تجارت بین‌الملل و آداب و رسوم رایج در سراسر جهان
روش‌های تجارت بین‌الملل و آداب و رسوم رایج در سراسر جهان

انتشار : شنبه 27 خرداد 1402

1394 بازدید

آداب تجارت بین‌الملل فقط مربوط به رفتارها، حرکات و قوانین ارتباطی مناسب نیست. این امر مستلزم ایجاد روابط حرفه‌ای معنادار و پرورش محیطی است که در آن همه احساس امنیت و راحتی کنند. فرهنگ و آداب تجارت بین‌المللی آداب و رسوم و رفتاری را تعریف می‌کند که باید تعامل شما با مشتریان و کارمندان کشورهای دیگر را هدایت کند. آداب کسب‌و‌کار در سراسر جهان با توجه به فرهنگ و استانداردهای منطقه‌ای متفاوت است و شامل موارد زیادی از جمله وقت‌شناسی، نحوۀ دست دادن، زبان بدن شما و نحوه مذاکره در معاملات می‌باشد. هنگامی که در یک سرزمین خارجی تجارت می‌کنید، باید در مورد آداب و رسوم محلی تحقیق کنید تا روش‌های تجاری آن‌ها را درک کنید. هر کشوری سنت‌ها و آداب خود را برای تعامل عمومی و جلسات تجاری دارد. آنچه ممکن است در کشور شما محترمانه تلقی شود ممکن است در فرهنگ کشور دیگر نامناسب باشد. بنابراین، درک فرهنگ‌های خارجی و شیوه‌های تجارت بین‌المللی برای کسب‌و‌کارهای چند ملیتی بسیار مهم است.

 

 

چرا آداب تجارت بین المللی مهم است؟

آداب معاشرت خوب به شما کمک می کند تا تاثیر اولیه خوبی داشته باشید. این نشان دهنده حرفه‌ای بودن و احترام به مشتریان و فرهنگ کاری آن‌ها است. آگاهی از آداب تجارت جهانی یک الزام برای انجام تجارت بین المللی است. آداب کسب‌و‌کار شخصیت، خلق و خو، نگرش و ارزش‌های اصلی شما را مشخص می‌کند. آداب تجارت بین‌المللی ضروری است زیرا نشان دهنده نحوه تعامل شما با مشتریان و سهامداران بالقوه هنگام انجام تجارت در کشورهای مختلف است. آداب کسب‌و‌کار مانند یک کد رفتار نانوشته است که در سناریوهای مختلف قابل اجرا است و برای موفقیت حرفه‌ای بسیار مهم است. بیایید اهمیت درک آداب تجارت جهانی و ارتباطات بین فرهنگی را مورد بحث قرار دهیم.

 

  • پایه‌ای برای روابط تجاری بلند مدت

توسعه اعتماد و شهرت جنبه جدایی‌ناپذیر روابط تجاری است. آداب خوب تجارت راهی عالی برای تحکیم روابط تجاری بین‌المللی است. هنگام برخورد با مشتریان بین المللی، ایجاد اعتماد و احترام بسیار مهم می‌شود. رفتار محترمانه، مؤدبانه و حرفه‌ای شخصیت شما را نشان می‌دهد و شهرت شما را افزایش می‌دهد.

 

  • به ایجاد معاملات تجاری مهم کمک می‌کند

آداب تجارت بین‌المللی پایه‌ای است که می‌توانید بر اساس آن روابط حرفه‌ای بلندمدت ایجاد کنید. با نشان دادن حساسیت نسبت به فرهنگ‌های خارجی، می‌توانید معاملات تجاری مهمی را به دست آورید. وقتی آداب کسب و کار شما درست باشد، ارتباط با مشتریان جهانی شما را بهبود می‌بخشد و یک فضای محترمانه متقابل ایجاد می‌کند.

 

  • تأثیر خوبی بر استخدام‌کنندگان بین‌المللی می‌گذارد

آداب تجارت بین المللی می‌تواند به جلب توجه مشتریان بزرگ بین‌المللی کمک کند. اگر برای یک شرکت چندملیتی درخواست می‌دهید، درک فرهنگ و آداب کسب و کار خاص کشور می‌تواند به شما کمک کند که استخدام‌کنندگان یا مشتریان بالقوه را تحت تاثیر قرار دهید.

