انتشار : چهار شنبه 22 دی 1400 [ 14:36:7 ]
1406 بازدید
لکن یکی از الزامات اساسی تجارت ، شناخت درست و دقیق از فرهنگ تجارت کشور های همسایه در کنار سایر عوامل منجمله مقرارت بینالمللی صادرات و واردات و آگاهی از ظرفیت ها و نیازهای تجاری این کشور ها و شیوه تعامل تجاری با آنها می باشد و در این راستا طبیعی است که فعالان بازرگانی ، قبل از ورود به بازار تجارت آن کشور اطلاعات کلی از فضای اقتصادی و تجاری و روحیات مردم آن کشور در فضای کار و مذاکرات تجاری بدست آورند تا هوشمندانه تر و با خطای کمتر ، عملیات فروش صادراتی خود را انجام دهند.
در این مقاله به بررسی ویژگیهای کشور عمان و ظرفیت های بالقوه همکاری با این کشور می پردازیم ؛ ضمن اینکه از خوانندگان این مقاله و علاقه مندان به تجارت با کشور عمان دعوت می شود از دوره آموزشی راهکارهای ورود به بازار تجارت عمان با تدریس اساتید مورد مرکز آموزش بازرگانی فارس بهره لازم را بعمل بیاورند
در ادامه به علاقه مندان تجارت خارجی پیشنهاد می گردد اصول و کلیات بازرگانی را از دوره آموزشی صادرات و واردات با تاکید بر آموزش امور گمرکی و ترخیص کالا ، مقررات صادرات و واردات ، آموزش مدیریت خرید و ثبت سفارشات خارجی ، آموزش سامانه های گمرکی و ثبت سفارش الکترونیکی کالا، آموزش اعتبارات اسنادی و زبان بازرگانی بین المللی بهره لازم را ببرند .
تجارت با عمان
سلطان نشین عمان یکی از قدیمی ترین زیستگاه های بشری است و به عنوان یکی از اسرار آمیزترین نقاط جغرافیایی دنیا، هموارد مورد کنکاش و پرسش گری مورخین بوده است اما در سالهای گذشته با اجرای چندین برنامه پنج ساله توسعه، این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی، فرهنگ عمومی مردم، دیپلماسی مبتنی بر صلح طلبی سلطانقابوس و اقتصاد رو به رشد آن، علاوه بر تاریخ شناسان و دانشمندان علوم زیستی، زیر ذره بین فعالین اقتصادی دنیا از جمله سرمایهگذاران ایرانی قرار گرفته است.
به گواه گزارشهای بانک جهانی، عمان محیطی امن برای سرمایه گذاری است. این کشور در بین ۱۹۰ کشور دنیا، رتبه ۳۲ را در راه اندازی کسب و کار دارد و این در حالی است که رتبه ترکیه و امارات متحده عربی به عنوان دو مقصد مهم سرمایه گذاری تجار ایرانی، ۶۸ و ۶۳ است.
در شرایطی که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، شرایط تجارت را برای سرمایهگذاران ایرانی سخت کردهاند، پادشاهی عمان در مسیر تدارک محیط کسب و کار مناسبی برای جذب سرمایه گذاران ایرانی است به نحوی که هم اکنون تجار ایرانی مجازند در مناطق آزاد این کشور به طور کامل مالک شرکت خود باشند.
زیرساخت های این کشور بنادر، مناطق آزاد، فرودگاه ها و راه آهن به طرز چشمگیری در حال توسعه است و امکان دسترسی فعالین اقتصادی منطقه خاورمیانه را به بازارهای آفریقایی، عربی و کشورهای حاشیه اقیانوس هند فراهم کرده است.
همچنین از سویی بر اساس "موافقتنامه عشق آباد" که بین دولتهای ایران، عمان، ازبکستان و ترکمنستان تفاهم و اجرایی شده است، ترانزیت شرق به غرب با نقش کلیدی بندر های صحار در عمان و چابهار در جنوب ایران، بازار همسایه های شمالی ایران را نیز به بازارهای اقیانوس هند، آفریقا و خاورمیانه متصل کرده است که به نظر میرسد در آینده نزدیک، کریدور تجاری بسیار مناسبی در خارج از تنگه هرمز ایجاد کند.
