↑
عضویت ورود
سامانه آموزش مجازی
0
X
  • خانه
  • گروه‌های آموزشی
    • گروه بازرگانی و تجارت بین‌الملل
    • گروه بازاریابی و فروش
    • گروه آموزش زبان انگلیسی بازرگانی
    • گروه آموزش های اصناف
    • گروه آموزش های فناوری اطلاعات
    • گروه دیجیتال مارکتینگ
    • گروه آموزش های نوجوانان
    • گروه آموزش‌های مالی ،مالیاتی و حسابداری
    • گروه آموزش زبان‌های خارجی
    • گروه آموزش‌های مدیریتی
    • گروه آموزشی صلاحیت ایمنی پیمانکار
  • دوره‌های آموزشی در حال ثبت‌نام
    • آموزش جامع صادرات و واردات
    • سامانه جامع تجارت در ثبت سفارش کالا (NTSW)
    • آموزش سامانه گمرکی EPL
    • سامانه جامع تجارت داخلی و انبارها
    • آموزش اصول صادرات و واردات
    • آموزش امور گمرکی و ترخیص کالا
    • دوره هوش مصنوعی کاربردی برای کسب وکار
    • دوره جامع وردپرس و سئو
    • آموزش وردپرس مقدماتی
    • آموزش سئو مقدماتی
    • آموزش فروش چابک
    • MBA-گرایش مدیریت اجرایی
  • دوره های عالی MBA
    • MBA-گرایش بازرگانی خارجی
    • MBA گرایش پروژه
    • MBA-گرایش مدیریت اجرایی
    • آموزش DBA اجرایی
  • آکادمی زبان
    • دوره‌های ترمیک زبان
      • دوره‌های بزرگسال
      • دوره‌های نوجوان
      • دوره‌های کودک
    • دوره‌های مکالمه
    • دوره‌های زبان بازرگانی
      • بازرگانی مهارتی
      • دوره‌های زبان انگلیسی بازرگانی ترمیک
    • دور‌ه‌های زبان ویژه دانشجویان ارشد و دکتری
      • دوره آمادگی آزمون‌های معافی و بسندگی
      • دوره جامع زبان انگلیسی کنکور ارشد و دکتری
    • دوره‌های آمادگی آزمون های داخلی و بین‌‌المللی
      • IELTS
      • PTE
      • PET
      • MSRT/MCHE
      • TOLIMO
    • دوره‌های تربیت مدرس
      • تربیت مدرس کودک
      • تربیت مدرس آیلتس
      • مدرس عصر دیجیتال: ابزارها و روش‌ها
      • تربیت سوپروایزر
  • درخواست همکاری
    • ثبت نام بازاریاب ویژه شرکت ها
    • ثبت نام بازاریاب ویژه افراد آزاد
    • استخدام
    • مدرس دوره‌های کسب و کار
    • مدرس زبان
  • پایگاه دانش
    • مقالات
    • ویدئو
    • پادکست‌ها
  • فروشگاه
    • ثبت نام با تخفیف
    • پکیج های آموزشی
    • کتاب و نشریه
    • آموزش‌های آفلاین
  • درباره ما
    • امور شعب استانی
    • تاریخچه
    • اسناد راهبردی
    • مشتریان سازمانی مرکز
    • ساختار سازمانی
    • خدمات ما
    • مدیران
    • کارکنان
    • تماس با ما
    • سازمان‌های همکار
مرکز آموزش بازرگانی فارس

نقش هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تامین


مقالات / تکنولوژی / نقش هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تامین
نقش هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تامین