 

  • نسبت به فرهنگ‌های دیگر حساسیت ایجاد می‌کند

آداب تجارت بین‌المللی آداب و رسوم و هنجارهای بین فرهنگی را پوشش می‌دهد. آگاهی از آداب تجارت در کشورهای خارجی به شما کمک می‌کند تا دیدگاه‌ها و عقاید دیگران را درک کنید. این نشان می‌دهد که به آنها احترام می‌گذارید و برای فضای حرفه‌ای آن‌ها ارزش قائل هستید.

 

  • تصویر برند شما را تقویت می کند

مشتریان از متخصصانی که به خوبی از آداب و رسوم، اخلاق و فرهنگ خود آگاه هستند قدردانی می‌کنند. این کیفیت در مورد نام تجاری شما صحبت می‌کند - یک چشم انداز واقعاً جهانی به شما می‌دهد. به طور طبیعی، آداب معاشرت خوب به شما کمک می‌کند تا شناخته شوید.

 

 

 

نکات آداب تجارت بین‌المللی که باید بدانید

آداب تجارت بین‌المللی در فرهنگ‌ها و کشورها متفاوت است. علاوه بر این، کار در آن سوی مرزها اغلب دشوار است زیرا هیچ کد رفتاری جهانی وجود ندارد - قوانین و هنجارهایی که در ایتالیا یا روسیه کار می‌کنند ممکن است در هند یا چین قابل قبول نباشند.

آداب تجارت بین‌المللی اغلب شامل تأثیرات فرهنگی ظریفی است که ممکن است به راحتی نادیده گرفته شود و روابط تجاری ارزشمند را مختل کند. بنابراین، در اینجا چند نکته مفید وجود دارد که به شما کمک می‌کند با اطمینان آداب تجارت جهانی را هدایت کنید.

احوال‌پرسی

اولین برداشت‌ها اهمیت دارد.. رفتار ساده نحوه احوالپرسی شما با یک فرد در یک جلسه کاری نشان دهنده موضع شما نسبت به فرهنگ و ارزش‌های اوست. یک ژست اشتباه می‌تواند موقعیتی ناخوشایند ایجاد کند و روابط تجاری بالقوه را به خطر بیندازد. دست دادن، در آغوش گرفتن و غیره از احوالپرسی‌های سنتی غیرکلامی است. احوالپرسی در کشورها متقاوت است. به عنوان مثال، " How are you?" در بین استرالیایی‌ها و آمریکایی‌ها رایج است، در حالی که " How do you do?" در فرهنگ بریتانیا قابل قبول‌تر است. علاوه بر این، این سؤالات با یک پاسخ کوتاه و رسمی دنبال می شود - "من خوبم. چطوری/حالت چطوره؟»

استفاده از نام و عنوان

هنگام تعامل با چشم‌انداز تجارت بین‌المللی مراقب زبان بدن، حرکات و کلمات خود باشید. در حالی که استفاده از نام خانوادگی در برخی کشورها رسمی و مرسوم است، برخی دیگر راحت‌تر همتایان تجاری خود را با نام کوچک خطاب می‌کنند. یادگیری عناوین و نام افراد قبل از ملاقات نشان می‌دهد که شما به خوبی از اخلاق تجاری آگاه هستید.

به عنوان مثال، در انگلستان، دانمارک و فرانسه استفاده از عناوین مناسب است، مگر اینکه طرف مقابل استفاده از نام کوچک را پیشنهاد کند. برعکس، استفاده از نام کوچک در میان آمریکایی‌ها حتی در موقعیت‌های رسمی به طور گسترده قابل قبول است. به همین ترتیب، در تایلند رایج است که مردم را با نام کوچک خطاب می‌کنند و از نام خانوادگی در ارتباطات کتبی یا در مناسبت های تشریفاتی استفاده می‌کنند. برعکس، آلمانی‌ها به ندرت از نام کوچک در تجارت استفاده می‌کنند. در فرانسه، مردم معمولاً با «مسیو» و «مادام» مخاطبین تجاری را خطاب می‌کنند.

