↑
عضویت ورود
سامانه آموزش مجازی
0
X
  • خانه
  • گروه‌های آموزشی
    • گروه بازرگانی و تجارت بین‌الملل
    • گروه بازاریابی و فروش
    • گروه آموزش زبان انگلیسی بازرگانی
    • گروه آموزش های اصناف
    • گروه دیجیتال مارکتینگ
    • گروه آموزش های نوجوانان
    • گروه آموزش‌های مالی ،مالیاتی و حسابداری
    • گروه آموزش زبان‌های خارجی
    • گروه آموزش‌های مدیریتی
    • گروه آموزشی صلاحیت ایمنی پیمانکار
  • دوره‌های آموزشی در حال ثبت‌نام
    • آموزش اصول و فنون مذاکرات تجاری
    • آشنایی با سامانه جامع تجارت در ثبت سفارش کالا (NTSW)
    • آموزش اصول صادرات و واردات
    • آموزش جامع صادرات و واردات
    • آموزش امور گمرکی و ترخیص کالا
    • آموزش سامانه گمرکی EPL
    • آموزش فروش چابک
    • MBA-گرایش مدیریت اجرایی
  • دوره های عالی MBA
    • MBA-گرایش بازرگانی خارجی
    • MBA گرایش پروژه
    • MBA-گرایش مدیریت اجرایی
    • آموزش DBA اجرایی
  • آکادمی زبان
    • دوره‌های ترمیک زبان
      • دوره‌های بزرگسال
      • دوره‌های نوجوان
      • دوره‌های کودک
    • دوره‌های مکالمه
    • دوره‌های زبان بازرگانی
      • بازرگانی مهارتی
      • دوره‌های زبان انگلیسی بازرگانی ترمیک
    • دور‌ه‌های زبان ویژه دانشجویان ارشد و دکتری
      • دوره آمادگی آزمون‌های معافی و بسندگی
      • دوره جامع زبان انگلیسی کنکور ارشد و دکتری
    • دوره‌های آمادگی آزمون های داخلی و بین‌‌المللی
      • IELTS
      • PTE
      • PET
      • MSRT/MCHE
      • TOLIMO
    • دوره‌های تربیت مدرس
      • تربیت مدرس کودک
      • تربیت مدرس آیلتس
      • مدرس عصر دیجیتال: ابزارها و روش‌ها
      • تربیت سوپروایزر
  • درخواست همکاری
    • ثبت نام بازاریاب ویژه شرکت ها
    • ثبت نام بازاریاب ویژه افراد آزاد
    • استخدام
    • مدرس دوره‌های کسب و کار
    • مدرس زبان
  • پایگاه دانش
    • مقالات
    • ویدئو
    • پادکست‌ها
  • فروشگاه
    • ثبت نام با تخفیف
    • پکیج های آموزشی
    • کتاب و نشریه
    • آموزش‌های آفلاین
  • درباره ما
    • امور شعب استانی
    • تاریخچه
    • اسناد راهبردی
    • مشتریان سازمانی مرکز
    • ساختار سازمانی
    • خدمات ما
    • مدیران
    • کارکنان
    • تماس با ما
    • سازمان‌های همکار
مرکز آموزش بازرگانی فارس

