↑
عضویت ورود
سامانه آموزش مجازی
0
X
  • خانه
  • گروه‌های آموزشی
    • گروه بازرگانی و تجارت بین‌الملل
    • گروه بازاریابی و فروش
    • گروه آموزش زبان انگلیسی بازرگانی
    • گروه آموزش های اصناف
    • گروه آموزش های فناوری اطلاعات
    • گروه دیجیتال مارکتینگ
    • گروه آموزش های نوجوانان
    • گروه آموزش‌های مالی ،مالیاتی و حسابداری
    • گروه آموزش زبان‌های خارجی
    • گروه آموزش‌های مدیریتی
    • گروه آموزشی صلاحیت ایمنی پیمانکار
  • دوره‌های آموزشی در حال ثبت‌نام
    • آموزش جامع صادرات و واردات
    • سامانه جامع تجارت در ثبت سفارش کالا (NTSW)
    • آموزش سامانه گمرکی EPL
    • سامانه جامع تجارت داخلی و انبارها
    • آموزش اصول صادرات و واردات
    • آموزش امور گمرکی و ترخیص کالا
    • دوره هوش مصنوعی کاربردی برای کسب وکار
    • دوره جامع وردپرس و سئو
    • آموزش وردپرس مقدماتی
    • آموزش سئو مقدماتی
    • آموزش فروش چابک
    • MBA-گرایش مدیریت اجرایی
  • دوره های عالی MBA
    • MBA-گرایش بازرگانی خارجی
    • MBA گرایش پروژه
    • MBA-گرایش مدیریت اجرایی
    • آموزش DBA اجرایی
  • آکادمی زبان
    • دوره‌های ترمیک زبان
      • دوره‌های بزرگسال
      • دوره‌های نوجوان
      • دوره‌های کودک
    • دوره‌های مکالمه
    • دوره‌های زبان بازرگانی
      • بازرگانی مهارتی
      • دوره‌های زبان انگلیسی بازرگانی ترمیک
    • دور‌ه‌های زبان ویژه دانشجویان ارشد و دکتری
      • دوره آمادگی آزمون‌های معافی و بسندگی
      • دوره جامع زبان انگلیسی کنکور ارشد و دکتری
    • دوره‌های آمادگی آزمون های داخلی و بین‌‌المللی
      • IELTS
      • PTE
      • PET
      • MSRT/MCHE
      • TOLIMO
    • دوره‌های تربیت مدرس
      • تربیت مدرس کودک
      • تربیت مدرس آیلتس
      • مدرس عصر دیجیتال: ابزارها و روش‌ها
      • تربیت سوپروایزر
  • درخواست همکاری
    • ثبت نام بازاریاب ویژه شرکت ها
    • ثبت نام بازاریاب ویژه افراد آزاد
    • استخدام
    • مدرس دوره‌های کسب و کار
    • مدرس زبان
  • پایگاه دانش
    • مقالات
    • ویدئو
    • پادکست‌ها
  • فروشگاه
    • ثبت نام با تخفیف
    • پکیج های آموزشی
    • کتاب و نشریه
    • آموزش‌های آفلاین
  • درباره ما
    • امور شعب استانی
    • تاریخچه
    • اسناد راهبردی
    • مشتریان سازمانی مرکز
    • ساختار سازمانی
    • خدمات ما
    • مدیران
    • کارکنان
    • تماس با ما
    • سازمان‌های همکار
مرکز آموزش بازرگانی فارس

چگونگی استفاده از زبان بدن در سخنرانی


مقالات / مدیریت / چگونگی استفاده از زبان بدن در سخنرانی
چگونگی استفاده از زبان بدن در سخنرانی

انتشار : چهار شنبه 10 خرداد 1402

1385 بازدید

برای یک ارائه فوق‌العاده، سخنرانان حرفه‌ای باید به توانایی‌های سخنوری و موضوع خود و همچنین کنترل زبان بدن خود اعتماد داشته باشند. استفاده موثر از زبان بدن در سخنرانی عمومی برای سخنرانان بسیار مهم است تا مخاطبان خود را درگیر کنند و تأثیری ماندگار بر جای بگذارند. این مقاله به بررسی اهمیت زبان بدن به عنوان یک جزء حیاتی در سخنرانی می‌پردازد و 10 روش عملی برای تقویت مهارت‌های شما در این زمینه را برجسته می‌کند.

