انتشار : چهار شنبه 14 دی 1401
333 بازدید
بازاریاب تلفنی کیست؟
Telemarketer یا بازاریاب تلفنی فردیست که نمایندگی فروش محصولات یا خدمات خاص را به صورت تلفنی و گاهی به صورت حضوری بر عهده دارد. با استفاده از سرنخ های تولید شده از طریق بخش بازاریابی یک شرکت، نقش اصلی بازاریاب تلفنی تلاش و فروش کالا یا خدمات به مشتریان بالقوه است. بازاریابان تلفنی معمولاً هرگز مشتریان خود را رودررو ملاقات نمیکنند، بنابراین یک رفتار تلفنی عالی ضروری است.
بازاریابان تلفنی به چه صورت کار میکنند؟
بازاریابان تلفنی به روشهای زیر به بازاریابی میپردازند:
بازاریابی برونی یا Outbound:
در بازاریابی تلفنی برونی، یک بازاریاب تلفنی با یک تماس از درون شرکت مشتریان خارج از شرکت را هدف میگیرد و با مشتریان احتمالی تماس برقرار میکند و به قول معروف یک تماس سرد (Cold Calls) یا همان تماس بدون آشنایی قبلی برقرار میکند. این بازاریاب بر اساس سرنخ و لیست شماره تلفنهای به دستآمده توسط بخش بازاریابی، تماس را با مشتریان برقرار میکند. این نوع بازاریابی بسیار معمول است.
بازاریابی درونی یا Inbound:
در این نوع بازاریابی یکی از مشتریانی که قبلاً وارد شرکت شده است و با محصول از پیش آشناست با بازاریاب تماس میگیرد این تماسها و پرسوجوها ناشی از تلاشهای تبلیغاتی و فروش شرکت است. در این استراتژی بازاریابی تلفنی، مشتریان از قبل آشنایی با خدمات یا محصولات شرکت دارند.
بازاریابی تلفنی یک کسبوکار با یک کسبوکار دیگر B2B
بازاریابی تلفنی دو کسبوکار یا B2B (Business to Business Telemarketing) وقتی یک کسبوکار محصولات خود را برای سایر کسبوکارها تبلیغ میکند و میفروشد این نوع بازاریابی تلفنی اتفاق میافتد. هدف اصلی این بازاریابی در درجه اول ایجاد رابطه طولانیمدت با مشتری است؛ زیرا در مقایسه با بازاریابیهای درونی و برونی، به نسبت حجم معامله به تماس کمتری نیاز دارد.
بازاریابی تلفنی یک کسب و کار با مصرف کننده B2C
استراتژی بازاریابی تلفنی B2C (Business to Consumer Telemarketing) در واقع نوعی استراتژی بازاریابی است که عمدتاً روی مشتریان تمرکز دارد. در این نوع بازاریابی بر سرنخهای تولید شده توسط بخش بازاریابی تمرکز میشود. بازاریابی تلفنی B2C برخلاف بازاریابی تلفنی برونی که بر گروه بزرگی از مصرفکنندگان متمرکز است، روی دسته محدودتری از مصرفکنندگان تمرکز میکند. این دستهبندیهای دقیقتر و محدودتر باعث نتیجهگیری بهتر میشود. در این روش تیم بازاریابی شبیه روش بازاریابی برونی عمل میکند با این فرق که دیگر تماسهای تصادفی نداریم. مشتریها از پیش براساس معیارهای خاص مثلاً سن یا موقعیت درآمدی یا تحصیلات و نوع نیاز طبقهبندی میشوند.
مزایای استفاده از بازاریابی تلفنی چیست؟
مزیت اصلی استفاده از بازاریابی تلفنی برای تبلیغ کسب و کار شما این است که به شما امکان میدهد بلافاصله میزان علاقه مشتری خود را به محصول یا خدمات خود بسنجید. علاوه بر این به شما امکان انجام موارد زیر را میدهد:
در بازاریابی تلفنی باید در نظر گرفته شود که:
بازاریابی تلفنی روشی مهم و موثر در جذب مشتری و افزایش میزان فروش محصولات یک شرکت است. انواع مختلفی از بازاریابی تلفنی وجود دارد که هدف نهایی همه آنها ارائه محصول، تبدیل مخاطبان به مشتریان بالقوه و بالابردن نرخ فروش است.
یک بازاریاب تلفنی موفق باید مهارتهای لازم از جمله توانایی برقراری ارتباط، مهارت بینافردی، دانش کافی در زمینۀ تلفن، کامپیوتر و توانایی فروش را داشته باشد. حضور شما در دورههای آموزشی که مدرسین آنها علاوه بر تحصیلات آکادمیک، از سوابق کاری و مشاورهای مرتبط نیز بهرهمند میباشند، میتواند به شما در رشد شغلی و حرفهایتان بسیار مؤثر باشد.
اگر به کسب درآمد بیشتر از طریق بازاریابی تلفنی علاقمند هستید، پیش از اقدام به انجام این روش برای رونق فروش در تجارت خود، اطلاعات کافی و راهکارهای موثر برای انجام این شیوه را به خوبی فرا بگیرید. دوره آموزش حرفهای بازاریابی تلفنی مرکز آموزش بازرگانی فارس، راهحلی برای کمک به شما در این مورد میباشد.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : *
ایمیل شما :
نظر شما : *
نظرات کاربران
مقالات مشابه