انتشار : سه شنبه 12 اردیبهشت 1402
769 بازدید
AR و VR فنآوری های متفاوت اما مرتبط هستند که میتوانند درک واقعیت را تغییر دهند. AR عناصر دیجیتالی مانند تصاویر، صداها یا متون را به دنیای واقعی اضافه میکند که میتوانند از طریق دستگاهی مانند تلفن هوشمند یا هدست مشاهده شوند. VR یک محیط کاملا شبیهسازی شده ایجاد میکند که میتوان آن را از طریق یک هدست یا یک کنترلر تجربه کرد. هر دو فناوری میتوانند بازخورد حسی غنی و واقعی را به کاربران ارائه دهند. واقعیت مجازی(VR)، نسبت به واقعیت افزوده شناخته شدهتر است. این تکنولوژی حواس شما را کاملا فریب می دهد و باعث میشود شما تصور کنید در دنیایی متفاوت از دنیای واقعی قرار دارید. این تصور با استفاده از یک نمایشگر هدست (HMD) صورت میپذیرد. شما در دنیای رایانهای تولید شده از تصاویر و صداها قرار خواهید کرد که در آن میتوانید اشیا را با استفاده از کنترلکننده های لمسی که به کنسول یا رایانه متصل است، در محیط حرکت دهید. بر خلاف واقعیت مجازی که جایگزین دید شما می شود ، واقعیت افزوده به آن چیزی که شما میبینید،اطلاعاتی می افزاید. واقعیت افزوده(AR)، اطلاعات دیجیتالی مربوط به عناصر دنیای واقعی را تحت دنیای مجازی نمایش میدهد. اساس دنیای واقعیت افزوده همان دنیای واقعی است که با جزئیات دیجیتالی دیگر، لایه های جدیدی از اطلاعات را طبقه بندی میکند و محیط واقعی که شما در آن قرار میگیرید را با اطلاعات دیجیتال نمایش میدهد. اپلیکیشنهای واقعیت افزوده تقریباً امکانات بیحد و حصری دارند. سالهاست که نرم افزار AR مبتنی بر تلفن با شناسایی محیط اطراف و ارائه اطلاعات اضافی در مورد آنچه که می بیند ،تولید شده است.
یکی از چالش های تجارت الکترونیک جلب توجه و حفظ توجه مشتریان در یک بازار شلوغ و رقابتی است. AR و VR میتوانند با ارائه اطلاعات، تجسم و تعامل بیشتر به مشتریان کمک کنند تا محصولاتی را پیدا کنند که با نیازها و ترجیحات آنها مطابقت دارد. برای مثال، AR میتواند مشتریان را قادر سازد تا بارکد محصول را اسکن کنند و جزئیات، نظرات یا توصیههای بیشتری را روی صفحه نمایش خود ببینند. VR میتواند به مشتریان اجازه دهد تا در یک فروشگاه مجازی و یک فضای سه بعدی محصولات را مشاهده کنند.
یکی دیگر از چالشهای تجارت الکترونیک کاهش عدم قطعیت و ریسک خرید آنلاین محصولات بدون دیدن یا لمس آنهاست. AR و VR میتوانند با ارائه پیشنمایشها، شبیهسازیها و آزمایشهای واقعیتر و شخصیشدهتر به مشتریان در ارزیابی محصولات کمک کنند. به عنوان مثال، AR میتواند مشتریان را قادر سازد تا ببینند که یک محصول چگونه به نظر میرسد یا در محیط خود، مانند مبلمان، لباس، یا لوازم جانبی مناسب است. VR میتواند به مشتریان اجازه دهد تا محصولی را در یک سناریوی شبیهسازی شده، مانند مقصد سفر، بازی یا خدمات، آزمایش یا تجربه کنند.
یکی از اهداف تجارت الکترونیک افزایش نرخ تبدیل و میانگین ارزش سفارش مشتریان است. AR و VR میتوانند با ارائه راحتی، سفارشیسازی و مشوقهای بیشتر به مشتریان در خرید محصولات کمک کنند. به عنوان مثال، AR می تواند مشتریان را قادر سازد تا اطلاعات پرداخت خود را اسکن کنند یا از دستورات صوتی برای تکمیل تراکنش استفاده کنند. VR می تواند به مشتریان اجازه دهد تا با انتخاب گزینه ها و ویژگیهای مختلف، محصولات یا بستههای خود را ایجاد کنند. هر دو فناوری همچنین می توانند پاداش، تخفیف یا عناصر گیمیفیکیشن را برای تشویق مشتریان به خرید بیشتر یا تکرار خرید خود ارائه دهند.
یکی از مزایای تجارت الکترونیک ایجاد وفاداری و رضایت مشتری با ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی است. AR و VR می توانند با ارائه راهنمایی، بازخورد و تعامل بیشتر به مشتریان کمک کنند تا محصولات را حفظ کنند. به عنوان مثال، AR میتواند مشتریان را قادر به دسترسی به دستورالعملها، آموزشها یا نکات عیبیابی محصولاتشان کند. VR میتواند به مشتریان اجازه دهد به جوامع، رویدادها یا فعالیتهای مرتبط با محصولاتشان بپیوندند. هر دو فناوری همچنین می توانند دادهها و بازخورد مشتریان را برای بهبود محصولات و خدمات خود جمعآوری کنند.
کسبوکارهای تجارت الکترونیک میتوانند AR و VR را با در نظر گرفتن عواملی مانند مخاطبان هدف، نوع محصول، بودجه و اهداف پیادهسازی کنند. برای انجام این کار، آنها میتوانند از پلتفرمها یا برنامههای موجود که ویژگیهای AR یا VR را ارائه میکنند، مانند فیسبوک، اینستاگرام، اسنپچت یا یوتیوب استفاده کنند. از طرف دیگر، آنها میتوانند برنامهها یا وبسایتهای خود را توسعه دهند که قابلیتهای واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی، مانند ویدیوهای 360 درجه، مدلهای سهبعدی یا فیلترها را یکپارچه کنند. علاوه بر این، آنها می توانند با ارائهدهندگان یا آژانسهای شخص ثالث که در راهحلهای AR یا VR تخصص دارند، شریک شوند. در نهایت، باید اثربخشی و تأثیر AR یا VR را بر عملکرد تجارت الکترونیکی خود مانند ترافیک، تعامل، تبدیل، حفظ و درآمد آزمایش و اندازه گیری کرد.
مرکز آموزش بازرگانی فارس به عنوان مرجع تخصصی آموزشهای کسبوکار و بازرگانی شما را از جدیدترین و بهروزترین فنآوریها در عرصۀ کسبوکار آشنا میسازد و با طراحی دورههای آموزشی تخصصی فروش، بازاریابی، بازرگانی، مدیریت و ... شما را جهت ورود به بازار کسبوکار و تجارت بینالملل آشنا مینماید. در صورت تمایل به دریافت اطلاعات و یا اخذ دورههای آموزشی مرتبط با فناوریهای کسبوکار پیشنهادات و نظرات خود را با ما در اینجا به اشتراک بگذارید.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران
مقالات مشابه