 

زبان بدن چیست؟

زبان بدن به ابزار ارتباطی غیرکلامی اطلاق می‌شود که سخنرانان برای انتقال افکار، احساسات و مقاصد خود به کار می‌برند. سخنرانی در جمع نیاز به مهارت کلامی و توانایی برقراری ارتباط موثر پیام‌ها از طریق نشانه‌های غیرکلامی دارد. سخنرانان از طریق ژست‌ها، حالت‌ها، حالات چهره و سایر حرکات فیزیکی می‌توانند اطلاعات مربوط به خود را به مخاطبان خود منتقل کنند. این اقدامات می‌تواند آگاهانه یا ناخودآگاه باشد و بر نظر مخاطب در مورد سخنران و ارائه او تأثیر بگذارد.

استفاده موثر از زبان بدن شامل توجه به ژست‌ها و حالات صورت و استفاده هدفمند از آن‌ها برای انتقال اعتماد به نفس، اشتیاق و اصالت است. به طور خلاصه، گوینده‌ای که می‌تواند به طرز ماهرانه‌ای از زبان بدن به عنوان ابزار استفاده کند، می‌تواند به طور قابل توجهی ارائه خود را افزایش دهد و اطمینان حاصل کند که پیامش با مخاطبانش طنین انداز می‌شود.

مقاله زیر به شما کمک می کند تا زبان بدن خود را در هنگام سخنرانی در جمع بهبود بخشید.

 

10 قانون برای بهبود زبان بدن در سخنرانی

استفاده از زبان بدن می‌تواند یک ارائه را جذاب کند یا آن را خراب کند، زیرا می‌تواند سیگنال های مثبت و منفی را به مخاطب منتقل کند. بنابراین، سخنرانان باید مهارت‌های زبان بدن خود را تقویت کنند تا مخاطبان خود را جذب کنند. با اجرای نکات ذکر شده در زیر، گویندگان می‌توانند زبان بدن خود را بهبود بخشند و توانایی های سخنوری خود را افزایش دهند.

  1. وضعیت بدنی صحیح داشته باشید

وضعیت بدنی خوب باعث می شود اعتماد به نفس و کنترل داشته باشید. وقتی صاف بایستید و شانه‌های خود را به عقب برگردانید، مطمئن‌تر و مقتدرتر به نظر می رسید، که می‌تواند به شما در انتقال موثر پیامتان کمک کند. این شما را قادر می‌سازد با اعتماد به نفس به نظر برسید، فشار فیزیکی را کاهش می‌دهد، و توانایی شما را برای برقراری ارتباط واضح و قاطع افزایش می‌دهد. بنابراین، برای تأثیر ماندگار بر مخاطبان خود، در حین اجرا، حالتی آرام اما بادقت داشته باشید. ژست‌های قدرتمند اعتماد به نفس و اقتدار را منتقل می‌کند. همچنین ظاهر کلی شما را بهبود می‌بخشد.

در اینجا چند نکته برای صحبت کردن در جمع برای داشتن حالت بدنی عمودی در حین صحبت آورده شده است:

سعی کنید پاها را به اندازه عرض شانه باز کنید. در حین صحبت کردن، بدن خود را به سمت حضار متمایل کنید تا آن‌ها احساس کنند درگیر آن هستند. دستان شما باید در کنار شما باقی بماند. به طوری که می‌توانید هر جا که لازم است آزادانه حرکات دست انجام دهید. حالت خود را باز و صاف نگه دارید.

نکته حرفه ای: ژست گرفتن قدرتمند برای نشان دادن اعتماد به نفس، حفظ سلامتی و ایجاد تأثیر خوب بر روی مخاطبان ضروری است.

  1.  تماس چشمی را حفظ کنید

شما می‌توانید با حفظ ارتباط چشمی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. به این ترتیب به آن‌ها احساس قدردانی بیشتری می‌دهید. آن‌ها را وادار می‌کند که به شما احترام بگذارند و به شما گوش دهند زیرا به آن‌ها احساس مهم بودن می‌دهید. تماس چشمی ابزاری قدرتمند است که به شما کمک می‌کند ارائه‌ای تاثیرگذارتر و موثرتر داشته باشید. ارتباط چشمی با مخاطبان برای ایجاد ارتباط، ایجاد اعتماد به نفس، درگیر نگه داشتن آن‌ها و اجازه دادن به آن‌ها برای ارائه بازخورد ضروری است.