انتشار : چهار شنبه 13 اردیبهشت 1402

1177 بازدید

همه‌گیری کووید 19 باعث اختلال و نوسانات قابل‌توجهی در زنجیره تامین در سراسر صنایع شده است و مدیریت آن‌ها به طور فزاینده‌ای چالش‌برانگیز شده است. در نتیجه، سازمان‌ها به عملیات‌ها و زیرساخت‌های زنجیره تامین انعطاف‌پذیر در مواجهه با شرایط پویای بازار، علاوه بر کنترل اثرات زیست‌محیطی شرایط زنجیره تامین موجود، نیاز دارند.
مدیریت زنجیره تامین (SCM) و هوش مصنوعی (AI) چالش‌های خود را برطرف می‌کنند، عملیات را بهبود می‌بخشند و تصمیم‌گیری در مورد فروش، تولید و تدارکات را به روش بهتری انجام می‌دهند.
مهندسان هوش مصنوعی در SCM در کمک به سازمان‌ها در رفع عملیات و فرآیندهای SCM نقش اساسی دارند و در پیاده‌سازی هوش مصنوعی در زنجیره تامین نقش کلیدی را ایفا می‌کنند. هوش مصنوعی آیندۀ زنجیره تامین است که شفافیت و دیده شدن را در تمام زمینه‌های بازاریابی، برنامه‌ریزی و توزیع بهبود می‌بخشد.

قابلیت های مدرن SCM

اتوماسیون SCM در ظرفیت های مختلف برای کمک به ساده سازی فرآیندها و عملیات در تولید، انبارداری، موجودی و حمل‌ونقل استفاده می‌شود. مهندسان هوش مصنوعی در SCM با استفاده از قابلیت‌های مهم  مانند تجزیه‌و‌تحلیل، توسعه مدل و پیش‌بینی، پشتیبانی را برای عملیاتی کردن و اجرای ابتکارات هوش مصنوعی ارائه می‌کنند.

مهندسان هوش مصنوعی به ساخت برنامه‌ها و سیستم‌های هوش مصنوعی کمک می‌کنند تا کارایی، بهره‌وری و عملکرد SCM را افزایش دهند. در اینجا برخی از روش‌هایی استفاده شده توسط مهندسان هوش مصنوعی آورده شده است:

  • تحلیل پیشگویانه

تحلیل پیشگویانه یک روش تحلیلی مهم است که توسط بسیاری از سازمان‌ها برای تعیین ریسک، شناسایی روند کسب‌و‌کار در آینده و تشخیص نیازهای پیش روی سازمان استفاده می‌شود. دانشمندان داده با استفاده از داده‌های تاریخی به عنوان منبع خود، از تحلیل رگرسیون و تکنیک‌های یادگیری ماشین برای شناسایی الگوها و روند موجود در آن داده‌ها استفاده می‌کنند. هدف اصلی تحلیل‌های پیش‌بینی‌ کننده، شناسایی، با درجه بالایی از احتمالات و آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد است. این موارد را از تجزیه و تحلیل توصیفی ، که به تحلیلگران کمک می‌کند تا آنچه قبلاً اتفاق افتاده است، در کنار تجزیه و تحلیل تجویزی را که با استفاده از نرم افزار بهینه‌سازی، بهترین تصمیمات را برای مقابله با روند آشکار شده توسط تجزیه و تحلیل‌های پیش‌بینی کننده، به دست آورده و  از هم جدا می‌کنند.

تحلیل پیشگویانه برای پیش‌بینی تقاضا استفاده می‌شود، که پس از کووید 19 حیاتی است زیرا زنجیره‌های تامین بر نوسانات و تقاضای نوسان غلبه می‌کنند. تحلیل پیشگویانه نیز برای مدیریت موجودی برای بهینه‌سازی سطوح موجودی براساس ویژگی‌هایی مانند مناطق یا کشورها استفاده می‌شود. علاوه بر این، تعمیر پیش‌بینی‌شده به سازمان‌ها کمک می‌کند تا از کار افتادگی ماشین‌ها را پیش‌بینی کنند و از عملیات اطمینان حاصل کنند. تحلیل پیشگویانه حتی برای بهینه‌سازی مسیر برای بهبود حمل و نقل و تدارکات استفاده می‌شود.

تکنیک‌های تحلیل پیشگویانه را می‌توان به سه قسمت خاص تقسیم کرد:

  1. تهیه اطلاعات
  2. فنون تحلیلی
  3. فرضیات

اگرچه ممکن است سازمان‌ها به داده‌های زیادی دسترسی داشته باشند، اما بسیاری از آنها بدون ساختار هستند و باید آماده پردازش شوند و  شامل پاک‌کردن داده‌ها برای حذف اطلاعات نادرست و مبهم و همچنین سازماندهی داده‌ها در یک قالب مناسب است.

