انتشار : یکشنبه 28 خرداد 1402
458 بازدید
مهارت نرم چیست؟
مهارتهای نرم به رفتار، شخصیت و ویژگیهای شخصیتی یک کارمند در محل کار اشاره دارد. کارفرمایان و استخدامکنندگان هر سازمانی به دنبال نامزدهایی هستند که هم مهارتهای بین فردی و هم مهارتهای ارتباطی دارند. در هسته خود، مهارتهای نرم ویژگیهای فردی منحصر به فرد هستند که یک فرد برای انجام نقش خود در شغل به آنها نیاز دارد. برخی از نمونههای مهارتهای نرم عبارتند از: مدیریت زمان، شبکهسازی، روابط خوب با یک تیم، تفکر منطقی و حل مسئله.
آموزش مهارتهای نرم چیست؟
آموزش مهارتهای نرم، آموزش کارکنان در مورد مهارتهای ارتباطی، تواناییهای یادگیری، کار گروهی و تاکتیکهای حل مسئله است. علاوه بر این، آموزش شامل مهارتهایی مانند اخلاق کاری، رفتار مثبت با همکاران، هوش هیجانی و میل به ابتکار عمل نیز میباشد. در حالی که مهارتهای سخت مختص صنایع هستند و به دانش نظری توجه میکنند، مهارتهای نرم به شخصیت و نگرش اشاره دارد. یادگیری مهارتهای سخت نسبتا سادهتر است. به عنوان مثال، تجزیه و تحلیل دادهها، محاسبات ریاضی، طراحی معماری و توسعه وب مهارتهای سختی هستند که میتوان با استفاده از قلم و کاغذ آموزش داد. اما آموزش مهارتهای نرم بسیار سختتر است، از جمله آموزش کارکنان برای ایجاد رفتارهای دوستانه برای کار و افزایش تواناییهای تفکر انتقادی آنها. مهارتهای نرم ویژگیهای کیفی هستند، بنابراین ثبت پیشرفت در طول آموزش نسبتاً سخت است. به همین دلیل ضروری است که برنامه آموزش مهارتهای نرم یک شرکت موثر و کارآمد باشد و به سازمان کمک کند تا از طریق رشد و توسعه کارکنان خود موفق شود.
اهمیت مهارتهای نرم
مهارتهای نرم برای شکوفایی کلی یک سازمان بسیار مهم هستند. این امر پیشرفتی را برای کارمندان ایجاد میکند تا با تقویت شخصیت و آموزش رفتار خوب، تواناییهای محل کار خود را بهبود بخشند. در زیر برخی از دلایل اساسی برای اهمیت مهارتهای نرم آورده شده است.
، استخدام کارمندانی با مهارت های قوی و نرم ترجیح داده میشود. گفته میشود که نامزدهایی که دارای مجموعهای چشمگیر از مهارتهای نرم هستند، نسبت به کسانی که تجربه حرفهای بیشتری دارند اما فاقد مهارتهای نرم هستند، احتمال بیشتری دارد که در درازمدت استخدام شوند و ترفیع دریافت کنند. بنابراین، اگر فردی میخواهد به سمت یک نقش رهبری برود، باید شخصیت خود را اصلاح کند، زیرا مهارتهای نرم باعث میشود در مصاحبه یا در طول تصدی شغلتان متمایز شوید.
آداب محیط کار روز به روز در حال تغییر است. رهبران، متخصصان ارشد و استخدامکنندگان از شخصیت خلاق و تاکتیکهای ارتباطی قوی قدردانی میکنند. مهارتهای نرم برای افزایش بهرهوری و ایجاد یک محیط کار کارآمد و سالم در این صنعت چالشبرانگیز ضروری است.
بخش بزرگی از کار در یک سازمان مستلزم ارائه خود به مشتریان و تعامل با مشتریان است. بازار رقابتی است و مشتریان کسبوکارهای مختلفی برای بررسی یا خرید دارند. در چنین سناریویی، خدمات مشتری در جذب مشتریان بالقوه حیاتی است. با این حال، زمانی که مهارتهای ارتباطی بر موفقیت سازمان مسلط باشد، سهولت دسترسی و هزینههای پایین در جایگاه دوم قرار میگیرد.
مهارتهای نرم تاثیر زیادی بر بهرهوری و موفقیتهای حرفهای شما دارد. مهارتهای نرم مانند مدیریت زمان و رویکرد مثبت به چالشها به شما کمک میکند تا اهداف خود را با همکاران خود به اشتراک بگذارید. سرعت کار را تسریع میکند و کارایی را افزایش می دهد. اکثر استخدامکنندگان دامنه مهارتهای نرم داوطلب را بررسی میکنند، زیرا تخصص در حوزههای مختلف به نفع سازمان است.
با توجه به نفوذ فزاینده هوش مصنوعی به محیط کار، مشاغل بیشتر به مهارتهای نرم توجه میکنندبا توجه به اینکه روباتها شغل تولیدکنندگان و توسعهدهندگان را به عهده میگیرند، مهارتهای نرمی مانند ارتباطات، خلاقیت، استدلال منطقی و کار گروهی تقاضای بیشتری خواهند داشت.