نکته حرفه‌ای: استفاده از الگوی زیگزاگ یکی از تکنیک‌های موثر برای حفظ تماس چشمی است. این شامل شروع از سمت چپ ردیف عقب و حرکت تدریجی نگاه خود به سمت راست در حالی که ردیف‌های مرکزی و جلو را در دنباله خود قرار می‌دهد. با تکرار این الگو، می‌توانید با بخش قابل توجهی از مخاطبان تماس چشمی برقرار کنید و اطمینان حاصل کنید که همه احساس می‌کنند در ارائه شما مشارکت دارند. به یاد داشته باشید که قبل از رفتن به سراغ نفر بعدی، چند ثانیه تماس چشمی خود را حفظ کنید و سرعت و لحن صدای خود را تغییر دهید تا توجه مخاطبان خود را در طول ارائه خود حفظ کنید.

 

  1. از حرکات دست استفاده کنید

استفاده از حرکات دست یک راه موثر برای تقویت مهارت‌های ارائه شما است. این پیام شما را جذاب‌تر و به یاد ماندنی‌تر می‌کند.

چند نکته در مورد نحوه استفاده موثر از حرکات دست را بررسی کنید:

  • برای اطمینان از اینکه مخاطبان می‌توانند حرکات شما را ببینند، دست‌های خود را قابل مشاهده و بالای کمر خود نگه دارید.
  • برای تأکید بر نکات کلیدی، حرکات دست خود را با گفتار خود هماهنگ کنید. برای مثال، وقتی می‌گویید مینیاتور یا کوتوله، می‌توانید از انگشتان خود برای نشان دادن آن استفاده کنید.
  • در حین انتقال احساسات مختلف، از حرکات دست خود برای تأکید بر نکات خود استفاده کنید.
  • حرکات دست شما باید طبیعی باشد و همراه با گفتار شما جریان داشته باشد. از استفاده عمدی از آن‌ها به نحوی که احساس ناراحتی می‌کند خودداری کنید.

نکته حرفه‌ای: استفاده بیش از حد از حرکات دست می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد، زیرا ممکن است حواس مخاطب را پرت کند یا غیر ضروری به نظر برسد. به جای اینکه بر تاثیر پیام شما بیفزاید، استفاده بیش از حد از حرکات دست می تواند اثر معکوس داشته باشد و اثربخشی ارسال شما را تضعیف کند.

بنابراین، مهم است که از حرکات دست به طور استراتژیک استفاده کنید، و بر روی مواردی تمرکز کنید که معنی و اهمیت کلمات شما را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از حرکات دست، ارائه موثرتر و جذاب‌تری داشته باشید که توجه مخاطبان را به خود جلب کرده و پیام شما را به طور موثر منتقل کند.

 

  1. یک سخنرانی واضح داشته باشید

گفتار واضح بسیار مهم است زیرا به گوینده اجازه می‌دهد پیام خود را به طور موثر به مخاطب منتقل کند. لکنت زبان و زمزمه کردن نشانه‌های عصبی بودن و عدم اعتماد به نفس است.

 

بیایید اهمیت گفتار واضح را بررسی کنیم:

  • هنگامی که گوینده هر کلمه را به طور واضح بیان می‌کند، مخاطب به راحتی می‌تواند محتوای سخنرانی عمومی را دنبال کرده و درک کند.
  • با صحبت واضح و با قاطعیت، گوینده می‌تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند و آن‌ها را در طول سخنرانی درگیر کند.
  • سخنرانی واضح نشان می دهد که آن‌ها موضوع را می‌دانند و برای آماده شدن برای سخنرانی وقت گذاشته‌اند.
  • یک سخنرانی واضح می‌تواند اعتبار گوینده را ایجاد کند. مخاطبان احتمالاً سخنران را معتبر و قابل اعتماد خواهند دید.

نکته حرفه‌ای: ارائه مطمئن و حرفه‌ای پیام شما برای جذب مخاطب و ایجاد شهرت مثبت بسیار مهم است. با نشان دادن اعتماد به نفس و حرفه‌ای بودن در حین صحبت کردن، می‌توانید توجه شنوندگان خود را به خود جلب کنید و تاثیری ماندگار بر جای بگذارید.

این به شما کمک می کند تا به عنوان یک سخنران اعتبار و احترام به دست آورید و باعث می‌شود پیام شما به خوبی دریافت و به خاطر سپرده شود. بنابراین، توسعه مهارت‌های ارتباطی قوی و تمرین تکنیک‌های تحویل مؤثر ضروری است تا اطمینان حاصل شود که می‌توانید پیام خود را با اعتماد به نفس و حرفه‌ای منتقل کنید.