وقت شناسی

هنجارهای وقت‌شناسی در سراسر جهان متفاوت است. به عنوان مثال، جلسات در فرهنگ‌های آمریکای لاتین اغلب دیر برگزار می‌شود، در حالی که جلسات تجاری در اروپای مرکزی معمولاً به موقع شروع می‌شوند. آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها به وقت اهمیت می‌دهند و دیر رسیدن به جلسات کاری در ژاپن بی‌ادبانه است. صرف نظر از اینکه کجا تجارت می‌کنید، به موقع حاضر شدن، یک هنجار پذیرفته شده است. وقت‌شناسی نشان دهنده احترام شما به وقت دیگران است. افراد وقت‌شناس از حرفه‌ای بودن و تعهد صحبت می‌کنند. این یک جنبه ضروری از آداب تجارت جهانی است.

پروتکل کارت ویزیت

کارت ویزیت به ویژه در کشورهای آسیایی از ارزش بالایی برخوردار است. معمولاً، مردم کارت‌های ویزیت را به مشتریان بالقوه می‌دهند تا تصویری ماندگار ایجاد کنند – چیزی که ممکن است در آینده هنگام نیاز به خدمات یک شخص از آن استفاده کنند. با این حال، پروتکل کارت ویزیت در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، کشورهای آسیایی کارت ویزیت را بسیار مهم می‌دانند. در کشورهایی مانند ژاپن، مردم کارت‌های ویزیت را با دو دست ارائه می‌کنند و به نشانه احترام، باید آن‌ها را در حالی که هنوز در مقابل فرد ایستاده‌اید، برای خود بخوانند.. از طرفی پذیرش کارت بازرگانی و گذاشتن فوری آن در کشورهای غربی بی ادبانه نیست.

رسم هدیه دادن

دادن هدایای معنادار به مشتریان خود اغلب یک حرکت بسیار محترمانه است. حتی اگر هدایایی پیش بینی نشده باشد، مودب بودن را نشان می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا رابطه‌ای سالم با همکاران تجاری برقرار کنید. با این حال، آداب هدیه دادن نباید قوانین FCPA را در مورد منع رشوه نقض کند. به عنوان مثال، فرهنگ تجاری ژاپنی به جای خود هدیه، بر آیین هدیه دادن متمرکز است. بهترین زمان برای ارائه یک هدیه نزدیک به پایان بازدید است، ترجیحاً نه به شکلی که توجه را جلب کند. علاوه بر این، ارائه هدایایی با دو دست در ژاپن نشانه احترام است.

 

 

مهارت‌های مذاکره مناسب را بیاموزید

مذاکره در مورد معاملات بین‌المللی می‌تواند کمی مشکل باشد. ممکن است به دلیل تفاوت فرهنگی بین مشتری و شرکت شما تفاوت‌هایی وجود داشته باشد. با این حال، می‌توانید با عادت کردن به ماهیت توافقات در بازار جدید، این موضوع را حل کنید. مذاکرات تجاری در برزیل معمولاً با درجه‌ای از شک و تردید شروع می‌شود. برای ایجاد یک رابطه تجاری قوی و قابل اعتماد، متخصصان اغلب جلسات مکرر، ناهارها و شام‌های کاری را با مشتریان/فروشندگان خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

آداب کسب‌و‌کار در سراسر جهان

برقراری روابط تجاری خوب بین‌المللی فراتر از برنامه‌ریزی و سازماندهی جلسات تجاری است - همچنین به نحوه رفتار و ارتباط شما با مشتریان خارجی بستگی دارد. اینجاست که دانش شما از آداب تجارت بین‌المللی مشخص می‌شود.

