انتشار : شنبه 18 شهریور 1402
459 بازدید
تحقیقات بازار انجام دهید
تحقیقات بازار بخش مهمی از توسعه استراتژی بازاریابی شما است. این در مورد جمع آوری اطلاعاتی است که بینشی در مورد تفکر، الگوهای خرید و مکان مشتریان شما ارائه میدهد. علاوه بر این، تحقیقات بازار همچنین میتواند به شما کمک کند تا پیشبینی فروش اولیه را انجام دهید، روند بازار را زیر نظر داشته باشید و آنچه را که رقیب شما انجام میدهد زیر نظر بگیرید.
بازارهای هدف خود را مشخص کنید
تلاش برای تبلیغ محصول یا خدمات خود به همه، می تواند پرهزینه و بی اثر باشد. گروه بندی یا تقسیم بندی مشتریان بالقوه بر اساس ویژگی های خاص به تمرکز تلاش های بازاریابی شما کمک می کند.
به طور کلی تقسیم بندی بر اساس عواملی مانند:
جغرافیا مشتریان کجا زندگی می کنند؟ مشتریان کجا کار می کنند؟ اطلاعات فردی جنسیت سن سطح تحصیلات اشتغال درآمد رفتار دلیل اصلی استفاده از محصول یا خدمات شما چیست؟ چه چیزی در مورد برند شما برای مشتریان جذابیت دارد؟ نرخ استفاده مشتریان از محصول یا خدمات شما چقدر است؟ مشتریان معمولاً اطلاعات مربوط به نوع محصول یا خدمات شما را از کجا تهیه می کنند؟ سبک زندگی و ارزشها وضعیت خانوادگی مشتریان چگونه است؟ سرگرمی ها و علایق مشتریان چیست؟ بازار هدف شما باید به محصول یا خدمات شما نیاز داشته باشد و مایل به پرداخت برای پیشنهاد شما باشد.
مشتریان کجا زندگی می کنند؟
مشتریان کجا کار می کنند؟
جنسیت
سن
سطح تحصیلات
اشتغال
درآمد
دلیل اصلی استفاده از محصول یا خدمات شما چیست؟
چه چیزی در مورد برند شما برای مشتریان جذابیت دارد؟
نرخ استفاده مشتریان از محصول یا خدمات شما چقدر است؟
مشتریان معمولاً اطلاعات مربوط به نوع محصول یا خدمات شما را از کجا تهیه می کنند؟
وضعیت خانوادگی مشتریان چگونه است؟
سرگرمی ها و علایق مشتریان چیست؟
بازار هدف شما باید به محصول یا خدمات شما نیاز داشته باشد و مایل به پرداخت برای پیشنهاد شما باشد.
پیشنهاد فروش منحصر به فرد خود (USP) را شناسایی کنید
USP دلیل منحصر به فردی است که مشتریان از شما خرید میکنند و نه رقبای شما - این چیزی است که باعث می شود کسب و کار شما از سایرین متمایز شود. مهم است که کاری را که انجام میدهید متفاوت تعریف کنید و بتوانید آن را به مشتریان بالقوه منتقل کنید. معمولاً این نشان دهنده دانش یا مهارتهای خاص شماست.
USP شما ممکن است یک پیشنهاد جدید یا منحصر به فرد داشته باشد یا خدمات استثنایی ارائه دهد. با پاسخ دادن به سوالات زیر، USP خود را شروع کنید:
چه چیزی را در مورد محصولات و خدمات خود بیشتر دوست دارید؟ چه مهارت یا دانش خاصی دارید؟ چه چیزی باعث میشود مشتریان شما به جای رقبایتان به سراغ شما بیایند؟ مشتریان شما چگونه با خرید محصولات یا خدمات شما سود می برند؟ وقتی کسب و کار خود را برای افراد غریبه توصیف میکنید، به طور کلی کدام جنبه ها را برجسته میکنید؟
برند تجاری خود را توسعه دهید
هر کسب و کاری، صرف نظر از اندازه، احتمالاً به یک برند نیاز دارد. یک برند چیزی فراتر از یک لوگو، رنگ یا برچسب است. یک برند مناسب از لحاظ عاطفی با مشتریان هدف شما ارتباط برقرار می کند و به شما می گوید که چه کسی هستید و چه چیزی میتوانید ارائه دهید.