 

  1.  مدولاسیون صدا، مکث و قدم زدن

تسلط بر مدولاسیون صدا یک مهارت ارزشمند است که می‌تواند به برجسته کردن نکات مهم کمک کند و گفتار شما را جذاب‌تر کند. در کنار مدولاسیون، استفاده استراتژیک از مکث‌ها نیز می‌تواند ابزار قدرتمندی در سخنرانی عمومی باشد. با گنجاندن وقفه‌ها در نقاط استراتژیک، می‌توانید حس پیش بینی ایجاد کنید و به مخاطبان خود اجازه دهید پیام شما را جذب کنند. علاوه بر این، تغییر سرعت گفتار شما نیز می‌تواند یک تکنیک موثر برای ایجاد یک سخنرانی پویا و هیجان انگیز باشد. با کاهش سرعت برای تاکید بر یک نقطه یا افزایش سرعت برای انتقال فوریت یا هیجان، می‌توانید مخاطبان خود را درگیر نگه دارید و حس حرکتی ایجاد کنید که پیام شما را به جلو می برد. به طور خلاصه، گنجاندن این تکنیک‌ها در سخنرانی عمومی می‌تواند به شما کمک کند ارتباط موثرتر و جذاب‌تری داشته باشید.

نکته حرفه‌ای: به سخنرانان محبوب در Ted Talks گوش دهید. لطفاً تکنیک‌های مدولاسیون صدا، قدم زدن و مکث آن‌ها را یادداشت کنید. با تغییر لحن خود و استفاده از این تکنیک‌ها، می‌توانید سخنرانی جذاب‌تر و پویاتری ایجاد کنید که پیام شما را به طور مؤثر منتقل می‌کند و توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند.

 

  1.  اعصاب خود را ثابت نگه دارید

یکی از موثرترین نکات زبان بدن برای سخنرانی در جمع، تثبیت اعصاب با حفظ آرامش تنفس است. انجام این کار به شما امکان می دهد اعصاب خود را کنترل کنید و صدای قدرتمند و مطمئنی را در سراسر ارائه خود پخش کنید. تکنیک‌های صحیح تنفس همچنین به شما این امکان را می‌دهند که در مواقع لزوم مکث یا توقف صحبت کنید و به شما کمک می‌کنند تا صدای خود را تنظیم کنید تا پیام خود را به طور موثر منتقل کنید. این می‌تواند مفید باشد که قبل از صحبت کردن چند نفس عمیق بکشید و روی لحظه حال تمرکز کنید تا اعصاب خود را آرام کنید و متمرکز بمانید.

 

 

نکته حرفه‌ای: تنفس آهسته و مکث‌های تاکتیکی در سخنرانی به آرامش اعصاب شما کمک می‌کند.

 

 

  1. انتقال فیزیکی

هنگام صحبت در جمع، صدا و کل بدن شما احساسات، فرآیند فکر و پیام شما را منتقل می‌کند. انتقال فیزیکی مانند بیان یک موقعیت درونی است که از بیرون از طریق زبان بدن شما قابل احساس و مشاهده است. در اینجا چند نکته برای انتقال فیزیکی عملی در سخنرانی عمومی آورده شده است:

  • بر حرکات غیر ضروری بدن کنترل داشته باشید.
  • از حالات چهره برای انتقال احساسات و اشتیاق خود استفاده کنید. بی‌حوصله یا بی‌علاقه به نظر نرسید.
  • آرام باشید، اما در عین حال هوشیار باشید. وضعیت ایستاده روی صحنه، برداشت درستی را به مخاطبان شما منتقل می‌کند.
  • سر خود را بالا نگه دارید و شانه‌های خود را کشیده نگه دارید. این به شما کمک می‌کند که با اعتماد به نفس و معتبر به نظر برسید.

نکته حرفه‌ای:  از قبل جلوی آینه یا در حضور یک دوست تمرین کنید تا راحت‌تر و مطمئن‌تر شوید. حال و هوای زبان بدن گوینده باید طبیعی و معتبر باشد.