به نظر می رسد عدم آشنایی با تجار ایرانی و عمانی به ظرفیت ها و توانمندی های طرفین، عدم شناخت از مطلوب ها و استانداردهای مورد توجه هر یک و همچنین رویکرد افراطی تجار ایرانی در توجه به تجارت با امارات متحده عربی از دلایل توسعه نیافتن روابط تجاری بین دو کشور ایران و عمان باشند، لذا باارتقاء بینش فعالین تجاری کشور به سمت یادگیری و بهره مندی از آموزش ها و مشاوره های ضروری در حوزه بازرگانی و بازاریابی صادراتی ، بسیار ضروری به نظر می رسد و باید با توجه به سوابق تاریخی همکاریهای تجاری بین مناطق جنوبی ایران و مناطق شمالی عمان در دو طرف تنگه هرمز در دهه های گذشته، از وجود شرایط بسیار مستعد برای افزایش همکاریهای اقتصادی دو کشور، فرصت سازی لازم را بعمل آورد .
تجارت خارجی عمان
شرکای تجاری عمان:
امارات متحده عربی، ژاپن، کره، انگلستان و ایالات متحده آمریکا، کویت، هند، قطر، بحرین، هلند و سوییس شرکای اصلی تجاری عمان به شمار میروند. تجارت عمان با دیگر کشورها در آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا نیز رو به رشد است ، با شرکت در دوره های آموزشی راهکارهای تجارت ایران با عمان و یا کشور های حوزه خلیج فارس با جزئیات و نکات کلیدی مبادلات تجاری آشنا شوید .
اتحادیه همکاری های بین المللی و منطقه ای:
این اتحادیه در سال ۱۹۸۲ به منظور ترویج همکاری های اقتصادی و صنعتی در میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (GCC) شامل عمان و پنج کشور دیگر عربی خلیج فارس- بحرین، کویت، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی تاسیس شده است.
عمان به عنوان عضوی از شورای همکاری خلیجفارس، از مزایای زیر برخوردار است:
شورای همکاری خلیج فارس( ضرورت یادگیری ارکان بازرگانی کشور عمان – تجارت با عمان )
در اول ژانویه ۲۰۰۸ بازار مشترک شورای همکاری خلیج فارس، با هدف افزایش بهرهوری تولید و استفاده بهینه از منابع در دسترس ، در بین اعضای شورا و همچنین ارتقای قدرت چانه زنی در مواجهه با کشورها و نهادهای بین المللی راه اندازی شد.
بازار مشترک اجازه جریان آزاد سرمایه را میدهد و به اتباع شورای همکاری خلیجفارس آزادی نقل مکان، اقامت و اشتغال را در هر دو بخش خصوصی و دولتی میدهد.
اتحادیه گمرکی شورای همکاری خلیج فارس:
این اتحادیه در اول ژانویه ۲۰۰۳ میلادی آغاز به کار کرده است. طبق مقررات اتحادیه گمرکی، عمان ۵ درصد تعرفه گمرکی بر اکثر اقلام وارداتی وضع کرده است.
تحت مقررات اتحادیه، حقوق گمرکی بر واردات در اولین مرز ورودی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس اعمال میشود.
اطلاع از تعرفه های گمرکی کشور ها ، مراجعه به کتاب مقررات صادرات و واردات و کتاب تجارت با عمان
قرارداد تجارت آزاد با ایالات متحده آمریکا :(FTA)
به موجب قرارداد تجارت آزاد بین عمان و ایالات متحده آمریکا که در اول ژانویه ۲۰۰۹ به اجرا در آمد، برای سرمایه گذاران آمریکایی و ارائه کنندگان خدمات از جمله تولید، توزیع، بازاریابی و فروش کالا و خدمات، امتیازهای ویژهای اعطا شد.
تعرفه واردات کالا از آمریکا در عمان صفر است. بر اساس همین معاهده ، آمریکا در سال ۲۰۱۵ میلادی ۴.۶۷ میلیارد دلار به عمان کالا صادر کرده در برابر ۱.۴۵ میلیارد دلار وارداتی که از عمان در همین سال داشته است و اینها فرصت های ویژه ای است که برای تجار ایرانی نیز میبایست به رسمیت شناخته شود و از آن استفاده لازم را ببرند .
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : * تکمیل شود
ایمیل شما :
نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد
نظرات کاربران
مقالات مشابه