کانالهای بازاریابی خود را انتخاب کنید
برای انتخاب کانالهای بازاریابی مخاطبان هدف خود را مد نظر قرار دهید. گزینهها عبارتند از:
وبسایت تجاری رسانههای اجتماعی وبلاگ نویسی بروشورها رویدادهای آنلاین تبلیغات چاپی تبلیغات دهان به دهان
اهداف و بودجه خود را تعیین کنید
اهداف بازاریابی به شما کمک میکند تا آنچه را که میخواهید از طریق فعالیتهای بازاریابی خود به دست آورید، تعریف کنید. اهداف شما باید هوشمندانه باشند: مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان. همچنین باید بودجهای را به فعالیتهای بازاریابی خود اختصاص دهید. بودجه بازاریابی شما باید شامل موارد زیر باشد:
توسعه و نگهداری وب سایت استراتژی بهینهسازی موتور جستجو طراحی برندینگ چاپ موارد تبلیغاتی (کارت ویزیت، بروشور، تابلو و غیره) تبلیغات کمکهای مالی و حمایتها استخدام کارکنان برای انجام فعالیتهای بازاریابی
مشتریان وفادار خود را پرورش دهید
مشتریان شما کلید موفقیت شما هستند، بنابراین مهم است که مراقب آنها باشید و آنها را به برند خود وفادار کنید. ارائه خدمات استثنایی به مشتریان میتواند شما را از رقبای خود متمایز کند.
استراتژیهای ایجاد وفاداری در مشتریان عبارتند از:
برقراری ارتباط منظم با مشتریان از طریق رسانههای اجتماعی، وبلاگ ها یا اخبار الکترونیکی ارائه پیگیری پس از فروش عمل به وعدههای خود استفاده از بازخورد و شکایات به عنوان فرصتی برای بهبود خدمات گوش دادن به مشتریان آموزش کارکنان در زمینه خدمات مشتری و فرآیندهای فروش اولیه
نظارت و بررسی کنید
مهم است که به طور منظم فعالیتهای بازاریابی خود را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا آنها به نتیجه مطلوب مانند افزایش فروش می رسند یا خیر. در ابتدا باید هر سه ماه یکبار برنامه بازاریابی خود را مرور کنید تا مطمئن شوید که فعالیتهای شما از استراتژی شما پشتیبانی می کند. هنگامی که کسب و کار شما تثبیت شد، برنامه خود را هنگام معرفی محصول یا خدمات جدید، مرور کنید. فعالیت های نظارتی ممکن است شامل بررسی ارقام فروش شما به صورت منظم (ماهانه) یا نظارت بر فعالیت مشتری در طول یک کمپین تبلیغاتی باشد. همچنین میتوانید برای تعیین اثربخشی کمپینهای رسانههای اجتماعی یا وب سایت خود به ابزارهای تحلیلی رایگان دسترسی داشته باشید و آنها را بررسی کنید.
در پایان لازم به ذکر است که مرکز آموزش بازرگانی فارس به عنوان مرجع تخصصی آموزشهای کسبوکار و بازرگانی شما را از آخرین و جدیدترین دستاوردهای روز در عرصۀ کسبوکار مطلع مینماید و با طراحی دورههای آموزشی تخصصی فروش، بازاریابی، بازرگانی، مدیریت ، ممدیریت پروژه و ... شما را جهت ورود به بازار کسبوکار و تجارت بینالملل آشنا میسازد. اگر مایل به دریافت اطلاعات و یا اخذ دورههای آموزشی مرتبط با فناوریهای کسبوکار هستید پیشنهادات و نظرات خود را با ما در اینجا به اشتراک بگذارید.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : *
ایمیل شما :
نظر شما : *
نظرات کاربران
مقالات مشابه