 

  1.  همدل باشید

همدلی می‌تواند عمیقاً بر زبان بدن شما در هنگام سخنرانی در جمع تأثیر بگذارد. همدلی یک نکته مطمئن برای بهبود زبان بدن شما در حین سخنرانی در جمع است. به شما این امکان را می‌دهد که به طور معناداری با مخاطبان خود پیوند برقرار کنید، زبان بدن خود را طوری تنظیم کنید که پیام شما را بهتر منعکس کند، و در نهایت ارائه تاثیرگذارتر و موثرتری ارائه دهد. وقتی همدل هستید، می‌توانید با مخاطبان خود در سطح عمیق‌تری ارتباط برقرار کنید و نیازها، نگرانی‌ها و دیدگاه‌های آن‌ها را درک کنید. به شما این امکان را می دهد که زبان بدن خود را طوری تنظیم کنید که نیازها و علایق آن‌ها را بهتر منعکس کند و پیام خود را قانع کننده‌تر و جذاب‌تر منتقل کنید.

اتخاذ یک طرز فکر همدلانه می‌تواند خودآگاهی بیشتر و درک دقیق‌تری از زبان بدن شما ایجاد کند. این می‌تواند به شما کمک کند هر گونه رفتار یا عادت ناخودآگاهی را که ممکن است پیام شما را کاهش دهد شناسایی کنید و به شما امکان می‌دهد زبان بدن خود را طوری تنظیم کنید تا مقاصد خود را بهتر منعکس کنید و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید.

نکته حرفه‌ای: همدلی در مورد درک و ارتباط با مخاطبان است، نه لزوماً با آنها موافق باشید. گنجاندن همدلی در سخنرانی عمومی می‌تواند ارائه جذاب‌تر و تاثیرگذارتری ایجاد کند.

 

  1. از حالات چهره استفاده کنید

حالت چهره شما را می‌توان صفحه‌ای در نظر گرفت که احساسات شما را نشان می‌دهد و به شما کمک می‌کند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. هنگامی که در جمع صحبت می‌کنید، چهره شما یکی از ضروری‌ترین ابزار برای برقراری ارتباط با پیام شما و درگیر کردن شنوندگان است. استفاده از حالات صورت شما به طور موثر طیف گسترده‌ای از احساسات را منتقل می‌کند و ارتباط قدرتمندی با مخاطب ایجاد می کند.

 

به عنوان مثال، یک لبخند می‌تواند گرما و صمیمیت را منتقل کند، در حالی که ابروی درهم می‌تواند نشان دهنده نگرانی یا جدیت باشد. تماس چشمی همچنین می‌تواند ابزار قدرتمندی برای ارتباط با مخاطبان و بیان احساساتی مانند صداقت، اعتماد به نفس یا اشتیاق باشد.از استفاده عمدی و استراتژیک از حالات صورت خود اجتناب کنید. ممکن است ارتباط با مخاطبان شما را قطع کند. با به خاطر سپردن این نکات کوچک، می توانید مهارت‌های سخنرانی خود را در جمع افزایش دهید و به شما کمک کنید تا ارتباط موثرتری داشته باشید.

 

چند نکته ارزشمند برای حالات چهره در سخنرانی را بررسی کنید:

  • از ابروها استفاده کنید: از ابروهای خود برای ابراز تعجب، نگرانی یا تردید استفاده کنید.
  • یک نه بزرگ برای چهره‌های خنثی: یک حالت خنثی باعث می‌شود شما کسل‌کننده، بی‌تفاوت و بی‌علاقه به نظر برسید.
  • سرتان را تکان دهید: سرتان را تکان دهید تا با مخاطبتان موافق باشید.
  • ابروهای خود را بالا ببرید: برای بیان شوک یا سردرگمی.
  • اخم: برای به تصویر کشیدن نگرانی، عصبانیت یا نارضایتی
  • لبخند بزنید: در حین به اشتراک گذاشتن یک داستان شاد یا برقراری ارتباط با مخاطب.

نکته حرفه‌ای: چهره رسا خود را با لحن و محتوای سخنرانی خود همگام کنید. حالات صورت شما باید طبیعی و واقعی باشد. برای ارائه عالی خود از صورت خنثی استفاده نکنید.

 

  1. لباس مناسب بپوشید

ایجاد یک برداشت اولیه مثبت هنگام ارائه یک سخنرانی بسیار مهم است و یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، پوشیدن لباس مناسب برای مخاطبان و مناسبت است. لباس شما می‌تواند به شما در ایجاد حس اعتبار و حرفه‌ای بودن کمک کند و در عین حال به مخاطبان اجازه می‌دهد تا با هدف و لحن سخنرانی شما ارتباط برقرار کنند.

