↑
عضویت ورود
سامانه آموزش مجازی
0
X
  • خانه
  • گروه‌های آموزشی
    • گروه بازرگانی و تجارت بین‌الملل
    • گروه بازاریابی و فروش
    • گروه آموزش زبان انگلیسی بازرگانی
    • گروه آموزش های اصناف
    • گروه آموزش های فناوری اطلاعات
    • گروه دیجیتال مارکتینگ
    • گروه آموزش های نوجوانان
    • گروه آموزش‌های مالی ،مالیاتی و حسابداری
    • گروه آموزش زبان‌های خارجی
    • گروه آموزش‌های مدیریتی
    • گروه آموزشی صلاحیت ایمنی پیمانکار
  • دوره‌های آموزشی در حال ثبت‌نام
    • آموزش جامع صادرات و واردات
    • سامانه جامع تجارت در ثبت سفارش کالا (NTSW)
    • آموزش سامانه گمرکی EPL
    • سامانه جامع تجارت داخلی و انبارها
    • آموزش اصول صادرات و واردات
    • آموزش امور گمرکی و ترخیص کالا
    • دوره هوش مصنوعی کاربردی برای کسب وکار
    • دوره جامع وردپرس و سئو
    • آموزش وردپرس مقدماتی
    • آموزش سئو مقدماتی
    • آموزش فروش چابک
    • MBA-گرایش مدیریت اجرایی
  • دوره های عالی MBA
    • MBA-گرایش بازرگانی خارجی
    • MBA گرایش پروژه
    • MBA-گرایش مدیریت اجرایی
    • آموزش DBA اجرایی
  • آکادمی زبان
    • دوره‌های ترمیک زبان
      • دوره‌های بزرگسال
      • دوره‌های نوجوان
      • دوره‌های کودک
    • دوره‌های مکالمه
    • دوره‌های زبان بازرگانی
      • بازرگانی مهارتی
      • دوره‌های زبان انگلیسی بازرگانی ترمیک
    • دور‌ه‌های زبان ویژه دانشجویان ارشد و دکتری
      • دوره آمادگی آزمون‌های معافی و بسندگی
      • دوره جامع زبان انگلیسی کنکور ارشد و دکتری
    • دوره‌های آمادگی آزمون های داخلی و بین‌‌المللی
      • IELTS
      • PTE
      • PET
      • MSRT/MCHE
      • TOLIMO
    • دوره‌های تربیت مدرس
      • تربیت مدرس کودک
      • تربیت مدرس آیلتس
      • مدرس عصر دیجیتال: ابزارها و روش‌ها
      • تربیت سوپروایزر
  • درخواست همکاری
    • ثبت نام بازاریاب ویژه شرکت ها
    • ثبت نام بازاریاب ویژه افراد آزاد
    • استخدام
    • مدرس دوره‌های کسب و کار
    • مدرس زبان
  • پایگاه دانش
    • مقالات
    • ویدئو
    • پادکست‌ها
  • فروشگاه
    • ثبت نام با تخفیف
    • پکیج های آموزشی
    • کتاب و نشریه
    • آموزش‌های آفلاین
  • درباره ما
    • امور شعب استانی
    • تاریخچه
    • اسناد راهبردی
    • مشتریان سازمانی مرکز
    • ساختار سازمانی
    • خدمات ما
    • مدیران
    • کارکنان
    • تماس با ما
    • سازمان‌های همکار
مرکز آموزش بازرگانی فارس

پرداخت‌های بیومتریک چیست و چگونه کار می‌کنند؟


مقالات / تکنولوژی / پرداخت‌های بیومتریک چیست و چگونه کار می‌کنند؟
پرداخت‌های بیومتریک چیست و چگونه کار می‌کنند؟

انتشار : سه شنبه 12 اردیبهشت 1402

826 بازدید

این روزها، شرکت‌ها طیف وسیعی از روش‌های احراز هویت بیومتریک را برای مصرف‌کنندگان، به‌ویژه در حوزه پرداخت‌های دیجیتال، ارائه می‌کنند - مانند اسکن اثر انگشت با Touch ID برای پرداخت‌های بدون تماس یا تشخیص چهره از طریق Face ID.
افزایش شدید تقاضا برای راه حل‌های پرداخت بدون تماس وجود دارد، به طوری که انتظار می‌رود بازار فناوری بیومتریک تا سال 2027 به بیش از 55 میلیارد دلار برسد.

پرداخت‌های بیومتریک چیست؟

پرداخت‌های بیومتریک یک فناوری نسبتاً جدید است که روش متفاوتی را برای تکمیل فرآیند تأیید اعتبار پرداخت در پایانه نقطه فروش (POS) ارائه می‌دهد. اساساً جایگزین فرآیند کشیدن کارت در پایانه پرداخت و وارد کردن پین می‌شود و تجربه پرداخت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

بیومتریک‌های مختلفی وجود دارد که می توان از آن‌ها برای تأیید پرداخت بدون تماس استفاده کرد، مانند عنبیه چشم یا تشخیص صدا. با این حال، دو روش رایج، تشخیص چهره و اسکن اثر انگشت هستند.

