انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1402
863 بازدید
بازاریابی داخلی شامل ترویج اهداف، فرهنگ، محصولات و خدمات و برند سازمان شما برای کارمندان خود است. هدف بازاریابی داخلی که گاهی اوقات به آن "بازاریابی کارکنان" نیز گفته می شود، "فروش" به کارمندان خود شرکت شما است تا آنها آگاهتر از برند باشند و اطلاعات بیشتری در مورد سازمان شما کسب کنند. مانند سایر اشکال بازاریابی و تبلیغات، بازاریابی داخلی یک ضرورت است. اگر ارزش سازمان شما توسط کارکنان به درستی درک نشود میزان اهمیت کمتری نسبت به کار خود در سازمان قائل خواهند شد و کاملا مشخص است که کارمندان جدا و منفصل میتوانند پرهزینه باشند. فقدان بازاریابی داخلی همچنین میتواند یافتن کارمندان و حفظ استعدادها را دشوار میکند، که به نوبه خود میتواند منجر به عدم مشارکت بیشتر شود و تأثیر منفی بر درآمد شما داشته باشد. هیچ وقت برای توسعه و اجرای یک استراتژی بازاریابی داخلی موثر برای سازمانتان دیر نیست، شما، کارمندان و کسبوکارتان همچنان میتوانید از بازاریابی داخلی بهرهمند شوید.
بازاریابی یکپارچه فرآیند یکپارچهسازی تمام جنبههای ارتباطات بازاریابی - مانند تبلیغات، روابط عمومی و رسانههای اجتماعی - و استفاده از ترکیب مربوطه از رسانهها، کانالها و تاکتیکها برای ارائه یک تجربه یکپارچه و مشتری محور است. در عمل، این بدان معناست که در تمام کانالهایی که استفاده میکنید، نگاه، احساس و لحن ثابتی به پیام خود داشته باشید. رویکردهای بازاریابی یکپارچه میتواند به ویژه برای کمپینهای بازاریابی تجارت الکترونیک مفید باشد.
بازاریابی رابطهمند جنبهای از مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) است که به جای اهداف کوتاه مدت مانند جذب مشتری و فروش فردی، بر وفاداری مشتری و تعامل بلندمدت با مشتری تمرکز دارد. هدف بازاریابی رابطهمند (یا بازاریابی ارتباط با مشتری) ایجاد ارتباطات قوی و حتی احساسی با مشتری با یک نام تجاری است که میتواند منجر به تبلیغات دهان به دهان رایگان و اطلاعاتی از مشتریان شود که میتواند منجر به ایجاد سرنخ شود. بازاریابی رابطهمند در تضاد با رویکرد بازاریابی تراکنشی سنتی است که بر افزایش تعداد فروشهای فردی تمرکز دارد. در مدل معاملاتی، بازده هزینه جذب مشتری ممکن است ناکافی باشد. ممکن است یک مشتری متقاعد شود که یک بار آن برند را انتخاب کند، اما بدون یک استراتژی بازاریابی رابطهمند قوی، مشتری ممکن است در آینده به آن برند بازنگردد. در حالی که سازمانها عناصر بازاریابی رابطهای و معاملاتی را با هم ترکیب میکنند، بازاریابی ارتباط با مشتری شروع به ایفای نقش مهمتری برای بسیاری از شرکتها کرده است. به دست آوردن مشتریان جدید میتواند چالش برانگیز و پرهزینه باشد. بازاریابی رابطهمند به حفظ مشتریان در درازمدت کمک میکند، که منجر به وفاداری مشتری میشود. بازاریابی رابطهمند به دلیل توانایی آن در حفظ ارتباط نزدیک با مشتریان مهم است. با درک نحوه استفاده مشتریان از محصولات و خدمات یک برند و مشاهده نیازهای برآورده نشده اضافی، برندها میتوانند ویژگیها و پیشنهادات جدیدی را برای برآورده کردن این نیازها ایجاد کنند و این رابطه را بیشتر تقویت کند. بازاریابی رابطهمند بر اساس اصول مدیریت تجربه مشتری (CEM) است که بر بهبود تعاملات مشتری برای تقویت وفاداری بهتر به برند تمرکز دارد. در حالی که این تعاملات هنوز میتواند به صورت حضوری یا تلفنی رخ دهد، پای این نوع بازاریابی به وب کشیده شده است.
با فراوانی اطلاعات در وب و استفاده پررونق از رسانههای اجتماعی، بیشتر مصرفکنندگان انتظار دارند که دسترسی آسان و متناسب به جزئیات یک برند داشته باشند و حتی انتظار دارند فرصتی برای تأثیرگذاری بر محصولات و خدمات از طریق پستهای رسانههای اجتماعی و بررسیهای آنلاین داشته باشند. بازاریابی رابطهمند مدرن شامل ایجاد ارتباط دو طرفه آسان بین مشتریان و کسب و کار، ردیابی فعالیتهای مشتری و ارائه اطلاعات مناسب به مشتریان بر اساس آن فعالیتها است. به عنوان مثال، یک سایت تجارت الکترونیکی ممکن است فعالیت مشتری را با اجازه دادن به آنها برای ایجاد یک نمایه کاربری ردیابی کند تا اطلاعات آنها به راحتی برای بازدیدهای بعدی ذخیره شود و سایت بتواند دفعه بعد اطلاعات سفارشیتری را برای آنها ارسال کند. بازدیدکنندگان سایت همچنین ممکن است بتوانند از طریق فیسبوک یا کانال رسانههای اجتماعی دیگر وارد سیستم شوند، که به آنها امکان میدهد تجربه کاربری سادهتری داشته باشند و به طور خودکار آنها را به حضور در رسانههای اجتماعی برند متصل کند.