انتخاب لباس مناسب با محیط و مخاطب مهم است. برای مثال، اگر در حال ارائه سخنرانی برای مخاطبان شرکتی هستید، پوشیدن لباس‌های رسمی مانند کت و شلوار مناسب باشد. از طرف دیگر، اگر در حال ارائه سخنرانی برای مخاطبان معمولی‌تر هستید، ممکن است لباس‌های غیررسمی‌تری را انتخاب کنید که لحن رویداد را منعکس می‌کند.

در نهایت، نکته کلیدی این است که لباسی را انتخاب کنید که با اهداف سخنرانی شما همسو باشد و در عین حال به شما امکان می‌دهد اعتبار ایجاد کنید و با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید. با لباس پوشیدن مناسب، می‌توانید اولین تصور مثبت ایجاد کنید و لحن را برای ارائه موفق و جذاب تنظیم کنید.

به چند نکته توجه کنید که هنگام لباس پوشیدن مناسب برای سخنرانی در جمع باید به خاطر بسپارید:

  • برای یک رویداد شرکتی، یک لباس رسمی یا کت و شلوار بپوشید.
  • به گونه‌ای لباس بپوشید که به شما امکان می‌دهد آزادانه حرکت کنید.
  • با اونی که بیشتر بهت میاد برو
  • به دنبال لباس‌های پر زرق و برق نباشید، زیرا هدف شما انتقال پیام است نه تبدیل شدن به یک شی.
  • لباس‌هایتان را اتو کنید، کفش‌هایتان را جلا دهید و موها و ناخن‌هایتان را مرتب کنید.

 

 

چرا نشانه‌‍‌های کلامی و سیگنال‌های غیرکلامی مهم هستند؟

نشانه‌های کلامی و عناصر صوتی، از جمله لحن، زیر و بمی و سرعت هستند که برای برقراری ارتباط یک پیام استفاده می‌شوند. از سوی دیگر، سیگنال‌های غیرکلامی شامل زبان بدن، استفاده از اشیاء، وضعیت بدنی، حرکات، حالات چهره و تماس چشمی است. ترکیب هر دو بیانگر افکار، احساسات و نیات ماست. همچنین احساسات را بیان می‌کند، درک را افزایش می‌دهد، با مخاطب رابطه ایجاد می‌کند، از سوء تفاهم جلوگیری می‌کند و موقعیت‌های اجتماعی را هدایت می‌کند.

اهمیت نشانه‌های کلامی و نشانه‌های غیرکلامی را بررسی کنید:

  • می‌تواند به حل تعارضات و کاهش تنش در موقعیت های پرتنش کمک کند.
  • می‌تواند به ایجاد اعتماد و ایجاد روابط با مخاطب کمک کند.
  • همچنین می‌تواند بر نکات خاصی تأکید کند و آن‌ها را به یاد ماندنی‌تر کند.
  • می‌تواند سرنخ‌هایی درباره احساسات گوینده ارائه دهد و به ما کمک کند پیام او را دقیق‌تر تفسیر کنیم.

چهره انسان یک ابزار ضروری برای مهارت‌های ارتباطی برای درک سرنخ‌های ظریف برای انگیزه‌های اساسی مجریان بزرگ است.

 

از اشتباهات رایج زبان بدن خودداری کنید

کلمات و زبان بدن ما باید با یکدیگر هم افزایی داشته باشند. زبان بدن به طور گسترده‌ای از فردی به فرد دیگر متفاوت است. چند زبان بدن منفی خاص هستند و برای کار روی آن‌ها نیاز به نظارت یا آموزش خاصی دارند. با این حال، گویندگان تمایل دارند برخی از اشتباهات رایج زبان بدن را مرتکب شوند. بیایید نگاهی بیندازیم و به طور مفصل در مورد آن بحث کنیم:

مالیدن کف دست ها به یکدیگر: این حرکت ممکن است نشان‌دهنده این باشد که شما بیش از حد سرد هستید یا ممکن است عصبی بودن خود را نشان دهد. هنگام ارائه سخنرانی، ممکن است بین شما و مخاطبانتان فاصله ایجاد کند.