بازاریابی چیست؟


مقالات / بازاریابی / بازاریابی چیست؟
بازاریابی چیست؟

انتشار : یکشنبه 13 آذر 1401

687 بازدید

به مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و استراتژی‌ هایی که توسط یک شرکت یا برند تجاری به منظور جذب مشتری و فروش بیشتر صورت می‌گیرد، بازاریابی گفته می‌شود. به عبارت دیگر با توجه به تعداد زیاد شرکت‌ها و برند‌های تجاری، افرادی موفق خواهند بود، که از بهترین روش‌‌های بازاریابی استفاده کنند و با توجه به مراحل بازاریابی نسبت به جذب مخاطب و فروش کالا یا خدمات اقدام نمایند. به طور کلی بازاریابی به فعالیت‌هایی اشاره دارد که یک شرکت برای ترویج خرید یا فروش یک محصول یا خدمات اتخاذ می‌کند و شامل تبلیغات، فروش و ارائه محصولات به مصرف‌کنندگان یا سایر مشاغل می‌باشد. بازاریابی شامل تمام فعالیت‌هایی است که یک شرکت برای جذب مشتریان و حفظ روابط با آن‌ها انجام می‌دهد. شبکه‌سازی با مشتریان بالقوه یا قبلی نیز بخشی از اقدامات بازاریابی است و ممکن است شامل نوشتن ایمیل‌های تشکر، برگشت سریع تماس‌ها و ایمیل‌ها و ملاقات با مشتریان برای صرف قهوه یا صرف غذا باشد.

 

     یکی از قسمت‌های اصلی و مهم برای راه‌اندازی کسب و کار و استفاده از استراتژی‌های مناسب در زمینه جذب بیشتر مخاطب و فروش محصولات، بازاریابی است. از این رو آشنایی با مراحل بازاریابی و نحوه به کار‌گیری در زمینه فروش به یکی از اصول کلیدی در راستای موفقیت‌های شغلی و اقتصادی مبدل شده است.

      بسیاری از شرکت‌های تجاری که ارائه‌دهنده کالا یا خدمات هستند، از  روش‌های گوناگون بازاریابی استفاده می‌کنند. به بیان ساده فرايند بازاريابي یک قسمت مهم از تبلیغات و فروش محصولات مورد نظر به حساب می‌آید. بازاریابی به افرادکمک می‌کند تا مشتریان بهتری را به کار خود جذب کنید. امروزه بازاریابی پیشرفت‌ های زیادی داشته و دیگر روش‌های قدیمی بازاریابی متداول نیستند و برای بهبود عملکرد آن استفاده از روش‌های جدید پیشنهاد می‌شود.  بنابراین قبل از هر اقدامی آشنایی با اصول بازاریابی لازم و ضروری است.

اهداف بازاریابی چیست؟

     هدف از بازاریابی، علاقه‌‌مند‌سازی و جذب افراد به محصولات و خدماتی است که ارائه می‌دهید. این هدف با مطالعه‌ی بازار، آنالیز و درک علایق مشتری برآورده می‌شود. بازاریابی به تمام جنبه‌های تجارت (شامل توسعۀ محصول، روش‌های پراکندگی، فروش و تبلیغات) مرتبط است.

      بازاریابی مدرن در دهه 1950 آغاز به کار کرد. زمانی که افراد برای خرید محصولات، به منابعی به‌جز رسانه‌های چاپی روی آوردند. در ابتدا تلویزیون بود و بعد اینترنت وارد خانه‌های مردم شد. چنین پیشرفت‌هایی تیم فروش و بازاریابی را قادر ساخت تا کمپین‌های خود را در پلتفرم‌های مختلفی اجرا کنند. طی 70 سال گذشته، همان‌طور که انتظار می‌رفت، بازاریاب‌ها نقشی کلیدی را در فرایند تجارت ایفا می‌کند. در حقیقت می‌توان گفت اصلی‌ترین هدف بازاریابی، جذب مشتری از طریق پیام‌رسانی است.

انواع بازاریابی چیست؟

     با تحقیق  بر روی بازار هدف، روش بازاریابی و ابزارهای آن انتخاب می‌شوند. بهترین و کاربردی‌ترین روش‌های بازاریابی در دنیای امروز را می‌توان به صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

 

  • بازاریابی اینترنتی:  روشی الهامی از کمپین فروش محصول Excedrin است، به صورت آنلاین و با هدف حضور تجارت در دنیای اینترنت گسترش یافته است. تاکنون آموزش‌های زیادی از بازاریابی اینترنتی توسط شرکت‌های بزرگ دنیا ارائه شده است که به کمک آن‌ها امکان تقویت مهارت بازاریابی فراهم است.
  • بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو:  که به اختصار سئو نامیده می‌شود، روی بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت قرار گرفتن در صدر نتایج موتورهای جستجو تمرکز دارد.