  • دوقلوهای دیجیتال

دوقلوی دیجیتال نمایش مجازی یک محصول است که برای درک ویژگی‌های عملکردی یک محصول استفاده می‌شود. قبل از سرمایه‌گذاری در تولید نمونه‌های اولیه، دوقلوی دیجیتال در طول چرخه عمر محصول برای شبیه‌سازی، پیش‌بینی و بهینه‌سازی محصول استفاده می‌شوند. دوقلوهای دیجیتالی تیم‌ها را قادر می‌سازند تا به طور مشترک، سیستم‌های پیچیده را اجرا کنند. آن‌ها به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا گذشته را درک کنند، شرایط فعلی را در نظر بگیرند و از مشکلات آینده جلوگیری کنند. آن‌ها از طریق بینش فروش و بازاریابی، تجزیه و تحلیل، تصویرسازی سه بعدی و شبیه سازی تصمیم‌گیری می‌کنند. کاربردهای بالقوه یک دوقلو دیجیتال به این بستگی دارد که چه مرحله‌ای از چرخه عمر محصول را مدل می‌کند. به طور کلی، سه نوع دوقلو دیجیتال وجود دارد: محصول، تولید و عملکرد.

  • انبار مکانیزه

انبار مکانیزه ترکیبی از اتوماسیون دارایی‌های دیجیتال و فیزیکی مانند داده‌ها و تجزیه‌و‌تحلیل و روباتیک است. انبار مکانیزه می‌تواند شامل سیستم‌های مدیریت انبار مانند ردیابی سفارش و انجام باشد، و اتوماسیون فیزیکی می‌تواند به عنوان مثال به نوار نقاله یا قفسه سیار اشاره داشته باشد. فناوری‌های انبار مکانیزه از روبات‌های متحرک مستقل گرفته تا وسایل نقلیه هدایت‌شونده خودکار و سیستم‌های ذخیره‌سازی و بازیابی خودکار را شامل می‌شود.

انبار مکانیزه در واقعی‌ترین شکل آن در انبارداری و استفاده از تجهیزات تخصصی برای انجام نقش‌هایی است که قبلاً توسط دست انسان انجام می‌شد. انبار مکانیزه، نیاز به کارگر ماهر یا غیرماهر را برای انجام کارهای تکراری از بین می‌برد. به طور کلی،  انبار مکانیزه  یا اتوماسیون‌سازی انبار یک عملیات انبار است که برای دستیابی به نتایج بیشتر با تلاش قابل توجهی کمتر با استفاده از یک یا چند فناوری امکان‌پذیر می‌کند. بهترین راه‌حل های انبار مکانیزه انبار مقیاس‌پذیر، ارگونومیک بوده و بازده سرمایه‌گذاری      (ROI) را در طول ماه به وجود می‌آورد.  انبار مکانیزه در دو بخش صورت می گیرد: انبار مکانیزه فرآیند و انبار مکانیزه فیزیکی.

انبار مکانیزه فرآیند:گاهی به عنوان انبار مکانیزه سیستم نامیده میشود، فرآیندهای دستی مانند جمع آوری داده های موجودی را دیجیتالی می‌کند و آن داده‌ها را در محیط نرم افزار شما مانند پایگاه داده یا سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) ادغام می‌کند. این نوع انبار مکانیزه در یک اکوسیستم بارکد و اسکنر بارکد بی سیم برای ورود و ردیابی داده‌ها اجرا می‌شود، که از طریق نرم افزار به یک مخزن متمرکز که در آن اطلاعات برای بازیابی آینده ذخیره می شود، ارتباط می‌یابد.

انبار مکانیزه فیزیکی: شامل اشکال مختلف انبار مکانیزه مکانیکی است، به استفاده از روبات‌ها و سیستم‌های روباتیک در انبار اشاره دارد. انبار مکانیزه فیزیکی با هزینه بیشتری برای اجرای، فقط ROI معقول را برای عملیات بزرگتر انبار و مرکز توزیع (DC) بزرگ‌تر فراهم می‌کند. نمونه‌هایی از انبار مکانیزه فیزیکی عبارتند از فن‌آوری کالا به شخص (GTP) ، وسایل نقلیه هدایت خودکار بدون راننده (AGVs) و روبات های موبایل خودمختار .(AMR)

هر دو نوع انبار مکانیزه، باعث بهبود در مراحل انبار می شوند تا سطحی که توسط آژانس انسانی فقط امکان پذیر نیست. آنها با انجام وظایف تکراری و وقت گیر یا دشوار، "انبار مکانیزه" می کنند، پرسنل انبار شما را آزاد می کنند تا در فعالیت‌های معنی‌دارتری که در آن نیاز به مداخله انسان است، متمرکز شوند.

