انتشار : دوشنبه 21 آذر 1401
4477 بازدید
یک اصطلاح کلی است که برای هر شکلی از ارتباط نوشتاری که در روابط تجاری اتفاق می افتد استفاده می شود. این مورد میتواند با شرکای تجاری یا ارتباطات داخلی در سازمان باشد. مکاتبات تجاری بیشتر به صورت نامه است. افراد مرتبط با هر تجارتی اهمیت نامههای تجاری را درک میکنند زیرا این مکاتبات در ارتباطات تجاری میتواند توسط آنها برای بیان خود، سؤال کردن یا توضیح در مورد هرگونه عدم اطمینان استفاده شود.
مکاتبات تجاری در تحقق اهداف سازمانی ضروری است. ملاقات با افراد شخصاً میتواند کاری کاملاً زمانبر باشد، از این رو مکاتبات تجاری به کسبوکارها کمک میکند:
حفظ روابط مناسب - اهمیت نامههای تجاری با این واقعیت کنترل میشود که ارتباطات موثری را تسهیل میکند که هزینه زیادی برای تجارت ندارند و با ایجاد ارتباطات شفاف و مختصر در داخل و خارج سازمان، کسبوکار را تقویت میکند.
همانند مدرک عمل میکند- اهمیت مکاتبات تجاری بیشتر تقویت میشود زیرا به کسب و کارها اجازه میدهد سوابق حقایقی را که میتوانند در زمان بعدی به عنوان مدرک عمل کنند، حفظ نمایند.
ایجاد سرقفلی - رشد یک شرکت به دلیل مکاتبات تجاری افزایش مییابد. این امر باعث ایجاد حسن نیت بین کسبوکار و مشتریان میشود زیرا هر نامهای مانند شکایت، بازخورد یا پیشنهاد یک رابطه سالم را ترویج میدهد.
هزینه بسیار کمتر- مکاتبات تجاری یک روش ارتباطی ارزان قیمت از نظر مالی و زمانی است. این روش مکاتبات در ارتباطات تجاری برای مشاغل بسیار راحت است.
رفع ابهام در ارتباطات - یک مکاتبه رسمی بین طرفین درگیر است که به ارتباط بدون ابهام کمک می کند.
به گسترش و رشد کسبوکارها کمک میکند – یک کسبوکار میتواند جریان یکپارچه اطلاعات در مورد هر محصول یا منبعی را از طریق مکاتبات تجاری داشته باشد. این امر به استفاده مناسب از نیروی انسانی و مدیریت زمان کمک میکند که به نوبه خود منجر به گسترش و رشد کسبوکار میشود.
یک کسبوکار معمولاً از انواع مکاتبات تجاری در فعالیتهای روزمره خود استفاده میکند. شش نوع از رایجترین مکاتبات تجاری در جامعه تجاری وجود دارد که در زیر معرفی میشوند:
مکاتبات داخلی - جریان اطلاعات بین کارکنان، بخش ها، شعب و واحدهای یک شرکت، مکاتبات داخلی نامیده میشود که میتوانند رسمی یا غیر رسمی باشند.
مکاتبات خارجی - ارتباط بین دو سازمان مختلف یا بین یک سازمان و یک مشتری تحت مکاتبات خارجی است. این نوع مکاتبات در ارتباطات تجاری معمولاً با تامین کنندگان، مشتریان موجود و بالقوه، ادارات دولتی و غیره انجام می شود.
مکاتبات فروش - هر ارتباطی که با فروش مرتبط باشد، مکاتبات فروش نامیده میشود. این نه تنها به فروش یک محصول یا خدمات مربوط می شود، بلکه بسیاری از فعالیت های دیگر را نیز در بر میگیرد و شامل نامههای بازاریابی، فاکتورها، نامههای تخفیف، صورتحساب ها و غیره است.
مکاتبات معمول- چنین مکاتباتی به طور معمول مانند سفارشها، درخواستها، دعوتنامهها، پاسخها و غیره اتفاق میافتد.
مکاتبات شخصی- شامل عوامل شخصی و احساسی است. برخی از نمونههای این نوع مکاتبات عبارتند از قدردانی، نامههای تبریک، یادداشتهای قدردانی، نامههای درخواست توصیه و غیره.
بخشنامهها- این نوع مکاتبات زمانی استفاده میشود که یک کسبوکار مجبور است یک موضوع مشترک را به مخاطبان زیادی منتقل کند. آگهی مناقصه، تغییر در اطلاعات تماس و غیره مثالهای از بخشنامهها است.
گزارش نویسی مالی یکی از جنبههای مهم مکاتبات تجاری است که با ارائه یک دید کلی و مختصر از عملکرد مالی یک شرکت به سایر صاحبان سهام، سهامداران، بانکها، سازمانهای دولتی و دیگر مشتریان و سهامداران ممکن میکند تا تصمیمات خود را بر اساس اطلاعات دقیقی که در اختیار دارند، بگیرند. گزارش مالی شامل اطلاعاتی درباره درآمدها، هزینهها، داراییها، بدهیها و حقوق صاحبان سهام شرکت میشود.
در گزارش نویسی مالی باید به نکاتی مانند زیر توجه شود:
با رعایت این نکات، میتوانید گزارش نویسی مالی را به صورت روشن، مختصر و اطلاعاتی ارائه دهید و باعث افزایش شفافیت و اعتماد مخاطبان به شرکت خود شوید.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران
مقالات مشابه