  • بازاریابی وبلاگی: کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند با کمک وبلاگ، مخاطبان هدف بیشتری جذب کنند و ترافیک بیشتری بگیرند.
  • بازاریابی شبکه‌های اجتماعی: تجارت‌ها می‌توانند پلتفرم‌های متفاوتی همچون فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین و موارد مشابه برای جذب مخاطب و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی  استفاده کنند.
     
  • بازاریابی چاپی: تجارت‌ها  بر اساس نیاز امکان استفاده  از مقالات، عکس‌ها و محتواهای مشابهی که مشتریانشان می‌خوانند در جهت بازاریابی را دارا هستند.
     
  • بازاریابی موتورهای جستجو: این نوع از بازاریابی متفاوت از SEO عمل می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند با پرداخت هزینۀ تعیین شده به موتورهای جستجو، لینک وب‌سایت و محتوایشان را در معرض دید مخاطبان قرار دهند.
     
  • بازاریابی ویدیویی: بازاریاب‌ها می‌توانند از انواع ویدیوهای آموزشی و سرگرم‌کننده برای ارتباط و جذب مخاطبان هدف استفاده کنند.

رابطۀ میان بازاریابی و تبلیغات

    اگر بازاریابی یک چرخ باشد، تبلیغات یکی از پره‌های آن است. بازاریابی شامل تمامی مراحل تولید محصول، مطالعه‌ی بازار هدف، توزیع محصول، استراتژی فروش، روابط اجتماعی و پشتیبانی مشتریان را می‌شود. مارکتینگ در تمامی مراحل سفر مشتری اهمیت دارد. بازاریابی می‌تواند با استفاده از پلتفرم‌های گسترده، کانال‌های شبکه‌های اجتماعی و فعالیت تیمی، مخاطبان و روش ارتباط با آن‌ها را شناسایی کند، و در گذر زمان اعتماد مشتری و وفاداری مشتری را به خودجلب کند. تبلیغات یک تلاش استراتژیک برای گسترش آگاهی در خصوص محصول یا خدمات ارائه شده است. در واقع تبلیغات یک روش از مجموعه روش‌های بازاریابی و یک هدف جزئی در مجموعه‌ی اهداف بازاریابی است.

نظر شما درباره این مطلب

نام شما : * تکمیل شود

ایمیل شما :

نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد

نظرات کاربران

    برای این مطلب نظری ثبت نشده است

مقالات مشابه

بازاریابی تلفنی چیست؟
بازاریابی تلفنی چیست؟
5 استراتژی بازاریابی مدرن که باید بدانید!
5 استراتژی بازاریابی مدرن که باید بدانید...
زنجیره تامین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
زنجیره تامین چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
بازاریابی کل نگر چیست؟
بازاریابی کل نگر چیست؟

نماد اعتماد الکترونیکی

enamad

بدانید

  • سبد خرید
  • سوالات متداول
  • راهنمای سایت
  • پیگیری سفارشات
  • قوانین و مقررات
  • تماس با ما

تماس با ما

آدرس: شیراز، خیابان خلیلی، نبش کوچه 6، مرکز آموزش بازرگانی فارس

شماره تماس: 07136268626 | 07136261097

شبکه‌های اجتماعی مرکز آموزش بازرگانی فارس:

 whatsappinstagram linkedin

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه می توانید از جدیدترین مقالات، اخبار و محصولات سایت در ایمیل خود با خبر شوید...


تمامی حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مرکز آموزش بازرگانی نمایندگی فارس می‌باشد.

طراحی سایت و سئو : سیرن