سازمان‌ها در بسیاری از فناوری‌های خودکار دیگر مانند بلاک‌چین، واقعیت افزوده، هواپیماهای بدون سرنشین و وسایل نقلیه خودران سرمایه‌گذاری زیادی می‌کنند. اتوماسیون زنجیره تامین در بسته بندی، فرآیندهای پشتیبان، تولید، بازده، پیش‌بینی، کراس داکینگ و بسیاری موارد دیگر بسیار گسترده است.

سازمان ها به مهندسان هوش مصنوعی نیاز دارند تا به آنها کمک کنند تا بر چالش‌های اتوماسیون غلبه کنند، مانند:

  • نرم افزار و یکپارچه‌سازی
  • قابلیت‌های صنعتی خاص
  • ادغام و مشکلات فروشنده و شریک
  • پیاده سازی راه حل‌های مناسب برای اهداف خاص کسب و کار
  • تجسم مجدد عملیات سیستم قدیمی
  •  

نقش هوش مصنوعی در مدیریت زنجیره تامین

 

مهندسان هوش مصنوعی در SCM اکنون و پس از همه‌گیری

مهندسان هوش مصنوعی پس از همه‌گیری همچنان بخشی ضروری از عملکردهای SCM خواهند بود. عملیات‌های زنجیره تامین هنوز تحت تاثیر همه‌گیری هستند. مهندسان هوش مصنوعی مسئولیت و فرصت زیادی برای کمک به سازمان‌ها برای غلبه بر چالش‌های زنجیره تامین و مدرن‌سازی عملکرد، عملیات و فرآیندها دارند.

در صورتی‌که صاحب صنعت و یا بنگاه تولیدی توزیعی می‌باشید پرداختن به مقولۀ زنجیره تامین و مدیریت هوشمندانه زنجیره تامین تاثیر قابل توجهی در بهره‌وری نهایی شما خواهد داشت. مرکز آموزش بازرگانی فارس ارائه‌دهندۀ خدمات تخصصی آموزش برای کلیه حوزه‌های کسب‌و‌کار اعم از بازرگانی، تولید، توزیع و خدمات، مخاطبین خود را از جدیدترین دستاوردهای عرصۀ تولید و تجارت مطلع می‌نماید و با برگزاری دوره‌های تخصصی مرتبط با نیاز آموزشی، مخاطبین خود را پوشش می‌دهد. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات و یا اخذ دوره‌های آموزشی مرتبط با حوزه‌های مذکور پیشنهادات و نظرات خود را با ما در اینجا به اشتراک بگذارید.

نظر شما درباره این مطلب

نام شما : * تکمیل شود

ایمیل شما :

نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد

نظرات کاربران

    برای این مطلب نظری ثبت نشده است

مقالات مشابه

پرداخت‌های بیومتریک چیست و چگونه کار می‌کنند؟
پرداخت‌های بیومتریک چیست و چگونه کار می‌...
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده: پلی میان دنیای واقعی و مجازی
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده: پلی میان د...
5 روش برتر استفاده  از هوش مصنوعی مولد در تجارت
5 روش برتر استفاده از هوش مصنوعی مولد د...
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تجارت الکترونیک
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تجارت ال...

نماد اعتماد الکترونیکی

enamad

بدانید

  • سبد خرید
  • سوالات متداول
  • راهنمای سایت
  • پیگیری سفارشات
  • قوانین و مقررات
  • تماس با ما

تماس با ما

آدرس: شیراز، خیابان خلیلی، نبش کوچه 6، مرکز آموزش بازرگانی فارس

شماره تماس: 07136268626 | 07136261097

شبکه‌های اجتماعی مرکز آموزش بازرگانی فارس:

 whatsappinstagram linkedin

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه می توانید از جدیدترین مقالات، اخبار و محصولات سایت در ایمیل خود با خبر شوید...


تمامی حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مرکز آموزش بازرگانی نمایندگی فارس می‌باشد.

طراحی سایت و سئو : سیرن