انتشار : یکشنبه 29 مرداد 1402
435 بازدید
بازخورد مشتری چیست؟
بازخورد مشتری هرگونه اطلاعاتی است که مشتریان درباره تجربه خود به شرکت ارائهدهندۀ خدمات میدهند و شامل بینش، نظرات، واکنشها، ترجیحات و شکایات در مورد محصولات یا خدمات شرکت می شود.
نمونه هایی از بازخورد مشتریان عبارتند از:
حلقههای بازخورد مشتری یک استراتژی CX است که هدف آن ارتقای محصول یا خدمات شما بر اساس پیشنهادات و نظرات کاربران است. بازخورد مستمر شما را قادر می سازد تا با درک نیازهای خریداران و اجرای بازخورد آنها، حفظ مشتری را بهبود بخشید. اجرای برنامه صدای مشتری (VoC) یکی از راههای اطمینان از یک فرآیند ساده برای مدیریت بازخورد مشتری است. این به عنوان مرکز اصلی تمام بازخوردهای مشتریان در مورد یک تجارت عمل میکند و به حلقه بازخورد کمک میکند.
بازخورد مشتری مهم است زیرا کسبوکار را در مورد آنچه مردم در تعامل با سازمان تجربه میکنند و انتظار دارند، آگاه میکند. در مرحلۀ بعد شرکت میتواند از این اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات مشتری محور بهتر استفاده کند.
بازخورد مشتری برای هر کسبو کاری ضروری است، به ویژه برای بازاریابی صادراتی. زیرا میتواند به شما کمک کند تا بازار هدف خود را درک کنید، محصول یا خدمات خود را بهبود بخشید، و اعتماد و وفاداری را با مشتریان خود ایجاد کنید. با این حال، مدیریت بازخورد مشتری در بازاریابی صادراتی میتواند چالش برانگیز باشد، زیرا باید با فرهنگها، زبانها، انتظارات و کانالهای ارتباطی مختلف سر و کار داشته باشید. در این مقاله نکاتی را در مورد نحوه مدیریت موثر بازخورد مشتریان در بازاریابی صادراتی به اشتراک میگذاریم.
اولین قدم برای مدیریت بازخورد مشتریان در بازاریابی صادراتی، شناخت مشتریان است. شما باید در مورد نیازها، ترجیحات، رفتارها و ارزشهای آنها و همچنین هنجارهای فرهنگی و قانونی آنها تحقیق کنید. این به شما کمک می کند تا استراتژی بازاریابی صادراتی، محصول یا خدمات و سبک ارتباطی خود را برای برآورده کردن انتظارات آنها و جلوگیری از سوء تفاهم تنظیم کنید. شما میتوانید از منابع مختلف اطلاعاتی مانند گزار های بازار، نظرسنجیها، مصاحبه ها، رسانههای اجتماعی، بررسیهای آنلاین و نمایشگاههای تجاری برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشتریان خود استفاده کنید.
گام دوم برای مدیریت بازخورد مشتری در بازاریابی صادراتی، جمعآوری بازخورد به طور منظم است. شما باید سیستمی ایجاد کنید که به شما امکان میدهد در مراحل مختلف فرآیند بازاریابی صادراتی، مانند قبل، حین و بعد از خرید، بازخورد مشتریان خود را جمعآوری کنید. میتوانید از روشهای مختلفی مانند فرمهای آنلاین، نظرسنجی، ایمیل، تماسهای تلفنی، رباتهای گفتگو، رسانههای اجتماعی و نظرات مشتریان برای جمعآوری بازخورد از مشتریان خود استفاده کنید.
گام سوم برای مدیریت بازخورد مشتریان در بازاریابی صادراتی، تحلیل و عمل بر روی بازخورد است. شما باید بازخوردهایی را که از مشتریان خود دریافت میکنید بررسی کنید و نقاط قوت و ضعف استراتژی بازاریابی صادراتی، محصول یا خدمات مشتری خود را شناسایی کنید. همچنین باید به دنبال الگوها و روندها در بازخورد باشید و آن را با اهداف و معیارهای خود مقایسه کنید. بر اساس تجزیه و تحلیل، شما باید برای بهبود عملکرد بازاریابی صادراتی خود اقدام کنید.