 

آداب تجارت در ژاپن

  • تعظیم روش اصلی ژاپنی برای سلام کردن به یکدیگر است. دست دادن به ندرت اتفاق می افتد، و باید به همتای ژاپنی خود اجازه دهید آن‌ها را آغاز کند.
  • رسم هدیه دادن در ژاپن رایج است. با این حال، باید مراقب باشید که چه زمانی و چگونه هدیه خود را ارائه می‌کنید. به عنوان مثال، دادن یک هدیه بدون بسته بندی قابل قبول نیست.
  • افرادی که در موقعیت‌های مشابه قرار دارند معمولاً روبروی یکدیگر می‌نشینند، اما یک کارمند کوچک هرگز نباید روبه‌روی ارشد خود بنشیند.
  • اعضای ارشد گروه معمولاً جلسات‌کاری را رهبری می‌کنند در حالی که جوانان کمتر به نشانه احترام صحبت می‌کنند.
  • در ژاپن، «نه» گفتن بسیار حساس است. حتی اگر با چیزی که گفته شده مخالف باشید، مرسوم است که با «بله» پاسخ دهید.

آداب تجارت در چین

  • بهتر است در طول جلسات کاری در چین یک لباس محافظه‌کارانه اتخاذ کنید.
  • هنگام مکالمه با همتای چینی خود از تماس فیزیکی خودداری کنید.
  • مانند ژاپن، چین نیز مراسم هدیه دادن دارد و شما می‌توانید به مشتری/شریک تجاری خود هدیه بدهید. با این حال، باید چند نکته را به خاطر بسپارید، مانند استفاده از هر دو دست هنگام ارائه یک هدیه و اجتناب از کاغذ بسته‌بندی آبی، سیاه یا سفید. همچنین هرگز ساعت هدیه ندهید زیرا در فرهنگ چینی نشان دهنده مرگ است. در اینجا مرسوم است که شخص هدیه‌ای را سه بار رد می‌کند. با این حال، شما باید اصرار کنید که آن را بگیرند. وقتی کسی چیزی به شما هدیه می‌دهد همین قانون اعمال می‌شود.
  • در حالی که ماندارین زبان رسمی چین است، مراقب سایر زبان‌های رایج مانند شانگهای و کانتونی باشید.
  • پس از پایان یک جلسه کاری، به شرکای چینی خود اجازه دهید ابتدا اتاق جلسه را ترک کنند.

آداب تجارت در برزیل

  • تماس فیزیکی در حین گفتگو در برزیل رایج است و نشانه اعتماد بین شرکای تجاری است.
  • اگرچه جلسات کاری معمولاً بیشتر طول می‌کشند، ترک زودهنگام جلسه کاری بی‌ادبانه است.
  • در حالی که زبان رسمی برزیل پرتغالی است، برخی از مناطق این کشور اسپانیایی و آلمانی نیز صحبت می‌کنند.
  • دعوت از شرکای تجاری برای ناهار و شام برای ایجاد روابط تجاری قوی معمول است.

آداب تجارت در آلمان

  • جلسات کاری در آلمان بسیار رسمی است. بنابراین، هنگام ملاقات با مشتریان آلمانی، از گفتگوها و موضوعات غیررسمی خودداری کنید.
  • مرسوم است که اجازه دهید مسن‌ترین عضو در طول جلسات کاری ابتدا وارد اتاق شود.
  • آلمانی‌ها بسیار سخت‌کوش و وقت‌شناس هستند. بنابراین، به اخلاق کاری آن‌ها احترام بگذارید و به موقع در جلسات کاری حاضر شوید.

آداب تجارت در هند

  • در حالی که دست دادن یک آداب تجاری استاندارد در هند است، برخی از هندی‌ها ممکن است از ناماسته استفاده کنند، یک حرکت خوشامدگویی که شامل قرار دادن دست‌ها در مقابل صورت همراه با تعظیم جزئی است.
  • انگلیسی به طور گسترده برای معاملات تجاری در هند استفاده می‌شود و به دنبال آن زبان هندی یا در برخی موارد حتی زبان‌های منطقه‌ای قرار می‌گیرد.
  • نه گفتن می‌تواند در هند بی‌ادبانه تلقی شود. در عوض، از عباراتی مانند "احتمالا" یا "ما خواهیم دید" استفاده کنید.
  • از گفتن "متشکرم" در پایان غذایی که شریک تجاری شما ارائه می‌دهد خودداری کنید.
  • سلسله مراتب ساختاری در مشاغل هندی بسیار استاندارد است و تصمیمات عموماً در بالاترین سطوح اتخاذ می شود.