تشخیص چهره

تشخیص چهره که توسط Face ID اپل رایج شده است، اغلب با استفاده از نور مادون قرمز برای اسکن چهره شما و مشخص کردن هزاران نقطه برای احراز هویت شما کار می‌کند. هنگام استفاده از کیف پول دیجیتال خود  می‌توانید پرداخت‌ها را به سادگی با نگاه کردن به تلفن خود تأیید کنید. این فناوری به سرعت در حال تبدیل شدن به جریان اصلی است و داده‌های صنعت نشان می‌دهد که تا سال 2024 در بیش از 800 میلیون دستگاه اجرا خواهد شد.

نمونه‌ای از پرداخت بیومتریک با استفاده از تشخیص چهره، آزمایشی جدید Mastercard است که به کاربران اجازه می‌دهد هنگام پرداخت، صورت یا کف دست خود را در پایانه پرداخت اسکن کنند.

اسکن اثر انگشت

حسگرهای اثرانگشت در دستگاه‌های تلفن همراه می‌توانند از اسکنرهای نوری استفاده کنند یا مستقیماً در صفحه نمایش قرار گیرند. کارت‌های پرداخت بیومتریک، که کارت‌های EMV هستند که مجهز به حسگر تعبیه‌شده هستند، می‌توانند برای تأیید هویت دارنده کارت و تکمیل خرید استفاده شوند.

 

پرداخت‌های بیومتریک چیست و چگونه کار می‌کنند؟

بیومتریک چگونه کار می‌کند؟

بیایید نگاهی دقیق‌تر به این بیندازیم که چگونه یک مصرف‌کننده می‌تواند اولین پرداخت بیومتریک خود را با استفاده از کارت اعتباری بیومتریک انجام دهد.

ثبت‌نام

ابتدا، مشتری باید در یک موسسه مالی ثبت نام کند که استفاده از بیومتریک را برای پرداخت ارائه می‌دهد. پس از دریافت کارت پرداخت بیومتریک، می‌توانند فرآیند ثبت اثر انگشت خود را بر روی کارت آغاز کنند. سپس داده ها به طور ایمن در تراشه داخلی ذخیره می شوند. (معمولاً یک مدل ریاضی یا نمایش داده‌های بیومتریک، برخلاف خود اثر انگشت، ذخیره می‌شود.)

شروع پرداخت

هنگامی که مشتری یک کارت فعال داشته باشد، آماده خرید است. فرض کنید آن‌ها در خط پرداخت هستند و یک POS وجود دارد که پرداخت‌های بیومتریک را می‌پذیرد. ممکن است مشتری را به استفاده از دستگاه پرداخت برای تأیید هویت و تکمیل خرید دعوت شود. بسته به اینکه چه فناوری استفاده می شود، این مرحله می‌تواند شامل ضربه زدن مشتری به کارت خود بر روی پایانه پرداخت باشد (در حالی که مطمئن می شود انگشت شست خود را روی تراشه داخلی کارت نگه می دارد).

احراز هویت خرید

داده‌های بیومتریک گرفته شده و مطابقت داده می‌شود.  هنگامی که "چراغ سبز" نشان داده شد، تراکنش از طریق پردازشگر پرداخت احراز هویت می شود، که یک اتصال امن برای انتقال داده‌های کارت و جزئیات تراکنش ایجاد می‌کند. وجوه از حساب دارنده کارت برداشت و به حساب مورد نظر واریز خواهد شد.

پرداخت‌های بیومتریک در بازار

در حالی که این یک شکل نسبتا جدیدتر از فناوری پرداخت است، پرداخت های بیومتریک در بازارهای مختلف در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای محبوب می شوند. برخی از نمونه‌های برجسته عبارتند از:

بی‌ان‌پی پاریبا

گروه بانک‌داری فرانسویبی‌ان‌پاریبا، که هم‌اکنون به‌عنوان هشتمین بانک بزرگ جهان بر پایه میزان دارایی‌ها، شناخته می‌شود و شعبه مرکزی این بانک در شهر پاریس قرار دارد و شعبه دوم آن نیز در لندن مستقر می‌باشد، در سال 2021، این شرکت اولین کارت بانکی بیومتریک خود را راه اندازی کرد که به کاربران امکان می‌داد به گزینه پرداخت بدون تماس با اثر انگشت ارتقاء پیدا کنند.

پرداخت‌های تشخیص چهره در چین

 نزدیک به 500 میلیون نفر در چین در سال 2021 از پرداخت‌های تشخیص چهره استفاده کردند و با نگاه کردن به دوربین کنار صندوق پرداخت، پرداخت‌ها را احراز هویت کردند.

مسترکارت و ویزا

هر دو شرکت فین‌تک اخیراً امکان پرداخت را برای کاربران با استفاده از مشخصات بیومتریک خود اعلام کردند. در سال 2022، مستر کارت امکان پرداخت با استفاده از تشخیص چهره یا کف دست را نیز اعلام کرد.