کوچک کردن بدن: ارائه‌دهندگانی که مطیع و فرومایه هستند بیشتر احتمال دارد بدن خود را کوچک کنند. حالت پیله با سرهای پایین و شانه‌های خمیده به مخاطب می گوید شما مطیع هستید یا اعتماد به نفس ندارید. همچنین ناتوانی و ناامنی را به مخاطب منتقل می کند و به تدریج باعث می‌شود که اعتماد به توانایی‌های شما از دست برود. با بالا نگه داشتن سر و چانه و ایستادن می‌توانید از این امر جلوگیری کنید.

بی قراری: اگر مقامات بالاتر در بین مخاطبان حضور داشته باشند، ممکن است از اجرا کردن در مقابل آنها عصبی شوید. اگر اندام شما متزلزل است، پیام و اعتبار شما را تضعیف می‌کند. می‌توانید با تمرین در حضور عزیزان نزدیک یا جلوی آینه بر این عادت غلبه کنید.

حرکات اغراق آمیز: از لبخند زدن بی مورد، دست زدن به صورت، خم شدن نادرست یا خارش در هر جایی در حین صحبت خودداری کنید. این حرکات سیگنال‌های اشتباهی می دهد و ممکن است اعتبار شما را کاهش دهد.

یکی از نکات کلیدی برای سخنرانی در جمع، ارتقاء زبان بدن است. زبان بدن مثبت یک رفتار غیرکلامی است که اطلاعات زیادی در مورد اعتماد به نفس، صداقت و اقتدار گوینده را منتقل می‌کند. زبان بدن می‌تواند به گوینده کمک کند تا با مخاطبان ارتباط برقرار کند، پیام خود را به طور مؤثرتر منتقل کند و تأثیر ماندگاری بگذارد.

از آنجایی که بیشتر حرکات و زبان بدن ما ناخودآگاه انجام می‌شود. برای اتخاذ زبان بدن صحیح، می توانید با حفظ وضعیت بدنی خوب، تماس مستقیم چشمی و استفاده مناسب از حرکات دست شروع کنید. همچنین مهم است که از حالات چهره خود آگاه باشید، زیرا آن‌ها می‌توانند طیف وسیعی از احساسات را منتقل کنند که پیام شما را تقویت یا کاهش می‌دهد. علاوه بر این، می‌توانید بر روی لحن صدای خود و ارائه کلی کار کنید تا ارائه‌ای جذاب‌تر و حرفه‌ای‌تر ایجاد کنید.

 

کلام آخر

در دورۀ آموزشی فن بیان برای مدیران مرکز آموزش بازرگانی فارس با مدیریت اضطراب در سخن گفتن ، لحن سخن، بلاغت و روانی کلام، پرورش صدا، ادبیات، بکارگیری زبان بدن، دانش ارتباط و تحقیق، تنظیم ،آماده سازی و ارائه مطلب و ... آشنا خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این دوره می‌توانید بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

نظر شما درباره این مطلب

نام شما : * تکمیل شود

ایمیل شما :

نظر شما : * این قسمت نباید خالی باشد

نظرات کاربران

    برای این مطلب نظری ثبت نشده است

مقالات مشابه

14 اصل مدیریت  از نظر هنری فایول
14 اصل مدیریت از نظر هنری فایول
نحوه ارزیابی و مدیریت عملکرد کارکنان
نحوه ارزیابی و مدیریت عملکرد کارکنان
چگونه مهارت‌های مذاکره خود را بهبود ببخشیم؟
چگونه مهارت‌های مذاکره خود را بهبود ببخش...
چرا کار تیمی در مدیریت پروژه مهم است؟
چرا کار تیمی در مدیریت پروژه مهم است؟

نماد اعتماد الکترونیکی

enamad

بدانید

  • سبد خرید
  • سوالات متداول
  • راهنمای سایت
  • پیگیری سفارشات
  • قوانین و مقررات
  • تماس با ما

تماس با ما

آدرس: شیراز، خیابان خلیلی، نبش کوچه 6، مرکز آموزش بازرگانی فارس

شماره تماس: 07136268626 | 07136261097

شبکه‌های اجتماعی مرکز آموزش بازرگانی فارس:

 whatsappinstagram linkedin

عضویت در خبرنامه

با عضویت در خبرنامه می توانید از جدیدترین مقالات، اخبار و محصولات سایت در ایمیل خود با خبر شوید...


تمامی حقوق این وب‌سایت محفوظ و متعلق به مرکز آموزش بازرگانی نمایندگی فارس می‌باشد.

طراحی سایت و سئو : سیرن