آداب کسب‌و‌کار در بریتانیا

  • وقت‌شناسی یک ویژگی ضروری در بین بریتانیایی‌ها است. بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم شرکای تجاری بریتانیایی خود را منتظر نگذارید.
  • دست دادن محکم، احوالپرسی معمول در موقعیت‌ها حرفه‌ای است.
  • مردم بریتانیا برای فضای شخصی خود ارزش زیادی قائل هستند و نزدیک کردن خود به آن‌ها بی‌ادبانه تلقی می‌شود.
  • لباس تجاری در بریتانیا محافظه‌کارانه و رسمی است.
  • بریتانیایی ها عموما از استفاده از جملات و دستورات مستقیم خودداری می‌کنند. از این رو سعی کنید از گفتار غیرمستقیم استفاده کنید تا صمیمانه و محترمانه به نظر برسید.

آداب کسب‌و‌کار در کانادا

  • دست دادن همراه با تبادل سریع احساسات خوشایند، حرکت مناسب برای تبریک در کانادا است.
  • ارتباطات تجاری معمولا مستقیم و مختصر است.
  • برقراری تماس چشمی در طول جلسات کاری در کانادا بسیار مهم است.
  • کد لباس معمولا رسمی است، اغلب بسته به آب و هوا. پس با توجه به موقعیت و آب و هوا لباس بپوشید.
  • کانادایی ها از وقت‌شناسی قدردانی می‌کنند و اگر بیش از 15 دقیقه برای یک رویداد اجتماعی عصرگاهی تاخیر داشته باشید، غیرقابل قبول است.

 

​

 

آداب کسب‌و‌کار در ایالات متحده آمریکا

  • آمریکایی‌ها اغلب جلسات کاری را در وعده صبحانه، ناهار یا شام برگزار می‌کنند.
  • از دادن هدایایی به شرکای تجاری خود در ایالات متحده خودداری کنید زیرا رشوه محسوب می‌شود.

مرکز آموزش بازرگانی فارس مرجع تخصصی آموزش‌های کسب‌و‌کار و بازرگانی ارائه‌دهندۀ آخرین و جدیدترین استراتژی‌ها و روش‌ها در حوزۀ کسب‌و‌کار می‌باشد و  با طراحی دوره‌های آموزشی تخصصی حوزه‌های کسب‌و‌کار و تجارت، شما را جهت ورود به این حوزه‌ها آماده می‌سازد. اگر مایل به دریافت اطلاعات و یا اخذ دوره‌های آموزشی مرتبط هستید پیشنهادات و نظرات خود را با ما در اینجا به اشتراک بگذارید.

نظر شما درباره این مطلب

نام شما : * تکمیل شود

ایمیل شما :

نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد

نظرات کاربران

    برای این مطلب نظری ثبت نشده است

مقالات مشابه

حمل‌و‌نقل بین‌المللی
حمل‌و‌نقل بین‌المللی
فرصت‌های تجارت ایران با کشورهای حوزۀ اوراسیا و کشورهای عضو پیمان شانگهای
فرصت‌های تجارت ایران با کشورهای حوزۀ اور...
واردات بدون سرمایه به چه صورت است؟
واردات بدون سرمایه به چه صورت است؟
تجارت بین‌الملل
تجارت بین‌الملل

نماد اعتماد الکترونیکی

enamad

بدانید

  • سبد خرید
  • سوالات متداول
  • راهنمای سایت
  • پیگیری سفارشات
  • قوانین و مقررات
  • تماس با ما

تماس با ما

آدرس: شیراز، خیابان خلیلی، نبش کوچه 6، مرکز آموزش بازرگانی فارس

شماره تماس: 07136268626 | 07136261097

شبکه‌های اجتماعی مرکز آموزش بازرگانی فارس:

 whatsappinstagram linkedin

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه می توانید از جدیدترین مقالات، اخبار و محصولات سایت در ایمیل خود با خبر شوید...


تمامی حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مرکز آموزش بازرگانی نمایندگی فارس می‌باشد.

طراحی سایت و سئو : سیرن