اینجاست که CRM و نرمافزار اتوماسیون بازاریابی میتوانند با آسانتر کردن ثبت، ردیابی و عمل بر روی اطلاعات مشتری، از استراتژی بازاریابی رابطهای پشتیبانی کنند. ابزارهای CRM اجتماعی با کمک به گسترش بازاریابی رابطهای در حوزه رسانههای اجتماعی فراتر میروند و به شرکتها این امکان را میدهند تا راحتتر مسائل مشتری را در کانالهای رسانههای اجتماعی نظارت کرده و به آنها پاسخ دهند، که به نوبه خود به حفظ تصویر برند بهتر کمک میکند.
بازاریابی اجتماعی رویکردی برای بازاریابی است که در آن سعی میکنید مشتریانی را جذب کنید که میخواهند از یک هدف حمایت کنند یا با تصمیمات خرید خود تغییر مثبتی ایجاد کنند. این شامل ارتقای تلاشهای مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) شما مانند اهدای کمکهای مالی، داوطلب شدن برای یک هدف، حفظ اخلاقیات، پیروی از شیوههای پایدار، حمایت از جوامع و بسیاری موارد دیگر است. مسئولیت اجتماعی شرکتی به مدل کسب و کاری اطلاق میشود که یک شرکت از آن پیروی میکند تا بتواند از نظر اجتماعی چه نسبت به سهامداران و چه برای عموم پاسخگو باقی بماند. شرکتها را قادر میسازد تا از تأثیری که بر محیط زیست، اقتصاد و جامعه میگذارند آگاه باشند. اساساً مسئولیت اجتماعی شرکتی به برندها کمک می کند تا انتخاب هایی داشته باشند که از نظر اخلاقی صحیح باشد. ظهور مصرف کننده آگاه اجتماعی منجر به تحول در چشم انداز بازاریابی میشود. برندها نه تنها باید انتخابهای اخلاقی و آگاهانه داشته باشند، بلکه باید این انتخابها را فعالانه بیان کنند تا به مصرفکنندگان نشان دهند ارزشهایشان چیست. هدف جذب مصرف کنندگانی است که ارزشهای آنها با ارزش های برند همخوانی دارد. این امر بیش از هر زمان دیگری مهم میشود زیرا مصرف کنندگان به طور فزایندهای میخواهند از برندها حمایت کنند. طبق یک مطالعه SurveyMonkey در سال 2021، 46 درصد از پاسخ دهندگان نسبت به سال قبل به ارزشهای اجتماعی بسیار بیشتر اهمیت میدادند. همانطور که انتظار می رفت، 78 درصد از پاسخ دهندگان بر اساس ارزشهای خود تصمیم به خرید میگرفتند.
امروزه پایداری و آگاهی از محیط زیست یکی از بزرگترین دغدغه های مصرف کنندگان است. در نتیجه، 40 درصد از پاسخدهندگان در نظرسنجی Deloitte نیز برندهایی را انتخاب میکردند که ارزشها یا شیوههای سازگار با محیط زیست را داشته باشند. در واقع، 38 درصد حتی حاضر بودند برای محصولاتی که بادوامتر و ماندگارتر هستند، هزینه اضافی بپردازند. علاوه بر این، 37 درصد نیز برندهایی را انتخاب میکردند که رویهها و ارزشهای اخلاقی داشتند. با توجه به مطالب ذکر شده است، هدف بازاریابی کل نگر ادغام ایدههای این چهار رویکرد بازاریابی است تا شیوههای تجاری یک شرکت را ساده کند، کارایی را در تمام بخشهای شرکت بهبود بخشد، وفاداری و رضایت مشتری را افزایش دهد و اطمینان حاصل کند که یک تجارت جزء ارزشمند جامعه باقی میماند.
در انتها لازم به ذکر است که مرکز آموزش بازرگانی فارس مرجع تخصصی آموزشهای کسبوکار و بازرگانی ارائهدهندۀ آخرین و جدیدترین استراتژیها و روشها در حوزۀ کسبوکار و بازاریابی میباشد و با طراحی دورههای آموزشی تخصصی حوزۀ یازاریابی شما را جهت ورود به این عرصه آماده میسازد. در دورۀ آموزش مدیریت جامع بازاریابی مرکز آموزش بازرگانی فارس اصول بازاریابی، بازاريابي شرکتیB2B ، استراتژی محصول، طراحی و مدیریت خدمات، طراحی استراتژی های قیمت گذاری، طراحی و مدیریت کانال توزیع و ... آشنا خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره میتوانید به دورۀ آموزش مدیریت جامع بازاریابی مراجعه نمایید. .
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : *
ایمیل شما :
نظر شما : *
نظرات کاربران
مقالات مشابه