مزایای پرداخت‌های بیومتریک

پذیرش پرداخت‌های بیومتریک، هم برای بازرگانان و هم برای مصرف‌کنندگان، مزایای متعددی دارد، از جمله:

  • امنیت قوی

مانند سایر فناوری‌هایی که از بیومتریک استفاده می‌کنند (به عنوان مثال، تلفن یا لپ‌تاپ)، پرداخت‌های بیومتریک معمولاً داده‌های شما را به صورت محلی ذخیره می‌کنند. همچنین، از آنجایی که کارت‌های بیومتریک EMV اغلب با استفاده از فناوری NFC کار می‌کنند، هک کردن آن برای افراد متقلب دشوار است. و حتی اگر کارت خود را گم کنید، استفاده از آن بدون اثر انگشت تقریبا غیرممکن خواهد بود.

  • فرآیند پرداخت ساده

پرداخت بیومتریک بدون تماس زمان بسیار کمتری نسبت به کشیدن کارت و وارد کردن پین می برد. راه‌حل‌های بیومتریک می‌توانند تجربه پرداخت بهتری ایجاد کنند، وفاداری به برند را بهبود بخشند و به کسب‌وکارهای با حجم بالا کمک کنند تا سریع‌تر به مشتریان خدمات ارائه کنند.

معایب پرداخت‌های بیومتریک

در حالی که مزایای زیادی برای استفاده از فناوری بیومتریک برای پرداخت وجود دارد، ممکن است برخی از اشکالات بالقوه وجود داشته باشد. به عنوان مثال، برخی از مصرف کنندگان ممکن است با وجود استانداردهای امنیتی اجرا شده، تردید بیشتری نسبت به دادن اطلاعات بیومتریک خود به یک شرکت بزرگ داشته باشند. همچنین این خطر وجود دارد که افراد شرور از این فناوری برای انگیزه های پنهان استفاده کنند.

آیندۀ پرداخت‌های بیومتریک

اگرچه فناوری بیومتریک حدود یک دهه است که در دست مصرف‌کنندگان بوده است، استفاده از احراز هویت بیومتریک برای پرداخت‌ها هنوز در بیشتر بازارها نسبتاً جدیدتر است - اما به سرعت در حال افزایش است. مطالعات تخمین می‌زنند که از بیومتریک برای احراز هویت ۲ تریلیون دلاری پرداخت‌ها در سال ۲۰۲۳ استفاده می‌شود که افزایش قابل‌توجهی نسبت به انتظار ۱۲۴ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۸ است.

برای جلوتر ماندن از منحنی و پاسخگویی به تقاضای در حال رشد مصرف‌کننده، یک چیز مسلم است: تجار و خرده‌فروشان تجارت الکترونیک باید روش‌های پرداختی مانند پرداخت‌های بدون تماس یا بیومتریک را بپذیرند که رضایت مشتری و رشد مداوم را تضمین کند.

در ادامه اعلام می‌دارد مرکز آموزش بازرگانی فارس به عنوان مرجع تخصصی آموزش‌های کسب‌و‌کار و بازرگانی شما را از آخرین و جدیدترین دستاوردهای روز در عرصۀ کسب‌و‌کار مطلع می‌نماید و با طراحی دوره‌های آموزشی تخصصی فروش، بازاریابی، بازرگانی، مدیریت و ... شما را جهت ورود به بازار کسب‌و‌کار و تجارت بین‌الملل آشنا می‌سازد.

در پایان اگر مایل به دریافت اطلاعات و یا اخذ دوره‌های آموزشی مرتبط با فناوری‌های کسب‌و‌کار هستید پیشنهادات و نظرات خود را با ما در اینجا به اشتراک بگذارید.

نظر شما درباره این مطلب

نام شما : * تکمیل شود

ایمیل شما :

نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد

نظرات کاربران

    برای این مطلب نظری ثبت نشده است

مقالات مشابه

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده: پلی میان دنیای واقعی و مجازی
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده: پلی میان د...
5 روش برتر استفاده  از هوش مصنوعی مولد در تجارت
5 روش برتر استفاده از هوش مصنوعی مولد د...
خرید زمین مجازی در متاورس
خرید زمین مجازی در متاورس
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تجارت الکترونیک
واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در تجارت ال...

نماد اعتماد الکترونیکی

enamad

بدانید

  • سبد خرید
  • سوالات متداول
  • راهنمای سایت
  • پیگیری سفارشات
  • قوانین و مقررات
  • تماس با ما

تماس با ما

آدرس: شیراز، خیابان خلیلی، نبش کوچه 6، مرکز آموزش بازرگانی فارس

شماره تماس: 07136268626 | 07136261097

شبکه‌های اجتماعی مرکز آموزش بازرگانی فارس:

 whatsappinstagram linkedin

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه می توانید از جدیدترین مقالات، اخبار و محصولات سایت در ایمیل خود با خبر شوید...


تمامی حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مرکز آموزش بازرگانی نمایندگی فارس می‌باشد.

طراحی سایت و سئو : سیرن