ایجاد روابط حرفهای سالم به شما کمک میکند تا راه طولانی را طی کنید. چه اعضای تیم، سهامداران، مشتریان یا شرکای تجاری، مهارتهای ارتباطی و رفتار در محل کار به شدت بر ارزش افراد مرتبط با شرکت برای شما تأثیر میگذارد. از بین همه مهارتهای نرم، همدلی از همه مهمتر است. این افراد را تشویق میکند تا روابط پایدار در محل کار ایجاد کنند.
اتوماسیون جنبه فنی کسب و کارها را در اختیار خواهد گرفت، اما به سختی میتوان هوش هیجانی را توسط ماشینها به کار برد. این باعث میشود مهارتهای نرم بسیار ارزشمند باشد. اما در عین حال، مهارتهای نرم را نمیتوان آموزش داد یا اندازهگیری کرد. در نتیجه، بسیاری از شرکتها از آموزش مهارتهای نرم برای بهبود مهارتهای نرم کمک می گیرند.
همانطور که قبلاً بحث شد، استخدام کنندگان به دنبال مهارتهای نرم بر تجربه شغلی و دانش فنی هستند. این به این دلیل است که، در یک محیط کاری تحت سلطه پرسنل، مشاغل نیازمند مهارتهای ارتباطی قابل توجه و توانایی تعامل قابل توجه در شرایط اجتماعی هستند. طبق تحقیقات لینکدین، مطلوبترین مهارتهای نرم عبارتند از: ارتباط، سازماندهی، کار تیمی، مهارتهای اجتماعی، تفکر منطقی، خلاقیت، سازگاری و ارتباطات بین فردی.
برای پیشرفت در حرفه خود به مهارتهای نرم و مجموعهای قوی از مهارتهای فنی نیاز دارید. استخدامکنندگان در طول مصاحبه مهارتهای سخت شما را در نظر میگیرند، اما اینکه چگونه مهارتهای نرم خود را برای تقویت عملکرد خود بیان میکنید، بسیار مورد توجه قرار میگیرد. برای مثال، یک توسعهدهنده وب با مهارتهای کدنویسی بینظیر نمیتواند با مشتریان بالقوه معامله کند، اگر مهارتهای ارتباطی و بینفردی آنها در حد یکسان باشد. بنابراین، مهارتهای نرم باید به شما کمک کند تا موقعیت خود را در شرکت به عنوان یک متخصص فناوری ارتقا دهید. علاوه بر این، مهارتهای نرمی مانند خلاقیت، گوش دادن فعال، کار تیمی، ویژگیهای رهبری و تصمیمگیری قاطع به شما کمک میکند تا در یک سازمان برجسته شوید.
اگر کارفرمایی هستید که یک متخصص فروش استخدام میکند، فردی را ترجیح میدهید که دانش کاملی از بازار داشته باشد و در فروش و بازاریابی ماهر باشد. علاوه بر این، اگر فرد انعطافپذیر باشد، مهارتهای ارتباطی چشمگیر داشته باشد و شخصیت برجستهای داشته باشد، تصمیمگیری برای استخدام برای شما آسانتر میشود.
در هر بخش یا حوزه فنی، باید با همکاران و در تیم کار کرد. داشتن یک سری افراد در اطراف شما انگیزه شما را بالا میبرد و به شما کمک میکند کارهای خود را سریع انجام دهید. به طور کلی، کارفرمایان به دنبال افرادی هستند که با کار تیمی آشنا باشند. این با استفاده از مهارتهای نرم شما محاسبه می شود. کار گروهی، تواناییهای گوش دادن، ارتباط قوی، سازگاری با تغییر و همدلی مهارتهای نرم هستند.
استخدامکنندگان به دنبال افراد حرفهای هستند که برای سالهای آینده در سازمان بمانند. یک کارمند مشتاق کار طولانی مدت نشان دهنده وفاداری و تعهد نسبت به سازمان است. مهارتهای نرم رویکرد کارمند را به کار نشان میدهد. اغلب، کارفرمایان یک فرد انعطافپذیر را به جای کسی که واجد شرایط و تجربه بیشتری است انتخاب میکنند.
داشتن مهارتهای نرم به نفع حرفه شما است و شرکت شما شخصیت شما را اصلاح میکند و باعث اعتماد به نفس شما میشود. اعتماد به نفس شما منعکس کننده رفتار شما در محل کار است و به شما کمک میکند تا بدون تزلزل با مشکلات مقابله کنید و درگیریها را حل کنید. همچنین اعضای تیم شما را تشویق میکند تا به طور موثر کار کنند و نظر خود را بیان کنند. علاوه بر این، یک شخصیت با اعتماد به نفس به طور خودکار کارفرمایان را به خود جذب میکند زیرا توانایی فرد را برای آرام ماندن و تمرکز نشان می دهد.
