انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402
525 بازدید
قیف فروش در بازاریابی اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که به مارکترها این امکان را میدهد تا سفر خرید مشتریان را به صورت کامل و جداگانه مورد بررسی قرار دهند. با تجزیه و تحلیل مراحل مختلف قیف فروش، مارکترها میتوانند بهبودهای مداوم در استراتژیها و تکنیکهای بازاریابی خود ایجاد کنند. این امکان را فراهم میکند تا با دقت بیشتری به نیازها و انتظارات مشتریان پاسخ داده و در هر مرحله از سفر خرید، تجربه بهتری ارائه دهند. همچنین، با استفاده از اطلاعات حاصل از قیف فروش، مارکترها میتوانند بهینهسازی فعالیتها و بهبود نرخ تبدیل را تحت کنترل داشته باشند. این رویکرد نه تنها به افزایش فروش و درآمد کمک میکند بلکه به برقراری ارتباط مستمر و موثر با مشتریان نیز کمک مینماید.
به عنوان مثال در فرآیند قیف فروش یک فروشگاه خردهفروشی اینترنتی، مشتریان بالقوه از طریق جذب تبلیغات یا لینکهای پیشنهادی وارد مرحله بالای قیف میشوند. مثلا یک کاربر ممکن است پس از جستجوی کلمهی کلیدی در گوگل، بر روی یک تبلیغ بنری یا لینک در شبکههای اجتماعی کلیک کند و به سایت فروشگاه وارد شود. در این مرحله، مشتری بالقوه با محصولات و پیامهای اولیه آشنا میشود. سپس، به منظور جلب توجه بیشتر و ایجاد ارتباط مستقیم، این کاربر اقدام به عضویت در خبرنامهی ایمیلی میکند. با این کار، او به عنوان یک لید یا سرنخ شناخته میشود و اطلاعات تماس او در دسترس کسب و کار قرار میگیرد. در مرحله بعد، کسب و کار از طریق ارسال ایمیل یا پیامک، با ارائه پیشنهادها، کدهای تخفیف، یا محتواهای جذاب، این لید را به مرحله میانۀ قیف هدایت میکند. در این مرحله، لید با مطالعه اطلاعات بیشتر و آشنایی دقیقتر با محصولات، به مشتری بالقوه تبدیل میشود. از طریق استراتژیهای موثر بازاریابی و ارائه پیشنهادات ، کسب و کار سعی در ترغیب این مشتری بالقوه به انجام خرید مینماید و او را به مشتری نهایی و خریدار مرحلۀآخر قیف فروش تبدیل میکند.
مدل قیف فروش یا قیف بازاریابی شش مرحله دارد که برای توصیف فرآیند تبدیل مخاطبان به مشتریان و فرآیند خرید آنها استفاده میشود. در این مدل، هر مرحله نقش مهمی در انجام تصمیمات مختلف مخاطبان بازی میکند. در زیر توضیح دادهشده است:
در این مرحله، مخاطبان با برند و محصولات یا خدمات ارائه شده آشنا میشوند. این مرحله معمولاً با استفاده از تبلیغات، محتواهای دیجیتال، یا دیگر روشهای بازاریابی آغاز میشود.
در این مرحله، مخاطبان علاقهمندی خاص به برند یا محصولات نشان میدهند. ممکن است این افراد به وبسایت، مطالب مرتبط، یا محتواهای اجتماعی مراجعه کنند تا اطلاعات بیشتری کسب کنند.
در این مرحله، مخاطبان با مقایسه و ارزیابی محصولات یا خدمات مختلف تصمیم به خرید میگیرند. سوالات تخصصی مطرح میکنند و نقدها و تجربیات دیگران را مورد بررسی قرار میدهند.
در این مرحله، مخاطبان به تصمیم خود در خصوص خرید نزدیکتر میشوند. این ممکن است شامل ارتباط با تیم فروش، مشاوره تخصصی، یا مطالعهی جزئیات بیشتر باشد.
مرحله خرید زمانی است که مخاطب تصمیم خود را به عمل تبدیل میکند و محصول یا خدمات را خریداری میکند. این مرحله به واقعیت تبدیل شدن علاقه به خرید است.
پس از خرید، ارتباط با مشتری برای تمدید و تشویق به خریدهای آینده ادامه پیدا میکند. ارائهی تخفیفها، خدمات پس از فروش، و اطلاعرسانی مداوم از ابزارهای استفاده شده در این مرحله میباشد.
با توجه به خصوصیات هر کسب و کار، میتوان تاکید یا تغییر در هر یک از مراحل اعمال کرد تا بهترین نتیجه برای هر سازمانی حاصل شود.
در پایان لازم به ذکر است که مرکز آموزش بازرگانی فارس به عنوان مرجع تخصصی آموزشهای کسبوکار و بازرگانی شما را از آخرین و جدیدترین دستاوردهای روز در عرصۀ کسبوکار مطلع مینماید و با طراحی دورههای آموزشی تخصصی فروش، بازاریابی، بازرگانی، مدیریت ، ممدیریت پروژه و ... شما را جهت ورود به بازار کسبوکار و تجارت بینالملل آشنا میسازد. اگر مایل به دریافت اطلاعات و یا اخذ دورههای آموزشی مرتبط با بازاریابی و فروش هستید پیشنهادات و نظرات خود را با ما در اینجا به اشتراک بگذارید.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران
مقالات مشابه