گام چهارم برای مدیریت بازخورد مشتریان در بازاریابی صادراتی، برقراری ارتباط و پیگیری است. شما باید بازخوردی را که از مشتریان خود دریافت میکنید تأیید کنید. همچنین باید آنها را از اقداماتی که انجام دادهاید یا برنامهریزی کردهاید بر اساس بازخورد آنها آگاه کنید و به آنها نشان دهید که چقدر برای نظرات و پیشنهادات آنها ارزش قائل هستید. همچنین باید مشتریان خود را پیگیری کنید تا اطمینان حاصل کنید که از تغییراتی که ایجاد کردهاید راضی هستند.
گام پنجم برای مدیریت بازخورد مشتریان در بازاریابی صادراتی، نظارت و اندازهگیری است. شما باید نتایج اقداماتی را که انجام دادهاید بر اساس بازخوردهایی که از مشتریان خود دریافت میکنید، پیگیری کنید و تاثیر آنها را بر عملکرد بازاریابی صادراتی خود ارزیابی کنید. شما باید از معیارهای مختلفی مانند رضایت مشتری، حفظ، وفاداری، ارجاعات، فروش، درآمد و سهم بازار برای سنجش موفقیت بازاریابی صادراتی خود استفاده کنید. همچنین باید نتایج خود را با اهداف و معیارهای خود مقایسه کنید و در صورت نیاز تغییرات را انجام دهید.
ششمین و آخرین مرحله برای مدیریت بازخورد مشتریان در بازاریابی صادراتی، یادگیری است. شما باید از بازخوردی که از مشتریان خود دریافت میکنید به عنوان منبع یادگیری و بهبود استراتژی بازاریابی صادراتی، محصول یا خدمات خود استفاده کنید. همچنین باید از بازخورد به عنوان فرصتی برای ایجاد روابط قویتر با مشتریان و ایجاد فرهنگ مشتری مداری در سازمان خود استفاده کنید. همچنین باید به دنبال بازخورد از منابع دیگر مانند رقبا، تامینکنندگان، توزیعکنندگان و کارشناسان صنعت باشید تا دیدگاه وسیعتری به دست آورید و از روندها و تغییرات بازار جلوتر بمانید.
در پایان لازم به ذکر است که مرکز آموزش بازرگانی فارس به عنوان مرجع تخصصی آموزشهای کسبوکار و بازرگانی شما را از آخرین و جدیدترین اطلاعات روز در عرصۀ کسبوکار و بازاریابی مطلع مینماید و با طراحی دورههای آموزشی تخصصی فروش، بازاریابی، بازرگانی، مدیریت، مدیریت پروژه و ... شما را جهت ورود به بازار کسبوکار و تجارت بینالملل آشنا میسازد. در دورۀ آموزشی بازاریابی صادراتی مرکز آموزش بازرگانی فارس با ﮐﺎﻻﻫﺎي ﻣﺰﯾﺖدار داﺧﻠﯽ و ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺰﯾﺖ ﻧﺴﺒﯽ و ﻣﺰﯾﺖ رﻗﺎﺑﺘﯽ، روشﻫﺎي اﯾﺠﺎد ارزش اﻓﺰوده در ﺻﺎدرت، ﻣﺮاﺣﻞ ﻋﻤﺪه ﺗﺼﻤﯿﻢﮔﯿﺮي در ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﺻﺎدراﺗﯽ، رﻗﺎﺑﺖ و ﻣﻮاﻧﻊ رﻗﺎﺑﺘﯽ در ﺻﺎدرات، اﺳﺘﺮاﺗﮋيﻫﺎي ورود ﺑﻪ ﺑﺎزارﻫﺎي ﺧﺎرﺟﯽ و ... آشنا خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک دورۀ آموزشی بازاریابی صادراتی کلیک کنید.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : *
ایمیل شما :
نظر شما : *
نظرات کاربران
مقالات مشابه