انواع مختلف مهارتهای نرم
مهارتهای نرم مجموعهای پیچیده از ویژگیهای شخصیتی هستند که به یک شخص حرفهای کمک میکند در شرکت برجسته شود و به موفقیتهای شگرفی دست یابد. برخی از مهارتهای نرم ضروری در یک سازمان عبارتند از:
مدیریت زمان به پتانسیل شما برای استفاده از زمان در امور و کار موثر مربوط میشود. مدیریت زمان شامل مهارتهای فرعی زیر است:
ارتباط مستلزم بیان نظر شما، به اشتراک گذاشتن ایدههای خلاقانه و ارائه بینش در مورد عملیات یک شرکت است. این یکی از مهمترین مهارتهای نرم در هر صنعتی است. برخی از مهارتهای ارتباطی رایج عبارتند از:
توانایی شما برای انطباق با موقعیتهای غیرعادی و پیشرفت تکنولوژی نشاندهنده نگرش شما نسبت به تغییر و تمایل شما به پذیرش آن است. شرکت های بزرگ در فعالیتهای عملیاتی خود دستخوش تغییرات دائمی میشوند. استخدامیهای جدید وارد فضای کاری میشوند، حرفهایها خداحافظی میکنند و شرکتها اصلاح میشوند. سازگاری با سناریوهای مختلف بایستی شامل مهارتهای نرم زیر باشند:
حل مسئله مستلزم یک رویکرد تفکر تحلیلی و نوآورانه نسبت به مسائل و تعارضات محل کار است. هر نقشی در هر صنعتی مجموعهای غیرقابل پیشبینی از مشکلات را به همراه دارد و مهارتهای خلاقانه حل مسئله به شما کمک میکند تا به طور موثر با آنها برخورد کنید. برخی از مهارتهای مرتبط با حل مسئله که به طور قابل توجهی در بازار مورد تقاضا هستند عبارتند از:
کار گروهی یکی دیگر از مهارتهای نرم ضروری است. این به شما در ایجاد روابط بین فردی با یکدیگر و دستیابی به اهداف با احترام و نگرش روحیه کمک میکند. برخی از نمونههای مهارت نرم مرتبط با کار تیمی عبارتند از:
خلاقیت فقط به هنر یا صنعت مد محدود نمیشود. خلاقیت به بررسی و کشف ایدهها و مفاهیم جدید اشاره دارد. حرفهایها در هر زمینهای میتوانند از مهارتهای خلاقانهای مانند مهارتهای زیر استفاده کنند:
رهبران بزرگ مهارتهای پیچیدهای دارند. اما رهبری به خودی خود یک مهارت نرم اساسی است. این نشان دهنده توانایی فرد در هدایت، نصیحت، آموزش و الهام بخشی است. هر سازمانی تمایل دارد از افرادی با تواناییهای رهبری حمایت کند، زیرا چنین کارکنانی مشتاقتر هستند که مسئولیت را بر عهده بگیرند و خود را وقف رونق کسب و کار کنند. مهارت های رهبری از انواع زیر است:
مهارتهای بین فردی به رفتار شما با سایر کارکنان، تعامل با مشتریان و روابط با دیگر متخصصان تجاری اشاره دارد. حس اخلاقی رفتار اجتماعی باعث میشود که در شرکت قابل دسترس به نظر برسید و مثبت اندیشی ایجاد میکند. مهارت های بین فردی عبارتند از:
کارکنانی که کار را در اولویت قرار میدهند داراییهای یک سازمان هستند. اخلاق کاری بر قرار دادن کار بر هر چیز دیگری و تلاش مداوم برای دستیابی به وظایف تأکید دارد. حرفهایها در هر صنعتی تحت تاثیر اخلاق کاری قوی قرار میگیرند. مهارتهای نرم مربوط به اخلاق کاری به شرح زیر است:
توجه به جزئیات به پتانسیل شما برای دقیق و جامع بودن در کارتان اشاره دارد. هر کارفرمایی از فردی که به جزئیات دقیق توجه میکند قدردانی میکند. این نشان دهنده فداکاری، هوش و توانایی سخت کار کردن است. برخی از نمونههای مهارتهای نرم مرتبط با توجه به جزئیات عبارتند از:
مزایای مهارتهای نرم
معایب مهارت های نرم
در پایان لازم به ذکر است که مرکز آموزش بازرگانی فارس به عنوان مرجع تخصصی آموزشهای کسبوکار و بازرگانی شما را از آخرین و جدیدترین اطلاعات روز در عرصۀ کسبوکار و بازاریابی مطلع مینماید و با طراحی دورههای آموزشی تخصصی فروش، بازاریابی، بازرگانی، مدیریت، مدیریت پروژه و ... شما را جهت ورود به بازار کسبوکار و تجارت بینالملل آشنا میسازد. اگر مایل به دریافت اطلاعات و یا اخذ دورههای آموزشی مرتبط با بازاریابی هستید پیشنهادات و نظرات خود را با ما در اینجا به اشتراک بگذارید.
نظر شما درباره این مطلب
نام شما : *
ایمیل شما :
نظر شما : *
نظرات کاربران
مقالات مشابه